۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۶

معاون علمی رییس جمهور مطرح کرد؛

توجه به فناوری‌ کوانتوم و هوش مصنوعی دو یادگار ارزشمند رییس جمهور

توجه به فناوری‌ کوانتوم و هوش مصنوعی دو یادگار ارزشمند رییس جمهور

معاون علمی رئیس جمهور، پیگیری تاسیس مرکز ملی هوش‌مصنوعی و تاکید بر تشکیل و هم‌افزایی اعضای فعال در علوم و فناوری‌های کوانتوم را دو ابتکار منحصر به فرد رییس جمهور شهید در حوزه فناوری برشمرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، روح‌الله دهقانی طی بازدید از نمایشگاه ایران هلث، ضمن صحبت با تولیدکنندگان انواع کالاهای سلامت، محصولات دانش بنیان حوزه پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار داد.

وی در حاشیه این بازدید در تبیین حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید از حوزه اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور، “قانون جهش تولید دانش‌بنیان“ را بزرگترین و مهم‌ترین رخداد برای جریان علم‌وفناوری کشور در طول سه دهه اخیر خواند و افزود: در دوره قبل موضوع این قانون مطرح شد و حتی در دولت سیزدهم این قانون موافقان و مخالفانی داشت و آن چیزی که موجب شد این قانون به طور جدی برای تصویب شتاب بگیرد، حمایت مستقیم و جدی شخص رئیس‌جمهور پس از نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» از سوی حضرت آقا بود.

به گفته دهقانی، پس از تصویب قانون در مدت کمتر از پنج ماه تمام آیین نامه های این قانون با حمایت تمام و کمال رییس جمهور در دولت مصوب شد.

وی در ادامه اظهار داشت: تصور نمی‌کنم تا ۱۰ سال آینده هیچ اثری ماندگارتر و تاثیرگذارتر از این قانون ارزشمند که از سال گذشته اجرایی شد، از شهید جمهور ما باقی مانده باشد و امیدوارم اعضای زیست بوم علم و فناوری آن را قدر بدانند و این خاطره و یاد را از رئیس جمهور شهید با پیگیری و اجرای آن، قدر بدانند.

دهقانی فیروز آبادی، «جدیت و پیگیری در تاسیس مرکز ملی هوش‌مصنوعی» و «تاکید ایشان بر تشکیل و هم‌افزایی اعضا فعال در علوم فناوری‌های کوانتوم» را دو ابتکار منحصر به فرد رییس جمهور شهید ایران در حوزه علم و فناوری برشمرد و گفت: پیرو تأکیدات ویژه رئیس‌جمهوری بر توسعه فناوری هوش مصنوعی و ضرورت توجه به این حوزه، برای همگام بودن و حتی تاثیرگذار بودن در تولیدات علمی و فناورانه، ایجاد شورای راهبری ملی هوش مصنوعی و مرکز ملی هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت و مقدمات راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی فراهم شد. این شورا به ریاست شخص رییس جمهور و نائب رییسی معاون علمی‌ و فناوری تشکیل شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور افزود: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، اینکه رئیس‌جمهور در یک شرایط اقتصادی سخت که پیگیر حل مسائل کشور است، در این حد شخصا پیگیر علوم و فناوری های هوش مصنوعی و کوانتوم باشد که در لبه علم و فناوری دنیا هستند و دستور ایجاد شورای آنها را صادر کند، یک توجه خاص را می‌طلبد.

دهقانی در پایان این دو ابتکار را دو یادگاری بزرگ رئیس‌جمهور شهید توصیف کرد و تصریح کرد: تاکید داریم که تا پایان دولت سیزدهم که تا دو ماه دیگر خواهد بود، مرکز ملی هوش مصنوعی و ساختمان بزرگ مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتومی در پارک فناوری پردیس رسما افتتاح شود.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی پارک فناوری پردیس و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و همت انجمن‌های علمی و شرکت های دانش بنیان، نمایشگاه ایران سلامت امسال با یک شور و نشاط بیشتری برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با بیان اینکه این‌ نمایشگاه نسبت به دوره قبل۵۰ درصد توسعه یافته است، گفت: در طول برگزاری نمایشگاه، بیش از ۶۰۰ جلسه گفت و گو و مذاکره B2B برگزار شد.

دهقانی با اشاره به حضور ۵۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه خاطر نشان کرد: پیشرفت‌های کشور در حوزه سلامت برای این شرکت‌ها قابل توجه است. پیشرفت هایی که نتیجه سرمایه گذاری ۴۰ ساله و حمایت کشور از حوزه سلامت از جمله تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان بوده است.

کد خبر 6114727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha