۱ خرداد ۱۴۰۳، ۶:۱۱

مطالعات نشان می دهد؛

تغییرات رژیم غذایی ممکن است به درمان فشار خون ریوی کمک کند

تغییرات رژیم غذایی ممکن است به درمان فشار خون ریوی کمک کند

حدود ۱% از جمعیت جهان با فشارخون ریوی زندگی می کنند که در حال حاضر هیچ درمانی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، محققان می‌گویند تغییرات رژیم غذایی که اسیدهای آمینه گلوتامین و سرین را محدود می‌کند ممکن است به کُند کردن پیشرفت بیماری و بهبود اثربخشی داروهای فعلی کمک کند.

محققان تخمین می‌زنند که حدود ۱٪ از جمعیت جهان با فشار خون ریوی زندگی می‌کنند؛ وضعیتی که باعث فشار خون بالا در رگ‌های خونی در ریه‌ها می‌شود.

در حال حاضر هیچ درمانی برای فشار خون ریوی وجود ندارد. گزینه‌های درمانی شامل دارو، جراحی و تغییر سبک زندگی می‌توانند به مدیریت علائم و طولانی‌تر کردن عمر فرد کمک کنند.

اکنون، تحقیقات جدید اثرات مداخلات غذایی بر فشار خون ریوی را بررسی کرده است.

«استفن چان»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه پیتسبورگ، گفت: «بر خلاف تصور غلط رایج، فشار خون ریوی یک بیماری شایع با گزینه‌های درمانی محدود است. به این ترتیب، هنوز یک نرخ مرگ و میر ۵۰ درصدی در عرض ۵ تا ۸ سال پس از تشخیص وجود دارد. در حالی که اخیراً درمان‌های هیجان‌انگیز جدیدی برای درمان فشار خون ریوی تأیید شده‌اند، ما تا راه درمان فاصله داریم و بیماران ما به دنبال درمان‌های بهتر برای کاهش میزان مرگ و میر و بهبود کیفیت زندگی هستند.»

چان گفت: «زمانی که مشاهده کردیم سلول‌های بیمار به نام فیبروبلاست‌ها رگ‌های خونی ریه در فشار خون ریوی به طرز شگفت‌آوری گرسنه آمینو اسیدهای گلوتامین و سرین هستند، تصمیم گرفتیم به دنبال ارتباط بین رژیم غذایی و پرفشاری خون ریوی باشیم.»

او ادامه داد: «داده‌های ما بعداً نشان داد که این اشتیاق ناشی از نیاز به فیبروبلاست‌ها برای افزایش تولید کلاژن و رسوب در داخل و اطراف رگ‌های خونی برای سفت شدن آنها در بیماری است.»

به گفته وی، «هنگامی که ما این اسید آمینه را قطع کردیم یا از استفاده از این اسیدهای آمینه برای تولید کلاژن جلوگیری کردیم، توانستیم تولید کلاژن، سفت شدن عروق و تشدید فشار خون ریوی را کاهش دهیم.»

علاوه بر این، محققان دریافتند کمبود گلوتامین و سرین باعث توقف تولید کلاژن اضافی که منجر به سفت شدن رگ‌های خونی ریه و اختلال در عملکرد می‌شود، شد.

کد خبر 6113838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha