۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۱

بلو اوریجین دوباره فضانورد به مرز فضا برد

بلو اوریجین دوباره فضانورد به مرز فضا برد

شرکت بلو اوریجین پس از ۲ سال وقفه دوباره ۶ نفر را به ارتفاع ۱۰۵ کیلومتری زمین فرستاد تا چند دقیقه بی وزنی را تجربه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، بلواوریجین، شرکت هوافضای جف بزوس پس از وقفه ای حدودا ۲ ساله پرتاب انسان به مرز فضا را از سر گرفت. این شرکت دیروز ماموریت NS-۲۵ را انجام داد و ۶ نفر از جمله نخستین کاندیدای فضانورد سیاهپوست آمریکا را همراه موشک-کپسول نیوشپارد برای سفر کوتاه به فضای زیر مدار زمین برد.

این نخستین ماموریت توریستی فضایی بلواوریجین از آگوست۲۰۲۲ میلادی تاکنون است. ماموریت پیشین به خوبی انجام شد اما ماموریت بی سرنشین بلو اوریجین که یک ماه پس از آن انجام شد، موفقیت آمیز نبود زیرا موشک نیوشپارد با اختلالی جدی روبرو شد و در نتیجه بوستر نخست موشک منفجر شد. البته کپسول با چتر نجات به طور ایمن فرود آمد. در حالیکه بلواوریجین مشغول بررسی حادثه مذکور بود، موشک نیوشپارد بیش از یک سال زمینگیر شد.

در هر حال ماموریتNS-۲۵ از مقر بلواوریجین واقع در غرب تگزاس و در ساعت ۱۴:۳۷ دقیقه به وقت دیروز به فضا پرتاب شد.

یکی از ۶ سرنشین آن اد دوایت، یک نویسنده و مجسمه ساز ۹۰ ساله بود. دوایت یک کاپیتان سابق نیروی هوایی بود که حدود ۶۰ سال قبل در صنعت هوافضا نام خود را هک کرد. وی در سال ۱۹۶۲ میلادی انتخاب شد تا در برنامه آموزش دانشکده خلبانی تحقیقات هوافضا(Aerospace Research Pilot School ) شرکت کند. او در سال ۱۹۶۳ میلادی طرح را تکمیل کرد و از سوی نیروی هوایی آمریکا به عنوان فضانورد ناسا معرفی شد اما در نهایت انتخاب نشد.

۶ سرنشین کپسول-موشک نیوشپارد چند دقیقه بی وزنی را تجربه کردند و زمین را از سیاهی فضا و از ارتفاع ۱۰۵ کیلومتر دیدند. این سفر مانند بقیه ماموریت های سرنشین دار نیوشپارد کوتاه بود و حدود ۱۰ دقیقه پس از پرتاب، کپسول با کمک چتر نجات به آرامی روی زمین فرود آمد.

کد خبر 6112998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha