۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۵

طی نیمه دوم سال گذشته؛

۷۳ طرح تحقیقاتی پزشکی در اردبیل مورد بررسی قرار گرفت

 ۷۳ طرح تحقیقاتی پزشکی در اردبیل مورد بررسی قرار گرفت

اردبیل- معاون توسعه و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل گفت: از بررسی ۷۳ طرح تحقیقاتی «ترجمان دانش» در نیمه دوم سال گذشته در اردبیل ۴۲ طرح تحقیقاتی خاتمه یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمدالله پناهپور ظهر یکشنبه در نشست خبری گزارش ۱۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار کرد: تعداد طرح‌های تحقیقاتی در سال ۱۴۰۲ طی ۶ ماهه اول سال ۴۹ طرح و در ۶ ماهه دوم ۷۳ طرح بوده است که ۴۲ طرح تحقیقاتی ترجمان دانش در نیمه دوم سال خاتمه یافته است.

وی با اشاره به اجرای ۶۰۰ طرح تحقیقاتی و پایان نامه در حوزه بهداشت، درمان و سلامت و علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: این طرح‌های تحقیقاتی برای تکمیل و اجرای طرح‌های علمی بسیار حائز اهمیت بوده و به معنای پویایی علمی استادان، محققان و دانشجویانی این مرکز علمی و دانشگاهی است.

معاون توسعه و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل به ارائه نتایج ۸ طرح تحقیقاتی در این نشست اشاره کرد و گفت: انتظار داریم نتایج تحقیقات برای مردم اطلاع‌رسانی شود و یافته‌ها بتواند در هر سطح و مقطع مورد استفاده قرار گیرد.

خودمراقبتی راهکار کنترل و کاهش عوارض بیماری است

روانشناس و عضو هیأت علمی روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز در این نشست با ارائه طرح «رابطه سواد سلامت، استرس ادراک شده و حساسیت اضطرابی با خود مراقبتی از بیماری کرونا با واسطه‌ گری مؤلفه‌های کانون کنترل سلامتی در خانواده» افزود: علی رغم پیشرفت‌های چشمگیر در کنترل بیماری‌ها، همچنان برای کنترل بیماری‌های واگیر و عفونی مشکلاتی وجود دارد و می‌تواند به راحتی سلامت جامعه را به خطر بیاندازد.

بهنام مولایی با بیان اینکه همه گیری بیماری کرونا نشان داد بسیاری از کشورها فاقد ظرفیت لازم برای کنترل بیماری‌های واگیر هستند، گفت: یکی از راهکارهای کنترل و کاهش عوارض بیماری، رفتارهای خودمراقبتی است که در این مطالعه تیم تحقیق با بررسی رابطه متغییرهای مختلف نشان دادند افرادی که سواد سلامت بالایی دارند و ترس و نگرانی و اضطراب کمتری دارند می‌توانند خودمراقبتی مؤثری داشته باشند.

مولایی ادامه داد: در این خصوص نتایج این پژوهش نشان داد برای مداخله مؤثر می‌توان در خانواده‌ها اقداماتی انجام داد که افراد خانواده خود را مسؤول سلامتی خودشان بدانند و سبک رفتاری سالم را اتخاذ کنند.

مدیر سامانه ثبت طرح‌های پژوهشی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز با ارائه طرح «‌استفاده از کاتالیزورهای مؤثر مورد تأیید توسعه پایدار برای تصفیه آب آلوده» اظهار کرد: با توجه به اینکه استفاده بی رویه از طبیعت و منابع طبیعی باعث به خطر انداختن محیط زیست می‌شود، بحث توسعه پایدار در جهت به حداقل رساندن این آسیب مورد بررسی قرار گرفت.

شیما رحیم پوران با بیان اینکه از جمله اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار سازمان ملل، هدف «آب پاک برای همه» است، گفت: از جمله توصیه‌های آن استفاده از مواد و روش‌های مورد تأیید توسعه پایدار است که در مطالعه حاضر، از مجموع کاتالیزورهای مورد استفاده در تصفیه آب آلوده، دو گروه عمده اکسیدهای فلزی، به خصوص اکسیدهای آهن به علت خاصیت مغناطیسی، و مواد کربنی برگرفته زیست توده مثل ضایعات کشاورزی، شرایط توسعه پایدار از جمله طبیعی بودن، در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن، قابلیت تغییرپذیری به مواد مؤثر و مهم‌تر از همه عدم آسیب به محیط معرفی شدند.

مسئولان در خصوص توانمندسازی و وضعیت رفاهی زنان برنامه‌ریزی داشته باشند

استادیار بهداشت باروری دانشکاه علوم پزشکی استان اردبیل در این نشست با ارائه طرح «بررسی تأثیر پیش گویی کننده وضعیت اقتصادی اجتماعی بر الگوی سلامت باروری زنان ۳۵ تا ۷۰ ساله اردبیل» اظهار کرد: نتایج مطالعه نشان می‌دهد شانس سلامت باروری نرمال با افزایش سطح تحصیلات بیشتر بوده ولی با افزایش سن کاهش داشت و ارتباط معکوسی بین شانس سلامت باروری ضعیف با وضعیت اقتصادی اجتماعی زنان وجود دارد.

افروز مردی افزود: با بالا رفتن وضعیت اقتصادی- اجتماعی زنان، مشکلات مربوط به سلامت باروری زنان اعم از ناباروری، توبکتومی، سقط جنین، مرده زایی، یائسگی غیرطبیعی و هیسترکتومی کاهش داشته است که بنا به نتایج این پژوهش توصیه می‌شود برنامه ریزان و سیاست‌گذاران در خصوص توانمندسازی و ارتقای وضعیت اقتصادی-اجتماعی زنان سنین باروری بیشتر اهتمام ورزند تا سلامت باروری زنان در سطح مطلوبی تأمین شود.

لزوم محدود کردن استفاده از محصولات پلاستیکی

متخصص بهداشت محیط در این نشست به ارائه طرح «امکان انتشار و پراکندگی میکروپلاستیک‌ها به محیط از طریق تصفیه خانه‌های فاضلاب» اشاره کرد و افزود: میکروپلاستیک ها به عنوان آلاینده‌های زیست محیطی می‌توانند به وسیله سیستم تصفیه خانه فاضلاب که یکی از مسیرهای ورود این ذرات به محیط هستند وارد منابع آبی یا خاک‌های کشاورزی شوند.

مریم حضرتی با بیان اینکه تصفیه خانه‌های فاضلاب حدود ۸۰ درصد میکروپلاستیک‌ها را می‌توانند حذف کنند، ادامه داد: با این وجود مقدار قابل توجهی از این ذرات روزانه وارد محیط می‌شود که براساس اسن تحقیق توصیه می‌شود تا حد امکان استفاده از محصولات پلاستیکی را محدود کنیم.

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به ارائه طرح «بررسی تأثیر مدل آموزشی ارتباط خطر و مشارکت اجتماعی در برنامه افزایش جمعیت شهرستان اردبیل» پرداخت و افزود: رسالت آموزش ارتقا سلامت این است که از رویکردهای نوین برای بحران‌های اجتماعی استفاده کنیم.

نازیلا نژاد دادگر به انتخاب ۱۰ محله به عنوان نمونه تصادفی برای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: مردم آن محل، ذی نفوذان آن محل به مدت ۹ ماه در ارتباط با موضوعاتی که مانع فرزندآوری شده بود به گفت‌وگو پرداختیم که مانع ذهنی در کنار موانع محیطی بسیار تأثیرگذار بوده و همچنین دومین عامل محیطی عوامل اجتماعی فرهنگی بود و همچنین در بین مردم شایعاتی فرزندآوری و فرزند پروری وجود داشت که نقشه مداخله را برای آن محل ترسیم کردیم.

وی با بیان اینکه شناسایی شایعات یکی از نکات تدوین است، ادامه داد: اجرای نقشه مداخله برای طرح ارائه شده به صورت پایان نامه در دست اجرا بوده که حدود ۲ سال در حال مطالعه است‌.

تغییر اسلوب زندگی مورد تاکید است

عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به ارائه طرح «درمان‌های کنونی و جدید برای درمان بیماری‌های عروق محیطی-مطالعه مروری» پرداخت و گفت: برای این طرح درمان‌های نوین بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته است که ۲۳ مورد انتخاب شد که در حال حاضر داروهای ضد انعقاد تجویز می‌شود و در بسیاری موارد نادر که افراد بدون اطلاع از این بیماری پس از طی کردن مدت زمان طولانی به پزشک مراجعه می‌کنند منجر به قطع عضو می‌شود.

یاسمین پهلوان با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود غربالگری و شاخص ای. بی. ای و اندازه‌گیری فشار خون از ۴۰ سال انجام شود، ادامه داد: استفاده از وسایل نقلیه برای هر کاری آسیب بسیار زیادی به سلامت ما وارد کرده است که در این راستا و کنترل این بیماری درمان‌های نوین در پزشکی مولکولی انجام می‌شود و با استفاده از بیومولکول‌ها و غیره در حال حاضر درمان آن‌ها در حال گسترش است و علاوه بر این تغییر اسلوب زندگی، ورزش، سیگار نکشیدن، استفاده از تغذیه سالم و مراجعه به موقع به پزشک نیز توصیه می‌شود.

کد خبر 6111835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha