۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۳

افزایش اثربخشی منابع آبی با بهره‌وری و مدیریت مصرف

افزایش اثربخشی منابع آبی با بهره‌وری و مدیریت مصرف

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: شعار سال که با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفته است در ارتباط با رسیدن به مسائل بهره‌وری یک رویکرد به شمار می‌رود .

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا الماسوندی معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران، در همایش بهره‌وری ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص مسئله آب و اهمیت آن اظهار کرد: شعار سال که با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفته است در ارتباط با رسیدن به مسائل بهره‌وری یک رویکرد به شمار می‌رود و می‌تواند تعاریف جامعی داشته باشد.

وی گفت: در گفتار شهید آیت‌الله رئیسی نیز مسئله آب مسئله مهم کشور بود؛ ایشان در آخرین جلسه شورای عالی آب بر نقشه راه آبی کشور تأکید داشته و آب را مسئله‌ای مهم در حیات تشریعی و تکوینی ما و سایر موجودات می‌دانستند.
معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: منابع آبی ما به دلیل قرارگیری در اقلیم خشک و نیمه‌خشک منابع محدودی است؛ سرانه هر فرد در بعضی از نقاط کشور در حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ متر مکعب در سال است در حالی که در حد تنش آبی این رقم به ۱۷۰۰ متر مکعب در سال می‌رسد.

وی با اشاره به علل کمبود آب خاطرنشان کرد: توزیع جمعیت و پراکندگی آن نسبت به شرایط وسعت کشور باعث شده در حوزه آب از نظر کیفی و حجمی مشکل ایجاد شود؛ درحالی که این حوزه به آسانی قابلیت تجدیدپذیری ندارد.

الماسوندی اضافه کرد: حدود ۱۰۳ میلیارد مترمکعب آب کشور تجدید شونده است که از این میزان حدود ۹۴ میلیارد متر مکعب یعنی بالای ۹۰ درصد آن در حال مصرف بوده که عمده این مصارف در بخش آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد؛ از این میزان نیز حدود ۵۶ میلیارد متر مکعب در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی و آبخوان و حدود ۳۸ میلیارد مترمکعب در حوزه آب‌های سطحی قرار دارد.

وی گفت: ما به دستور خدا مأمور به احیا و آبادانی زمین هستیم، چرا که آب یک امانت الهی است که در اختیار ما قرار گرفته و تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف نیز در همین راستا قرار دارد.
معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان داشت: بهره‌وری یکی از راه‌هایی است که ضمن مدیریت مصرف می‌توانیم اثربخشی و کارایی بیشتری را از این منبع خدادادی داشته باشیم و این یک مسئولیت دینی به حساب می‌آید.
وی با بیان اینکه شعار جهش تولید با مشارکت مردم بسیار هوشمندانه در نظر گرفته شده است، گفت: اصول حکمرانی مطلوب در هر حوزه‌ای دارای سه رکن اساسی از جمله نهاد دولتی، نهاد مردمی و بخش خصوصی است که تعریف کلی جهش تولید با مشارکت مردم را رقم می‌زند.

این مقام مسئول جهش تولیدی که مبتنی بر اسراف نباشد، چرخه بهره‌وری را در نظر بگیرد، از سرمایه‌ها و منابع حداکثر استفاده انجام شود و پسماند و ضایعات از فرایند تولید حذف شود را تولید مؤثر خواند و افزود: یکی از رویکردهای وزارت نیرو حرکت در جهت اقدامات سازه‌ای است که در این خصوص ۵۵۷ طرح در نظر گرفته شده است که نسبت به انجام آن متعهدیم.

الماسوندی گفت: در دولت و برنامه‌های هفتم توسعه از رقم مذکور تعداد ۳۷۵ طرح آن اولویت دولت سیزدهم بوده است که حداقل ۲۴۶ طرح آن در پایان دولت سیزدهم موظف به انجام است.

وی خاطرنشان کرد: تعاملات سازمانی می‌تواند ما را در ارتباط با مسائل بهره‌وری به مصرف برساند.

الماسوندی ادامه داد: ۸۳ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی است و حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب نیز مورد استفاده شرب و صنعت مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه بهره‌وری در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است، اظهار داشت: روش‌های مورد استفاده ما نیز از جمله روش‌های سنتی به شمار می‌رود و همین امر موجب نیازمندی ما به واردات مواد غذایی می‌شود.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: چنانچه مصرف بهینه شود موضوع درآمد، اشتغال، جهش تولید و مشارکت نیز طرح می‌شود که بنا به فرمایش حضرت آقا باید مردم را با خود در این زمینه همراه کنیم.

وی تصریح کرد: این همراهی شامل در نظر گرفتن تسهیلات بانکی و در اختیار قرار دادن بسته‌های اقتصادی از طرف وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است که تمام این موارد شامل بهره‌وری می‌شود.

الماسوندی گفت: برای دعوت از بخش خصوصی نیازمند حرکت جهادی هستیم چرا که باید در این خصوص منافع مشترک پیشنهاد شود که این موضوع مورد تأکید ریاست محترم جمهور نیز بود و در این راستا نیز مصوبه‌ای به تصویب هیئت وزیران رسیده و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی در پایان تصریح کرد: این مصوبه تبیین مسائل بهره‌وری در کشور است؛ به طوری که وظایف همه دستگاه‌ها از نظر کمی و کیفی در آن مشخص شده و می‌تواند یک ریل‌گذاری در برنامه هفتم باشد.

کد خبر 6114600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha