۳۱ فروردین ۱۳۸۷، ۹:۳۷

گزارش مهر از حضور مسئولان وزارت علوم در جمع دانشگاهیان قم؛ ابلاغ 290 میلیون یورو بودجه ریاست جمهوری برای تامین تجهیزات وزارت علوم

گزارش مهر از حضور مسئولان وزارت علوم در جمع دانشگاهیان قم؛ ابلاغ 290 میلیون یورو بودجه ریاست جمهوری برای تامین تجهیزات وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در هیچ دوره ای به این اندازه به آموزش و پژوهش اهمیت نداده است، گفت: از سوی ریاست جمهوری 290 میلیون یورو برای بودجه تجهیزات دانشگاهی به وزارت علوم ابلاغ شده است که باید توزیع شود.

رشد قابل توجه بودجه آموزش عالی در دولت نهم

به گزارش خبرنگار مهر ، دکتر محمد مهدی زاهدی در دور دوم سفرهای استانی هیئت دولت در استان قم در جمع هیئت رئیسه دانشگاه قم گفت: بودجه وزارت علوم در سال 84 پائین تر از 500 میلیارد تومان بوده است و در سال جاری بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان در بخش جاری و 430 میلیارد تومان در بخش عمرانی به بودجه های وزارت علوم  اختصاص داده شده است.

وی این رشد بودجه در سال جاری را اتفاق بزرگی در آموزش عالی دانست و اظهار داشت: دولت به رشد کیفی و کمی آموزش عالی حساس بوده و شخص رئیس جمهور نیز اهمیت خاصی به این بخش قائل است. مجلس نیز به دلیل توجه به علم و دانش و حاکمیت دانش محوری چنین بودجه ای را به تصویب کرده است.

وزیر علوم متمم بودجه را نیز که در سال گذشته به وزارت علوم اختصاص یافت بی سابقه توصیف کرد و با اشاره به رشد تحصیلات تکمیلی در این سالها گفت: طی سالهای اخیر وزارت علوم در بخش تحصیلات تکمیلی شاهد رشد قابل توجهی بوده است.

رشد مقالات علمی در پنج سال اخیر

وی درباره رشد مقالات علمی و پژوهشی را در مقایسه با سال 83 اظهار داشت: در سال 83 تعداد مقالات پژوهشی در حدود 3 هزار بود که این رقم در سال گذشته با تلاش پژوهشگران کشور به 9 هزار مقاله افزایش یافت. این رشد نشان دهنده توجه ویژه و سرمایه گذاری در زمینه توسعه علمی است.

زاهدی در مورد بودجه دانشگاه قم از سال 84 تاکنون گفت: بودجه این دانشگاه مجموعا در سالهای قبل از 84 یک میلیارد و 900 میلیون تومان بوده در سال هشتاد و چهار 54  میلیون تومان، در سال 85 یک میلیارد و 100میلیون تومان، در سال گذشته 2 میلیارد و 600 میلیون تومان و در سال جاری 4 میلیارد و 800 میلیون تومان به این دانشگاه اختصاص یافته است.

وی با اشاره به برخی مشکلات مربوط به دانشگاه قم افزود: جدایی دختران و پسران در دانشگاه قم عملا دانشگاه را تبدیل به دو دانشگاه می کند که همین امر مشکلاتی را در بخش بودجه ایجاد می کند که در این زمینه باید به راهکارهایی برای حل مشکل بودجه دست یافت. ایجاد دو دانشگاه دخترانه و پسرانه قم یا افزایش ظرفیت دوره شبانه در مقطع کارشناسی ارشد از راهکارهای حل این مشکل است. اما مسئولان این دانشگاه بر اساس شرایط آن باید تمهیداتی بیندیشند و پیشنهاداتی ارائه کنند.

وی گفت: وزارت علوم برای ایجاد کرسیهای نظریه پردازی در دانشگاه قم زمینه سازیهای لازم را فراهم می کند اما راه اندازی این کرسیها در نهایت توسط خود دانشگاه باید صورت گیرد.

زاهدی همچنین درباره ایجاد قطبهای علمی و مراکز رشد در این دانشگاه افزود: در این زمینه ها نیز وزارت علوم حمایتهای مادی و معنوی لازم را به عمل می آورد اما درخواست باید از جانب دانشگاه به وزارت علوم ارائه تا بررسیها جهت اعطای  مجوز انجام شود.

در توزیع بودجه به دانشگاهها عادلانه رفتار می شود

وی با بیان اینکه در خصوص توزیع بودجه نگرانی وجود ندارد و بودجه طبق فرمول خاصی با رعایت عدالت بین دانشگاهها توزیع می شود گفت: از تأسیس رشته های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه قم حمایت و در ارتقاء پژوهشکده ها به این دانشگاه کمک می کنیم.

حقوق اعضای هیئت علمی

وزیر علوم در مورد  افزایش حقوق اعضای هیئت علمی گفت: تا کنون افزایش حقوق دستگاهها برای تمامی دستگاهها مشخص نشده است و دولت باید در مورد لایحه خدمات کشوری تصمیم گیری کند.

وی به بحث مسکن سازی برای دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: بودجه ای برای مسکن سازی به دانشگاهها اختصاص داده نمی شود اما دانشگاهها می توانند تعاونی هایی تشکیل دهند یا از طرح 99 ساله استفاده کنند.

زاهدی با بیان اینکه دانشگاه قم هنوز شاخصهای لازم را جهت ایجاد هیئت ممیزه ندارد گفت: از آنجا که مهمترین مکان برای ارتقاء علمی کشور دانشگاهها هستند و ما نمی خواهیم شاخصهای  علمی کشور کاهش یابد، باید برای ارتقاء اعضای هیئت علمی شرایطی  داشته باشیم و مطمئم باشیم این ارتقاء بر اساس ضوابط انجام می شود لذا این دانشگاه هنوز استاد تمام ندارد و نمی توان برای ایجاد هیئت مممیزه در آن اقدام کرد.

وی تاکید کرد: اگر شرایط ارتقا به استاد تمامی در این دانشگاه وجود دارد درخواست آن را ارائه کنید سریعا دستور بررسی آن را صادر می کنم و پیگیری خواهم کرد.

وزیر علوم تاکید کرد:
تولید علم سهمیه بندی ندارد / لزوم تکثر تشکلهای دانشجویی دانشگاهها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با تشکلهای دانشجویی، انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی دانشگاه قم با تأکید بر ایجاد تشکلهای مختلف دانشجویی در دانشگاه گفت: جوان باید مطالبه گر باشد و نسبت به آنچه در محیط می گذرد بی تفاوت نباشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد مهدی زاهدی در دیدار با نماینده تشکلهای دانشجویی و کانونهای فرهنگی و انجمن های علمی دانشگاه قم در پاسخ به دانشجویی که عنوان می کرد در این دانشگاه تنها تشکل موجود بسیج است و در کل کشور به تشکلهای سیاسی اجحاف می شود بر ایجاد سایر تشکلها در دانشگاه قم تأکید کرد و گفت: بر ایجاد چند صدایی در دانشگاهها تاکید می کنم. دانشجو باید مطالبه کند و نباید نسبت به محیط اطراف خود بی تفاوت باشد. دانشگاه قم نیز باید با تلاش شما دانشجویان زمینه را برای ایجاد سایر تشکلهای دانشجویی فراهم کند.

وزیر علوم درباره برگزاری مناظرات سیاسی در دانشگاه قم سئوال کرد که دانشجوی عضو بسیج دانشگاه در پاسخ به وی گفت: تاکنون مناظره سیاسی در این دانشگاه برگزار نشده است.

دانشجویان دانشگاه قم در دیدار با وزیر علوم خواستار برگزاری تریبونهای آزاد با مسئولین دانشگاه شدند و یکی از دانشجویان استعدادهای درخشان خواستار افزایش کمک هزینه برای داشنجویان تحصیلات تکمیلی، تغییر سرفصل دروس، ایده پردازی در علوم انسانی شد و گفت: اساتید اجازه چاپ مقالات علمی دانشجویان را نمی دهند. باید سهمیه ای به دانشجویان در مجلات علمی اختصاص یابد.

زاهدی در پاسخ به این دانشجو گفت: اگر همه چیز در کشور سهمیه بندی باشد تولید علم نمی تواند سهمه بندی شود در نشریات علمی پژوهشی به اینکه مقاله توسط چه کسی نوشته شده است توجهی نمی شود و داوری توسط افراد نخبه داخل و خارج کشور صورت می گیرد بنابراین حقی از کسی ضایع نمی شود.

یکی از دانشجویان عضو شورای صنفی دانشگاه قم خواستار عدم نگاه صرفا صنفی به شوراهای صنفی شد و وزیر علوم در پاسخ به وی گفت: به شوراهای صنفی فقط صنفی نگاه می کنیم.

دانشجوی دیگر عضو شورای صنفی دانشگاه بر ایجاد اتحادیه شوراهای صنفی در کشور تأکید کرد.

برگزاری کنکورهای آزمایشی برای دوره کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش نیز یکی از درخواستهای دانشجویان دانشگاه قم در دیدار با وزیر علوم بود.

وزیر علوم در پاسخ به دانشجویی که از مشکل آرد در دانشگاه شکایت می کرد گفت: مشکل آرد به کل کشور مربوط می شود و مختص دانشگاه نیست.

زاهدی همچنین دستور تهیه 90 رایانه را برای دانشگاه قم صادر کرد و تأمین اعتبار آن را از طریق معاونتهای آموزشی و فرهنگی وزارت علوم و دانشگاه قم اعلام کرد.

وزیر علوم بر اساس پیشنهاد دانشجویان این دانشگاه 10 میلیون تومان را برای دور شدن دانشجویان دانشگاه قم از محیط خوابگاه اختصاص داد و مقرر کرد بودجه ای برای بورسیه دکتری در راستای ارتقاء سطح علمی دانشگاه اختصاص یابد.
 
خرمشاد خبر داد:
تاکید بر حفظ تمامی تشکلهای دانشجویی / نتیجه یک نظرسنجی از دانشجویان

معاون فرهنگی وزیر علوم اراده وزارت علوم را بر حفظ همه تشکلهای سیاسی در دانشگاهها عنوان کرد و گفت: وزارت علوم این تکثر را از آغاز فعالیت دولت نهم نیز خواستار بوده اما یکی از چالشهای پیش رو بحث رادیکالیسم سیاسی در برخی تشکلهای دانشجویی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر خرمشاد در جمع تشکلهای دانشجویی، کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه قم با بیان این مطلب افزود: برخی تشکلهای دانشجویی در گذشته حیات خود را در رادیکالیسم می دانستند اما در دوره فعلی ضمن تاکید بر حفظ تشکلها خواستار حذف رادیکالیسم شدیم.

وی به فضای مساعد برای تشکلهای دانشجویی در دانشگاهها اشاره کرد و به ذکر مثالی پرداخت و گفت: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران تندترین بحثها را با مجوز برگزار کرده اند که این حاکی از تاکید وزارت علوم بر تکثر اندیشه ها و احترام به شعور دانشجویی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم که از آسیب شناسی فعالیتهای سیاسی دانشجویان در شهریور ماه در دانشگاه تهران خبر داد، افزود: انجمنهای اسلامی دانشجویان خودشان چند پاره و دچار انشعاب شدند و خود را به مستقل و علامه و شیراز تقسیم بندی کردند.

خرمشاد در پاسخ به سوال دانشجویان در خصوص تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی گفت: اعضای شوراهای صنفی در خیلی از دانشگاهها با روسای دانشگاهها مشکل دارند و از طرفی نیز شورای صنفی تازه متولد شده است البته شورای صنفی باید در هر دانشگاه تقویت شود و سپس به سمت اتحادیه شدن بروند.

وی افزود: وزارت علوم در راستای کمک به رشد شوراهای صنفی 3 کتاب در مورد این فعالیتها ارائه کرده است.

معاون فرهنگ و اجتماعی وزیر علوم با بیان نتیجه یک نظرسنجی در میان دانشجویان گفت: جمع بندی نظرسنجی بر این شد که یکی از پر استقبال ترین و بهترین فضاها و فعالیتهای دانشجویی اردوهای دانشجویی هستند اما بودجه ای که برای اردوها در سال گذشته پیش بینی شده بود به مشکل برخورد که تلاش می شود در سال جاری محقق شود.

محمد باقر خرمشاد با بیان اینکه غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان وظیفه وزارت علوم است، گفت: خانه فرهنگ 15 دانشگاه راه اندازی شده و در 15 دانشگاه دیگر کشور نیز در سال جاری خانه فرهنگ راه اندازی می شود. همچنین 60 خوابگاه در سال جاری در دانشگاههای کشور احداث می شود که در کنار هر کدام از آنها یک خانه فرهنگ نقلی نیز راه اندازی خواهد شد.

خرمشاد بودجه فرهنگی آموزش عالی را ضعیف تر از هر حوزه دیگری دانست و گفت: در قالب جلب همکاریهای سایر دستگاهها سعی در جبران کمبودها وجود دارد که در همین راستا کمک 400 میلیون تومانی وزارت ارشاد برای تجهیز کتاب خانه‌های فرهنگ و همچنین حمایتهایی در راستای راه اندازی کلوپ در خانه های فرهنگ به تعداد خوابگاههای کل کشور در دست اقدام است.
 
خالقی خبر داد:
امکان ارتقا مربیان بدون شرکت درکنکور/نحوه حضور40ساعته اساتید دردانشگاه

معاون آموزشی وزارت علوم در مورد پذیرش بدون کنکور مربیان در دوره دکتری گفت: بخشنامه ای تدوین و به دانشگاهها ابلاغ شده است که بر اساس آن دانشگاههایی که به ارتقای مربیان خود نیازمند هستند می توانند قراردادی با دانشگاههای بزرگ منعقد کنند تا مربی در آن دانشگاه به تحصیل بپردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسن خالقی در نشست هیئت رئیسه دانشگاه قم با وزیر علوم و معاونان آموزشی و فرهنگی وزیر علوم به اهمیت ارتقاء هرم اعضای هیئت علمی تاکید کرد و گفت: با ارتقای مربیان اصلاح هرم اعضای هیئت علمی هم میسر می شود و اصرار داریم در این زمینه دانشگاهها وارد عمل شوند. دانشگاههای که سابقه طولانی در ارائه دوره دکتری دارند می توانند میزبان مربیان دانشگاههایی باشند که شرایط حداقلی برای شرایط را دارند.

معاون وزیر علوم در مورد اعطای مجوز هیئت ممیزه به دانشگاه قم گفت: برای تشکیل هیئت ممیزه مستقل در دانشگاه قم به نظرات مثبتی دست یافته ایم اما هنوز این دانشگاه شرایط لازم را برای این امر ندارد.

وی در مورد مشکل رشته کارشناسی ارشد شیعه شناسی دانشگاه قم در نوع پذیرشی که صورت گرفته است و مسئولان آن دانشگاه به آن انتقاد داشتند، نیز گفت: در هنگام پذیرش دانشجو در این رشته تمامی شرایط باید در دفترچه آزمون ذکر شود و در این زمینه دانشگاه باید به سازمان سنجش اطلاعات لازم را ارائه دهد. برای سال آینده این امکان وجود دارد که موارد لازم در دفترچه ذکر شود. (مسئولان دانشگاه قم تاکید داشتند دانشجویانی که در این رشته پذیرش می شوند باید حداقل اطلاعات لازم را در مورد مسائل دینی و فقهی بدانند)

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در مورد پذیرش در رشته دکتری مدرسی معارف نیز مشابه چنین مشکلی وجود داشت که با مذاکره مرتفع شد.

خالقی بر کاربردی کردن علوم انسانی در کشور تاکید کرد و افزود: یکی از برنامه های وزارت علوم در سالی که نوآوری و شکوفایی نامیده شده است، کاربردی کردن علوم انسانی در کشور است.

وی در مورد حضور 40 ساعته اساتید در دانشگاهها گفت: این بخشنامه بدین معنی نیست که یک استاد 40 ساعت در اتاق خود حاضر شود. منظور از حضور 40 ساعته اساتید در دانشگاهها در خدمت دانشگاه بودن آنهاست. در آیین نامه هم از دانشگاه خواسته شده است که در مورد حضور 40 ساعته اساتید تعریفی را ارائه دهند و در هیئت امنای خود تصویب کنند. برخی اساتید بدون هماهنگی در مراکز علمی و صنعتی خارج دانشگاه فعالیت علمی می کنند که این به هیچ عنوان به فعالیتهای دانشگاهی اساتید مرتبط نخواهد بود.

کد خبر 667819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha