۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۱۷

پس از انقضای دوران ریاست جمهوری مطرح شد؛

درخواست زلنسکی از متحدان اوکراین برای ورود مستقیم به جنگ با روسیه

درخواست زلنسکی از متحدان اوکراین برای ورود مستقیم به جنگ با روسیه

رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین درخواست خود از متحدان کی‌یف خواست که وارد جنگ مستقیم با روسیه شوند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که دوران ریاست جمهوری‌اش دیروز به طور رسمی به اتمام رسید، می‌گوید که از متحدانش خواسته است تا با کمک به کی‌یف در رهگیری و انهدام موشک‌های مسکو و صدور مجوز استفاده از تسلیحات غربی علیه مواضع نظامی مرزی روسیه، به طور مستقیم وارد جنگ با این کشور شوند!

زلنسکی گفت: مساله اراده و خواستن است اما همه یک حرف را می‌زنند که معنای آن در تمام زبان‌ها یکی است؛ «همه از تشدید تنش وحشت دارند. همه به مردن اوکراینی‌ها عادت کرده‌اند و (به زعم آنها) این برای مردم(اوکراین) تشدید تنش محسوب نمی‌شود!

وی پیشنهاد داد که نیروهای مسلح کشورهای همسایه عضو ناتو، موشک‌های پرتابی از جانب روسیه را در حریم هوایی اوکراین رهگیری و به این کشور در حفاظت از خود کمک کنند.

روسیه از آغاز حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، هزاران موشک به سمت زیرساخت نظامی اوکراین شلیک و به‌تازگی نیز (دهم مه) به منطقه خارکف واقع در مرز شمال شرقی این کشور، حمله کرده و نواحی قابل توجهی از این منطقه را به تصرف درآورده است که بزرگ‌ترین دستاورد ارضی مسکو در یک سال و نیم اخیر محسوب می‌شود.

زلنسکی بار دیگر با تکرار درخواست از متحدان غربی‌اش برای تامین سامانه پدافند هوایی بیشتر، افزود: روس‌ها از ۳۰۰ فروند جنگنده و هواپیما در قلمرو اوکراین استفاده می‌کنند. ما برای در آسمان مقاومت کنیم، به دست کم ۱۲۰ تا ۱۳۰ جنگنده نیاز داریم.

به گفت وی، اگر کشورها نمی‌توانند همین حالا برای کی‌یف جنگنده تامین کنند، حتماً می‌توانند از کشورهای همسایه عضو ناتو آنها را به پرواز درآورده و موشک‌های روسیه را سرنگون کنند.

زلنسکی همچنین مدعی شد که اوکراین به منظور استفاده از تسلیحات غربی جهت حمله به ادوات نظامی روسیه در مرز و همچنین درون خاک مسکو، با شرکای بین‌المللی در حال مذاکره است هرچند به گفته وی، «تاکنون، هنوز هیچ پاسخ مثبتی دریافت نشده است.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان امروز با ورود به کی‌یف خواستار حمایت بین‌المللی بیشتر از پدافند هوایی اوکراین شد.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفته است که شرایط در میدان نبرد «در سخت‌ترین وضعیتی قرار دارد که او از آغاز جنگ به چشم دیده است.»

وی اضافه کرد: موج بسیار سهمگین درگیری در دونباس جریان دارد. هیچکس حتی متوجه نمی‌شود که عملاً جنگ‌های بیشتری در شرق کشور در جریان است به ویژه در محور دونباس یعنی کوراخوف، پوکروفسک، چاسیف‌یار.

زلنسکی اما مدعی شد که شرایط شمال خارکف در حال حاضر «تحت کنترل» است!

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده است که براساس قانون اساسی فعلی اوکراین، اختیارات وی امروز- ۲۱ مه (اول خرداد) - با اتمام دوران ریاست جمهوری‌اش منقضی خواهد شد و هیچ راه قانونی برای تمدید آن وجود ندارد. کی‌یف از برگزاری انتخابات امتناع کرده است. اپوزیسیون داخلی اوکراین تاکید دارد که زلنسکی از امروز دیگر رئیس جمهوری مشروع نیست. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که موضوع مشروعیت ریاست جمهوری زلنسکی پس از ۲۰ مه، باید در اوکراین و براساس ساختار سیاسی و قانونی این کشور حل و فصل شود.

کد خبر 6114699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha