۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۶

در جشنواره «صبح»؛

قرارهای تظاهراتی دانشجویان غرب چگونه بود؟/پیگیری خبر با پرس تی وی

قرارهای تظاهراتی دانشجویان غرب چگونه بود؟/پیگیری خبر با پرس تی وی

فعالان رسانه در جشنواره «صبح» از تاثیر شبکه های اجتماعی در قرارهای تظاهراتی دانشجویان اروپا و آمریکا گفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، در دومین روز از جشنواره بین المللی رسانه‌ای «صبح» نشست تخصصی «شبکه های اجتماعی» برگزار شد. در این نشست تاد هیکی طنزپرداز ایرلندی، ریچارد مدهرست روزنامه‌نگار انگلیسی، علی حسن خبرنگار سوریه‌ای و احمد کابالو روزنامه‌نگار سودانی انگلیسی حضور داشتند و به بررسی کارکردهای شبکه‌های اجتماعی و تحریف اخبار و اطلاعات در آن از سوی غربی‌ها پرداختند.

مدهرست در مقدمه سخنان خود با اشاره به موضوع این جلسه گفت: در اینجا جمع شدیم تا درباره اهمیت و کارکرد شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم. اخبار و اطلاعات زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اما باید بسیار مراقب باشیم که با اخبار جعلی ما را فریب ندهند. همان‌طور که می‌دانید پلتفرم‌های خبررسانی زیادی در دنیا وجود دارند و اخبار زیادی را منتشر می‌کنند؛ اما نباید فریب اخبار دروغینی را که ممکن است بیان کنند، بخوریم.

وی با تأکید بر ظرفیت‌های فراوان شبکه‌های اجتماعی در خبررسانی گفت: معتقدم یکی از کارکردهای اصلی شبکه‌های اجتماعی پررنگ‌تر کردن اخباری است که در دنیا به وقوع می‌پیوندد. از این نظر باید انگیزه و فعالیتمان در شبکه‌های اجتماعی را بالاتر ببریم و از مردم هم بخواهیم تا فعال‌تر شوند. برای مثال، اعتراضات دانشجویان در آمریکا را ببینید؛ نقش شبکه‌های اجتماعی در این اعتراضات چیست؟ چرا کنگره آمریکا از وجود آنها ابراز نگرانی می‌کند؟ به نظرم با نسل جدیدی روبه‌رو هستیم که حرفش را در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کند. برای اولین‌بار در آمریکا و اروپا است که دانشجویان قرارهای تظاهراتی خود را از طریق همین شبکه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ بنابراین با ظرفیت مهمی روبه‌رو هستیم.

این فعال رسانه‌ای درباره سانسور اخبار در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: لابی‌های صهیونیستی به‌شدت تلاش می‌کنند تا اطلاعات و اخبار مربوط به فلسطین حذف شود و تحریف صورت گیرد. نمونه این موضوع را در رسانه‌ای مثل یوتیوب یا توئیتر می‌بینید و تلاشی که صورت می‌گیرد تا حقیقت پوشانده شده و با این کار مردم فلسطین را سرکوب می‌کنند. بارها دیده‌ام که حساب‌های توییتری که بازنشردهنده اخبار و فیلم‌های مربوط به غزه بودند، به‌راحتی بسته شده‌اند. اگر اسم این موضوع را سانسور نگذاریم، چه باید بگذاریم؟

وی اضافه کرد: این روش رژیم صهیونیستی است که با استفاده از ترور، حذف فیزیکی و تحریف در اخبار و اطلاعات تلاش می‌کند تا حقیقت را بپوشاند و آنها را به طوری‌که مطلوب خودش است، نشان بدهد. در این شرایط، ما باید از مردم فلسطین حمایت کنیم.

احمد کابالو دیگر سخنران این نشست بود که گفت: وقتی به فعالیت‌های رسانه‌ای در ایران و آفریقا نگاه می‌کنم نقاط مشترک زیادی را می‌بینم و دراین‌بین، رسانه‌های مهمی فعالیت می‌کنند. پرس تی وی یکی از همین رسانه‌هاست که به من انگیزه داد که تحولات ونزوئلا، نیکاراگوئه و … را دنبال کنم. در طول تاریخ، مردم آفریقا زیر فشارهای زیادی بودند و اکنون به دنبال یک رسانه آزاد می‌گردند که تحت‌تأثیر حکومت آپارتاید صهیونیستی نباشد و تحولات فلسطین را به‌صورت دقیق و درست بیان کند. از این نظر، نگاه به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند راهگشا باشد.

وی به نقش مهم شبکه‌های اجتماعی در آگاهی‌بخشی به جامعه جهانی اشاره کرد و یادآور شد: مردم آفریقا تجربه زیادی از مبارزه با استعمار نوین دارند. بخش مهمی از این استعمار، ایجاد سانسور خبری و جلوگیری از بیان ظلم استعمارگران علیه مردم آفریقا است. اما اکنون با ظهور شبکه‌های اجتماعی ماجرا فرق کرده و نقش آنها در اطلاع‌رسانی حقایق بسیار بیشتر شده است. معتقدم که باید از ظرفیت این شبکه‌ها استفاده کرد تا همه دنیا از ظلم استعمارگران آگاه شوند تا به عدالت و دادگستری برسیم.

این فعال رسانه‌ای در پایان عنوان کرد: برای مثال چرا یک زن آفریقایی در کشوری مثل فرانسه باید به دلیل سیاه‌پوست بودن، تحت‌فشار قرار گیرد و بسیاری از حقوقش سلب بشود؟ شما دیدید که در ماجرای جنگ در غزه، رژیم صهیونیستی چه بلایی بر سر زنان و کودکان آورد؛ آیا رسانه‌های دنیا درباره حق زنان فلسطینی صحبت و مطالبه‌گری کرد؟

کد خبر 6112149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha