۵ آبان ۱۳۸۷، ۱۱:۱۳

مرور مجموعه‌های پائیز /

هفت مجموعه جدید ایرانی در پائیز روی آنتن تلویزیون می‌رود

هفت مجموعه جدید ایرانی در پائیز روی آنتن تلویزیون می‌رود

شبکه‌های مختلف تلویزیون در فصل پائیز علاوه بر ادامه پخش مجموعه‌های قبلی خود، هفت مجموعه ایرانی جدید نیز برای مخاطبان خود تدارک دیده‌اند که در کنار مجموعه‌های خارجی روی آنتن می‌روند.

به گزارش خبرنگار مهر، آغاز فصل پاییز امسال در رسانه ملی همزمان شده با روزهای پایانی ماه رمضان و طبعاً متأثر از برنامه‌های خاص این ایام. در واقع مجموعه‌های رمضان آغاز سومین فصل سال را در رسانه ملی تحت تأثیر خود و جو ایجاد شده از آثار مناسبتی قرار دادند.

با اتمام ماه رمضان و عادی شدن روال پخش برنامه‌های تلویزیون، شبکه‌های مختلف مجموعه‌های آماده خود را برای آغاز رسمی پاییز تلویزیون روی آنتن فرستادند. با توجه به اینکه پاییز همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی رسمی در دانشگاه‌ها و خانه‌نشینی اجباری خانواده‌هاست، مجموعه‌های این فصل باید به نوعی پاسخگوی نیاز کمی و کیفی مخاطب در این ایام هم باشند.



پشت صحنه "سایه تنهایی"

مروری بر مجموعه‌های جدید و در حال پخش شبکه‌های سیما در فصل پاییز 87 می‌تواند توجه مخاطبان را به مولفه‌های اصلی مجموعه‌های تولیدی و وطنی رسانه ملی جلب کند.

شبکه یک:
این شبکه پاییز را با پخش چهار مجموعه جدید ایرانی و ادامه یک مجموعه تاریخی- مذهبی از فصل تابستان پی می‌گیرد. در میان این چهار مجموعه یک سریال هر شبی، مجموعه‌ای با محوریت پزشکان که مدتی برای پخش انتظار کشیده و مجموعه‌ای که قرار بود ماه رمضان پخش شود، حضور دارد.

"گلریزان" ساخته مسعود رشیدی از شنبه 13 مهرماه ساعت 22 آغاز به پخش هفتگی کرد. این مجموعه 26 قسمتی بر اساس فیلمنامه علی‌اکبر محلوجیان و تهیه‌کنندگی افشین زمانی تولید شده و فرامرز صدیقی، سیامک اطلسی، ایرج نوذری، پویا امینی، کاوه سماکباشی، مهدی امینی‌خواه، یوسف مرادیان، مارال فرجاد، آرام جعفری، سمیرا سیاح، مهدی امینی‌خواه، کاوه سماکباشی، پویا امینی، امیر غفارمنش، مریم بلالی‌مقدم، ناصر گیتی‌جاه، مهدی فقیه از بازیگران آن هستند.

این مجموعه که در سیمای استان همدان تولید شده داستان زندگی چند جوان است که هر یک با مشکل اعتیاد، بیکاری، ازدواج و ... روبرو هستند و در محله‌ای قدیمی اتفاق می‌افتد. "سفر بخیر" نام قبلی این مجموعه است که پس از مجموعه رمضانی "زمانی برای پشیمانی" بر اساس تازه‌ترین نوشته علی‌اکبر محلوجیان مقابل دوربین رفته است.

محور اصلی "گلریزان" آزاد شدن فردی به نام حشمت بعد از سال‌ها از زندان است که به جرم قتل پدر مرتضی به زندان رفته و در غیابش عزت دوست صمیمی‌ حشمت به قول‌هایش درباره خانواده او عمل نکرده است. موقعیتی که محور اصلی مجموعه "زیر تیغ" و "زمانی برای ..." هم بوده که هر دو نوشته محلوجیان هستند.

"گل‌های گرمسیری" ساخته محمدمهدی عسگرپور از دوشنبه 22 مهرماه ساعت 22 آغاز به پخش هفتگی کرد. این مجموعه 30 قسمتی با مضمون دفاع مقدس از اواخر فروردین‌ماه وارد مرحله تولید شد و تا مقاطعی قرار بود به عنوان مجموعه ماه رمضان از این شبکه پخش شود. اما به دلایلی چون مرتبط نبودن موضوع با این ماه خاص و ... به پخش هفتگی رسید.

فیلمنامه این مجموعه را محمدرضا بیاتی، علی‌اکبر محلوجیان و عسگرپور نوشته‌اند و محمدصادق جلالی آن را برای گروه  حماسه و دفاع شبکه یک تهیه کرده است. در "گل‌های گرمسیری" بازیگرانی چون آتیلا پسیانی، بهنوش طباطبایی، اشکان خطیبی، مینا لاکانی، پرویز فلاحی‌پور، مریم بوبانی، روناک یونسی، عمار تفتی و رحیم نوروزی حضور دارند. 

داستان این مجموعه درباره دو دانشجو است که اوایل انقلاب دلبسته هم می‌شوند، اما این مسئله مصادف می شود با آغاز جنگ و جدایی آنها. "گل‌های گرمسیری" از جهت حضور عسگرپور در تلویزیون اهمیتی خاص دارد که در ادامه روند جذب سینماگران به عرصه سیما به نتیجه رسیده است. این کارگردان که در سال جدید به سمت مدیر عاملی خانه سینما هم انتخاب شد، فیلم سینمایی "هفت و پنج دقیقه" را در مراحل فنی دارد.

"سایه تنهایی" ساخته بیژن شکرریز در 20 قسمت بر اساس فیلمنامه‌ای از مینو فرشچی به تهیه‌کنندگی محسن شایانفر بهار 86 وارد مرحله ساخت شد و پس از آماده شدن از پاییز سال گذشته قرار بود روی آنتن برود که این اتفاق نیفتاد.

درباره علت تعویق پخش مجموعه به مواردی چون دلزدگی مخاطب از فضای بیمارستان و روابط پزشکی با پخش مجموعه‌های "حلقه سبز" و "اغما" اشاره شده بود و در نهایت این مجموعه که با نگاهی به سریال خارجی "پرستاران" ساخته شده، به پخش رسید.

بیژن امکانیان، نسرین مقانلو، پرویز پورحسینی، علی دهکردی، فریبا متخصص، امیرمحمد زند، پرستو گلستانی، نگین صدق گویا، کتانه افشاری‌نژاد و اصغر محبی از بازیگران مجموعه "سایه تنهایی" هستند که به مسائل و روابط چند پزشک و تداخل مسائل حرفه‌ای و خانوادگی آنها می‌پردازد.

مینو فرشچی فیلمنامه‌های "شوکران"، "کاغذ بی‌خط" و "ازدواج به سبک ایرانی" را در سینما و مجموعه‌های "کارگاه شمسی و مادام"، "قلب یخی"، "باغچه مینو" و ... را برای تلویزیون به نگارش درآورده و از معدود زنان فیلمنامه‌نویسان فعال در سیما و سینما به شمار می‌رود.

"یوسف پیامبر" به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرج‌الله سلحشور از جمعه هفتم تیرماه ساعت 22 آغاز به پخش هفتگی کرد. این مجموعه 40 قسمتی از اوایل خرداد 83 وارد مرحله شد و فیلمبرداری آن به شیوه 35 میلیمتری در سال گذشته به پایان رسید.

حدود 180 بازیگر در این مجموعه حضور دارند که از آن جمله می‌توان به کتایون ریاحی (زلیخا)، مصطفی زمانی (یوسف (ع))، محمود پاک‌نیت (یعقوب (ع))، فرشته سرابندی، جعفر دهقان، فرامرز مهرجو، زهرا سعیدی، مریم بخشی، سودابه علیپور، کورش زارعی و امیرحسین مدرس اشاره کرد.

این مجموعه داستان قرآنی زندگی این پیامبر را از زمان تولد تا میانسالی محور کار قرار داده و همزمان با پخش اولین قسمت‌ها از سوی گروه‌های مختلف بخصوص کارشناسان و محققان مذهبی مورد انتقاد قرار گرفت. هر چند سلحشور منتقدان را دارای صلاحیت برای اظهار نظر درباره کارش نداشت ولی کوبنده‌ترین اعتراض‌ها به تحریف روایت قرآنی زندگی این حضرت وارد شد.

آخرین حاشیه‌های این مجموعه آنکه سیدشهاب‌الدین طاهری که فیلمنامه دو جلدی "حضرت یوسف صدیق" را سال 1380 با هزینه شخصی چاپ و منتشر کرده، از ماجرای تولید مجموعه "یوسف پیامبر" و اشتباه‌های تاریخی و قرآنی آن پرده برداشته است.

"مسافرخانه سعادت" ساخته محمد رحمانیان از شنبه 13 مهرماه ساعت 20 به پخش هفتگی و تکرار در برنامه خانواده روز بعد رسید. این مجموعه 75 قسمتی را شهاب حجازی تهیه کرده و رحمانیان سرپرستی گروه نویسندگان را نیز بر عهده داشته است.

داستان این مجموعه‌ طنز اپیزودیک درباره اتاقی در یک مسافرخانه موسوم به اتاق سعادت است که هر بار با آمدن مسافران تازه اتفاقی جالب در این مکان رخ می‌دهد. علی عمرانی، افشین هاشمی، آشا محرابی، خسرو احمدی و هومن برق‌نورد بازیگران این مجموعه هستند که در یک لوکیشن محدود اتفاق می‌افتد.

رحمانیان که تجربه ساخت مجموعه‌های "نیمکت" و "توی گوش سالمم زمزمه کن" را در همین فضا و حال و هوا و ساختار دارد، مدتی به عنوان کارشناس بخش تئاتر در برنامه "دو قدم مانده به صبح" نیز حضور داشت که به خاطر حاشیه‌های ایجاد شده جای خود را به یک کارشناس دیگر داد.

شبکه دو:
این شبکه پاییز را با پخش یک مجموعه جدید و ادامه پخش دو مجموعه تکراری پی می‌گیرد. مجموعه جدید این شبکه از تولیدات استانی و دو مجموعه در حال پخش نیز به مقاطع نهایی خود نزدیک می‌شوند و این در حالیست که هنوز سریال جایگزین آنها اعلام نشده است.

"آن سوی دریا، این سوی خاک" ساخته فرزین مهدی‌پور از یکشنبه 14 مهرماه ساعت 15/21 آغاز به پخش هفتگی کرد. این مجموعه 13 قسمتی به تهیه‌کنندگی بهرام صادقی مزیدی داستان فردی به نام مراد است که با وجود بیگناهی به علت حمل مواد مخدر در زندان امارات گرفتار شده و بعد از ۱۶ سال از زندان آزاد می‌شود.

علی اوسیوند، فرشته زارعی‌فر، حمیدرضا آذرنگ، عباس افشاریان، محمدعلی قویدل، سیما پورسالاری، زین‌العابدین صادقی، عصمت رضاپور، محمد بلوچی‌نژاد و عباس حیدری بازیگران این مجموعه اجتماعی هستند. "آن سوی دریا ..." از تولیدات مراکز استان‌هاست که به توصیه رئیس رسانه ملی با ویژگی‌های بومی ساخته شد تا به پخش برسد. ساخت این مجموعه از زمستان 85 در سیمای خلیج فارس آغاز شد و قرار بود سال 86 به پخش برسد.



بیگناهان

"آینه‌های نشکن" با نام قبلی "فتانه" به کارگردانی جواد اردکانی از مردادماه جمعه‌ها ساعت 15/21 به پخش هفتگی رسید. این مجموعه 20 قسمتی به تهیه‌کنندگی حمید آخوندی و رضا جلالی از تولیدات گروه تاریخ و مناسبت‌های شبکه دو است که با محور قرار دادن موضوع انرژی اتمی و تحقیقات هسته‌ای ایران به ماجراهایی در آستانه سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران می‌پردازد. 

صبا کمالی، آزیتا حاجیان، سعید نیکپور، ثریا قاسمی، علی قربانزاده، جمشید شاه‌محمدی، قاسم زارع، مجید مشیری، سعید داخ، مهدی صبایی و عاطفه رضوی از بازیگران مجموعه "آینه‌های نشکن" هستند. بخش‌هایی از این مجموعه در تهران و بخش‌هایی دیگر در دبی تصویربرداری شده است.

"مرگ تدریجی یک رویا" با نام قبلی "سفر به تاریکی" به کارگردانی فریدون جیرانی از سه‌شنبه دهم اردیبهشت به پخش هفتگی رسید. این مجموعه 13 قسمتی به نویسندگی علیرضا محمودی و تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب داستان نویسنده‌ای جوان به نام مارال عظیمی است که پس از انتشار اولین رمانش "گیتی" به شهرت و اعتباری غیرمنتظره می‌رسد؛ شهرتی که زندگی خانوادگی او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

دانیال حکیمی، سامیه لک، ستاره اسکندری، هوشنگ توکلی، پولاد کیمیایی، فریده سپاه منصور، مائده طهماسبی، آشا محرابی، مهسا کرامتی، شیوا خنیاگر، مهناز انصاریان، فریدون محرابی، علی کاظمی، نیلوفر محمودی، هایده حائری و ناصر طهماسب در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.

این مجموعه به دلیل اولین حضور جیرانی در عرصه تلویزیون مورد توجهی خاص قرار گرفت. تولید بخش اعظم مجموعه در ترکیه، اولین حضور تلویزیونی پولاد کیمیایی، ... و فهرستی بلندبالا از اولین‌هایی که با ساخت این مجموعه شکل گرفته، از دیگر مواردی هستند که "مرگ تدریجی ..." را مهم و مورد توجه قرار دادند.

این مجموعه با نزدیک شدن به قسمت‌های پایانی با توجه به حرف‌های زرین‌کوب حاشیه‌هایی تازه پیدا کرده است. جایگزینی جیرانی به جای ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان کارگردان و حضور بازیگرانی چون حمیدرضا پگاه، کوروش تهامی، مینا لاکانی، لادن مستوفی در فهرست اولیه این مجموعه از جمله این حاشیه‌ها هستند.

شبکه سه:
این شبکه با یک مجموعه در حال پخش و دو مجموعه جدید برنامه‌های نمایشی فصل پاییز را پی می‌گیرد. یک مجموعه تاریخ معاصر که نزدیک به یک سال از آغاز پخش آن می‌گذرد، مجموعه‌ای از کارگردان سرشناس تلویزیون و سینما و نهایتاً یک مجموعه استانی.

"روزگار قریب" به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری از دوشنبه 12 آذرماه ساعت 30/20 به پخش هفتگی رسید. این مجموعه 32 قسمتی داستان زندگی دکتر محمد قریب؛ بنیانگذار پزشکی نوین کودکان در ایران را روایت می‌کند که بر بستری از وقایع مستند و دراماتیزه شده قرار گرفته است.

مهدی و ناصر هاشمی، مهران رجبی، رضا بابک، رضا فیاضی، مهدی صبایی، آفرین عبیسی، مریم کاویانی، بهاره افشاری و  شهاب کسرایی برخی از بازیگران پر تعداد این مجموعه هستند که نزدیک به شش سال تولیدش زمان برده است. این مجموعه با توجه به زاویه دید و اهمیتی که عیاری در مجموعه کارهایش برای جزئیات و واقعی کردن روال زندگی نمایشی قائل است،‌ توانست اقشار مختلف مخاطبان را جذب کند.

"روزگار قریب" این روزها با رسیدن به قسمت‌های پایانی رونق اولیه خود را از دست داده و پشت صحنه کل مجموعه در حال آماده‌سازی برای پخش است. هنوز مجموعه جایگزین دوشنبه‌های شبکه سه معرفی نشده است.

"هویت" ساخته مهدی ودادی که از 22 تیر شنبه‌ها ساعت 20:15 از شبکه سه پخش می‌شد، بعد از ماه رمضان به چهارشنبه‌ها منتقل شد. این مجموعه در 16 قسمت به نویسندگی سهیلا جبری و تهیه‌کنندگی حبیب الهیاری و محمود رضایی در موسسه فرهنگی هنری تندیس فیلم به سفارش صدا و سیما مرکز خوزستان تهیه شده است.

حسن جوهرچی، فلور نظری، مهدی امینی‌خواه، مهدی الهیاری، گلاره عباسی، حبیب الهیاری از بازیگران این مجموعه پلیسی هستند که داستان سه دوست صمیمی و همسنگر دوران دفاع مقدس است که سال‌ها پس از جنگ افسر پلیس و کاپیتان کشتی شده و با هم مواجه می شوند. ودادی فیلم‌های "بیا با من"، "ستاره‌های سربی" و "پسران مهتاب" را برای سینما کارگردانی کرده و آخرین فیلمش مجوز نمایش نگرفته است.

"بیگناهان" به کارگردانی احمد امینی از جمعه 3 آبان‌ماه ساعت 30/20 به پخش هفتگی رسید. این مجموعه 24 قسمتی به تهیه‌کنندگی سعید شاهسواری با حضور داریوش فرهنگ، فریبا کوثری، مسعود کرامتی، جمشید گرگین، همایون اسعدیان، مهدی پاکدل، امیر آقایی، مهرداد ضیایی، بیژن افشار، سیدمهرداد ضیایی ساخته شده است.

"بیگناهان" روایتگر سه دوست قدیمی است که پس از سال‌ها با هم روبرو می‌شوند. امینی بعد از ساخت مجموعه "اولین شب آرامش" که توانست نظر مخاطبان را جلب کند، دومین مجموعه خود را با همکاری شاهسواری جلو دوربین برد و برخلاف مجموعه قبلی که قصه در فضایی خانوادگی می‌گذشت، این بار به سمت فضای معمایی رفته است.

حضور سه کارگردان سینما و تلویزیون به عنوان بازیگر در این مجموعه از حاشیه‌های خاص بود که می‌تواند اهمیت این مجموعه را مورد توجه قرار دهد. محمدعلی نجفی، همایون اسعدیان و مسعود کرامتی سه کارگردان- بازیگر "بیگناهان" هستند.

شبکه تهران:
این شبکه پاییز را با دو مجموعه در حال پخش از تابستان و یک مجموعه جدید پی گرفت. مجموعه جدید این شبکه برای شهروندان تهرانی با رگه‌های طنز تولید شده است.

"خط شکن" به کارگردانی مسعود تکاور از اوایل اردیبهشت جمعه‌ها ساعت 30/18 به پخش هفتگی رسید. این مجموعه 13 قسمتی به نویسندگی سعید دولتخانی و تهیه‌کنندگی سعید منتظرالمهدی ساخته شد. رضا رویگری، حامد کمیلی، یوسف تیموری، محمود مقامی،‌ مریم کاویانی، آناهیتا همتی، مرحوم داود اسدی، فلور نظری، مهدی امینی‌خواه، شهرام عبدلی، سعید علیجانی، سپند امیرسلیمانی، امید آهنگر، امیر حشمت‌زاده، صفر کشکولی، سپیده ذاکری، مریم سلطانی از بازیگران این مجموعه هستند.

"خط شکن" به سفارش ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیروی مقاومت بسیج با مضمونی اجتماعی ساخته شده و از همان قسمت‌های آغازین نشان داد که مخاطب نباید انتظار تماشای یک مجموعه قوی را داشته باشد. از حاشیه‌های جالب این مجموعه ضعیف آنکه نویسنده در یادداشتی رسانه‌ای به تغییر و خدشه‌دار شدن فیلمنامه‌اش اعتراض کرد که با واکنش مشابه کارگردان مواجه شد و در نهایت نامه‌نگاری‌های او با مسئولان سازمان موجب شد نامش از تیتراژ حذف شود.

کمی بعد هم کارگردان مجموعه که بر تدوین کار نظارت داشت از سوی تهیه‌کننده کنار گذاشته شد تا به این ترتیب تکاور هم از خود سلب مسئولیت کرده و همه چیز را به گردن تهیه‌کننده کار بیندازد که یک تنه بار این مجموعه ضعیف را بر دوش کشید!

"عملیات 125" به نویسندگی و کارگردانی بهروز افخمی از جمعه 31 خردادماه ساعت 23 به پخش هفتگی رسید. داستان مجموعه که در هر اپیزود یک قصه را دنبال می‌کند، درباره پنج جوان است که تلاش می‌‌کنند وارد آتش‌نشانی شوند. آنها هر کدام زندگی و مشغله خاص خود را دارند؛ یکی سرباز است، یکی دانشجو، یکی وضع مالی خوبی دارد و ... که سعی می‌کنند به عنوان آتش‌نشان مشغول خدمت شوند.

انتخاب کارگردان دوم این مجموعه مدتی درگیر حاشیه‌سازی بود و پس از منوچهر هادی بالاخره این پست به عهده راما قویدل قرار گرفت. در مجموعه "عملیات 125" عبدالرضا اکبری، رضا رویگری، سیامک احصایی، محمد فیلی، کاوه سماکباشی، مهران رجبی، مجتبی رجبی، اکرم محمدی، فلور نظری، مارال فرجاد و کاوه خداشناس ایفای نقش می‌کنند.

این مجموعه با حضور مشاور عالی شهردار تهران، مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران، مدیر شبکه تهران، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، یکی از اعضاء شورای شهر تهران 12 بهمن در ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران کلید خورد. قرار است سری دوم این مجموعه نیمه آبان‌ماه کلید بخورد.



غیرمحرمانه

"غیرمحرمانه" با نام قبلی "خودرو 21" به کارگردانی مسعود رسام از جمعه 26 مهرماه ساعت 10/23 جایگزین "عملیات 125" شد. این مجموعه در 14 قسمت به نویسندگی رضا مقصودی و تهیه‌کنندگی سیدامیر پروین حسینی ساخته شده و یوسف تیموری، فریبا نادری، سحر ولدبیگی، فلور نظری، بهروز بقایی، سعید پیردوست، رضا بنفشه‌خواه و... در آن بازی کرده‌اند.

"غیرمحرمانه" داستان یک افسر بازنشسته راهنمایی و رانندگی است که خودرویی طراحی می‌کند که فرامین غیرقانونی راننده را اجرا نمی‌کند و فقط بر اساس قوانین رفتار می‌کند. "غیر محرمانه" با مشارکت راهنمایی و رانندگی ساخته شده و در راستای کارهای قبلی رسام با رگه‌های طنز دارد و رسام با تولید این مجموعه تلویزیونی دومین سریال خود را بعد از "مروارید سرخ" برای شبکه تهران تجربه کرده است.

کد خبر 765510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha