۲۴ آبان ۱۳۸۷، ۱۱:۰۷

نشان عالی مرکز هنرهای نمایشی رادیو به عباسی رسید

نشان عالی مرکز هنرهای نمایشی رادیو به عباسی رسید

مراسم اختتامیه نخسین جشنواره نمایشنامه‌نویسی کوتاه قرآنی کلمه دیشب در خانه هنرمندان برگزار شد و آرش عباسی نشان عالی مرکز هنرهای نمایشی رادیو و جایزه 20 میلیون ریالی نفر اول را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم حسن خجسته معاون صدا، مجید سرسنگی قائم‌مقام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام گیل‌آبادی مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو، حمیدرضا خزایی قائم‌مقام معاون صدا، مجید رجبی معمار مدیر شبکه تهران، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر، ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر و... در تالار بتهوون حضور داشتند.

خجسته در بخشی از مراسم مرکز هنرهای نمایشی رادیو را سرمایه و ستاره ملی برشمرد و گفت: این مرکز پشتوانه‌ای خوب برای صدا و سیما و سایر بخش‌های هنری کشور است. مرکز هنرهای نمایشی رادیو ظرفیت خوبی در اختیار دارد و هم اکنون ساختارهایی جدید برای این مرکز تعریف می‌شود.

عباسی نشان عالی مرکز هنرهای نمایشی رادیو را از خجسته گرفت

وی در ادامه افزود: هنر نمایش در ایران و اکثر کشورهای دنیا مربوط به قشر خاصی است، اما می‌توان همه را در این حوزه درگیر کرد. رادیو استراتژی‌های جدیدی برای خود تعریف کرده و در حوزه عمومی جامعه رواج می‌‌دهد. امیدواریم به زودی بتوانیم رادیو نمایش را راه‌اندازی کنیم، رادیویی که هم میان اهالی هنر و هم مردم باشد.

گیل‌آبادی هم گفت: خدا را شاکریم که روزی ما را در مردمی‌ترین و فراگیرترین مرکز هنرهای نمیاشی کشور خدمت به کلمه الله قرار داد. مرکز هنرهای نمایشی رادیو با بیش از 60 سال سابقه خدمت امروز افتخار دارد با یاری چهره‌های شاخص هنر ایران که عمری را برای خدمت به مردم در رادیو صرف کرده‌اند، نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی قرآنی کلمه را برگزار کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای مهرماه که آخرین فرصت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره بود 273 اثر از 26 استان به دبیرخانه رسید و در مرحله انتخاب 130 اثر برگزیده به هیئت داوران ارائه شد. امیدواریم آثار برگزیده با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی در دهه آخر ماه صفر در سالن سایه تئاتر شهر در قالب رپرتوار کلمه توسط هنرمندان رادیو اجرا شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو گفت: در کنار اجرای رادیو تئاتر کلمه هم‌اندیشی نمایش با بن‌مایه پیوند معرفت قرآنی و دینی با زندگی معاصر را با حضور هنرمندان و اندیشمندان نمایش کشور برپا خواهیم کرد. آثار برگزیده جشنواره پس از تنظیم رادیویی ضبط می‌شود. همچین این آثار ظرفیت ضبط به صورت تله تئاتر را دارد که این آثار به سیما معرفی می‌شود.

گیل‌آبادی در پایان خاطرنشان ساخت: مرکز هنرهای نمایشی رادیو با مساعدت رئیس سازمان صدا و سیما و معاون صدا به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی رادیو نمایش را در دستور کار خود دارد که بی‌شک این رادیو می‌تواند با پیوند جدی بین هنرمندان، اندیشمندان و مردم گامی مستحکم برای تولید معرفت دینی بردارد.

در این مراسم سه بخش نمایشی درباره حضرت آدم، حضرت ابراهیم (ع) و حضرت موسی (ع) اجرا شد. محمود استادمحمد به نمایندگی از هیئت داوران بیانیه را خواند و امیر جوشقانی برای اهدای جوایز یکی از مسئولان یا پیشکسوتان از جمله امیررضا خادم، قائم‌مقام صدا، مسافرآستانه، مدیر شبکه تهران، ژاله علو و... را دعوت کرد تا به روی سن بیایند و برگزیده را اعلام کنند.

همچنین مجری برنامه فراخوان دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی کوتاه قرآنی کلمه را قرائت کرد و در این فراخوان اعلام شد که شرکت‌کنندگان تا 10 مهرماه سال 88 فرصت ارسال آثار خود را دارند. خجسته معاون صدا هم تعداد برگزیدگان و مبالغ جوایز را افزایش داد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر هم هنگام اهدای یکی از برگزیدگان اعلام کرد انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به سه نمایش لوح تقدیر و دو سکه طلا اهدا می‌کند. رجبی معمار مدیر شبکه تهران هم از اهدای 30 سکه برای دومین جشنواره نمایشنامه نویسی کلمه که سال آینده برگزار می‌شود، خبر داد.

پنج نمایشنامه‌نویس به انتخاب داوران شایسته تقدیر شدند و لوح تقدیر و دو میلیون ریال جایزه گرفتند که عبارتند از سیروس همت برای نمایش "قربانی" رتبه اول، علی احسانی رتبه دوم، محمود مهدوی برای نمایش "ملودی گرگ سرگردان" رتبه سوم، ملیحه مرادی جعفری برای نمایش "بابونه" رتبه چهارم و بهزاد صدیقی برای نمایش "مصاحبه" رتبه پنجم.

برگزیدگان جشنواره لوح سپاس و جایزه 10 میلیون ریالی دریافت کردند: معصومه معظمی برای "گلی برای موهایم" نهم، روزبه حسینی برای "حکایت آن ستم" هشتم، شکوفه آروین برای "زمانی که بگذرد" هفتم، یاسین حجازی برای "این پائین هوایی نیست" ششم، میلاد اکبرنژاد برای "قبیله قلبم" پنجم و ملیحه مرادی جعفری برای "16" چهارم.

عبدالرضا فریدزاده برای "اورینب" سوم و مهسا دهقانی‌پور برای "روی پل پشت پنجره" دوم شدند و همان جایزه را گرفتند. در این مراسم آرش عباسی رتبه اول نمایشنامه‌نویسی جشنواره را برای نمایش "باد که می‌نویسد" از آن خود کرد و معاون صدا با اهدای نشان عالی مرکز هنرهای نمایشی رادیو، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 20 میلیون ریالی از او تقدیر کرد.

* حاشیه:

ـ هنگام اهدای جوایز وقتی از خسرو فرخزادی و مهدی شرفی دعوت شد تا به روی سن بیایند و نام نفر برگزیده را اعلام کنند، پاکت خالی بود و این اتفاق خنده حاضران را در پی داشت.

ـ خجسته معاون صدا اعلام کرد قرار بود مهندس ضرغامی هم در این مراسم حضور داشته باشد. اما رئیس صدا و سیما صبح به کوه رفته و از ناحیه زانو دچار مشکل شده بود. به همین دلیل هم نتوانست در مراسم شرکت کند.

ـ معاون صدا ضمن ابراز خرسندی از افزایش سکه‌های رادیو که از سوی مسافر آستانه و رجبی معمار اعلام شد، گفت: ذخیره سکه رادیو تکمیل شد و خودم هم وسوسه شدم در جشنواره سال آینده شرکت کنم.

کد خبر 782699

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha