۵ مرداد ۱۳۸۷، ۱۴:۱۰

وزیر علوم تاکید کرد:

وزارت علوم را کرمانستان نکردم/ علیه دانشگاه آزاد جوسازی نکرده ایم

وزارت علوم را کرمانستان نکردم/ علیه دانشگاه آزاد جوسازی نکرده ایم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به آنچه که تحت عنوان "فضاسازی وزارت علوم علیه دانشگاه آزاد اسلامی" مطرح می شود، تاکید کرد: وزارت علوم به هیچ وجه علیه دانشگاه آزاد اسلامی فضاسازی نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد مهدی زاهدی امروز در دهمین هم اندیشی اساتید بسیجی کشور در کتابخانه آستان قدس رضوی در پاسخ به سوالات اعضای هیئت علمی و در مورد موضع وزارت علوم نسبت به دانشگاه آزاد گفت: وزارت علوم واقعا بر علیه دانشگاه آزاد فضایی درست نکرده است. دانشگاه آزاد یک شجره طیبه است و نهالی است که در این انقلاب کاشته شده و باید به خوبی آن را حفظ و حراست کنیم تا تبدیل به درختی تنومند شود.

زاهدی خاطرنشان کرد: آنچه که وزارت در مورد آن بحث دارد و نگران آن است میوه هایی هستند که دانشگاه آزاد اسلامی می دهد که البته نگرانیهای وزارت علوم کاملا قانونی است. البته خوشبختانه هیئت رئیسه جدید دانشگاه آزاد در حال تجدید نظر در بسیاری از اهداف و برنامه ها است و وزارت علوم این حرکت را به فال نیک می گیرد.

وزارت علوم را کرمانستان نکرده ام

وی در پاسخ به انتقاد یکی از اساتید بسیجی در مورد اراده وزیر علوم مبنی بر بکارگیری همشهریان کرمانی خود در پستهای مهم وزارتخانه گفت: بر عکس وزارت علوم را کرمانستان نکرده ام و اگر در میان مسئولین وزارت علوم از اهالی کرمان به چشم می خورد به خاطر شایستگی هایی بوده که در این مدیران وجود داشته است و نه به خاطر همشهری بودن با وزیر.دکتر لطفی و دکتر حسینی رئیس دانشگاه پیام نور که از اهالی استان کرمان هستند مورد اعتماد مسئولان نظام نیز هستند.

پاسخ زاهدی به انتقاد یک استاد در مورد بکارگیری مدیران دولت پیشین در وزارت علوم

وزیر علوم در پاسخ به انتقاد یکی از اساتید بسیجی که معتقد بود هنوز هم برخی از مدیران دولت پیشین در وزارت علوم و دانشگاهها بر سر کار هستند، گفت: نگاهمان اینگونه نباشد که عنوان کنیم هر کس در دولت قبل حضور داشته آدمی است که مقابل این دولت و مقابل آرمانخواهی اسلامی ایستاده است زیرا اگر اینگونه فکر کنیم به ضررمان تمام می شود و بسیج اساتید باید همه را به خود جذب کند و نباید در این زمینه خیلی خشک برخورد شود.

زاهدی ادامه داد: در سه سال اخیر بسیاری از روسای دانشگاهها تغییر کرده اند و اکثر آنها یا عضو بسیج هستند یا در عمل نشان داده اند که طرفدار و حامی دولت هستند.

محمد مهدی زاهدی در پاسخ به یکی دیگر از اساتید بسیجی که معتقد بود وزارت علوم با توسعه دانشگاههای پیام نور و غیر انتفاعی در پی انحلال دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: وزارت علوم بر اساس نص صریح قانون برنامه چهارم توسعه عمل می کند یعنی بر اساس این قانون ظرفیت پذیرش دانشجویان باید به گونه ای باشد که حداقل 30 درصد از جوانان 18 تا 23 ساله وارد دانشگاه شوند یعنی در پایان سال آینده باید حداقل 3 میلیون و 700 هزار دانشجو داشته باشیم با توسعه صورت گرفته سال قبل 3 میلیون و 300 هزار دانشجو سال تحصیلی جدید 3 میلیون و 500 هزار دانشجو و سال آینده 3 میلیون و 700 هزار دانشجو خواهیم داشت. آیا اجرای قانون سیاسی کاری است؟

کاهش تعداد دانشجویان علاقه مند به تحصیل در خارج کشور

به گزارش مهر، وزیر علوم اضافه کرد: دلیل دیگر توسعه دانشگاههای غیر انتفاعی و پیام نور وضعیتی است که دانشجویان طالب علم در خارج از کشور پیدا کرده اند. توسعه کمی دانشگاهها موجب شد کسانی که به خصوص در دوره های لیسانس علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور هستند بسیار کاهش پیدا کند، به عنوان مثال سالیانه یک هزار دانشجو از ایران به اوکراین می رفت اما این تعداد در سال 85 به 600 دانشجو و در سال 86 به 300 دانشجو رسید و امسال نیز به 30 تا 40 نفر بیشتر نخواهد رسید.

برنامه های وزارت علوم برای تغییر در محتوای کتب علوم انسانی

زاهدی همچنین در مورد برنامه های وزارت علوم برای تغییر در محتوای کتب علوم انسانی گفت: من برای این تغییرات به معاون فرهنگی چراغ سبز نشان دادم تا آنچه را برای بازنگری نیاز دارد اعلام کند و ما هم تامین کنیم. رقم دقیق آن را نمی گویم اما درحال حاضر پژوهشکده های مختلفی همچون موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) روی این مسئله کار می کند. هزینه مهم نیست چون برای ما خروجی مهم است.

محمدمهدی زاهدی در مورد اساتید بسیجی نیز افزود: اساتید بسیجی باید فرهنگ بسیجی را در سطح جامعه و مراکز آموزش عالی اشاعه داده و انتقال دهنده این روحیه و فرهنگ به نسل آینده باشند.

وی با اشاره به اینکه بسیج اساتید در دولت نهم جایگاه ویژه ای دارند، یادآور شد: استادان بسیجی باید از ظرفیت و توانمندیهای خود برای افزایش کارآمدی دولت در بخشهای مختلف به خصوص در تحقق اهداف چشم انداز سند 20 ساله کشور استفاده کنند.

زاهدی با بیان اینکه بسیجیان کشور یادآور خاطرات پرشکوه و مجاهدتهای دلیرانه رزمندگان در طول جنگ و دوران انقلاب هستند خاطرنشان کرد: امروز نقش اساتید بسیجی ایجاد نوآوری و تحول در فعالیتهای علمی مراکز آموزش عالی است و باید از این توان برای توسعه کشور استفاده شود.

دهمین هم‌اندیشی سالانه اساتید بسیجی مراکز آموزش عالی کشور از سوم تا پنجم مرداد ماه در مشهد در حال برگزاری است.

کد خبر 722213

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha