۴ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۱۲:۱۳

دو دفتر شعر تازه از ایرج صف شکن منتشر شد

دو دفتر شعر تازه از ایرج صف شکن منتشر شد

دفترهای شعر "قاب برهنه" و "صبح هیاهو" سروده ایرج صف شکن در آستانه نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد.

صف شکن درباره قالب مورد استفاده در اشعار خود به  خبرنگار مهر گفت:‌ امروز کمتر شاعری را سراغ داریم که با اوزان عروضی شعر بگوید. اغلب شاعران به سمت شعر سپید و بعضا نیمایی گرایش دارند. در بیشتر مجلات و کتابها و حتی برنامه های ادبی رادیو و تلویزیون نیز با شعر سپید مواجه هستیم. شاید اینگونه بتوان گفت که شعر سپید شاعران ما را قانع کرده که اینگونه بسرایند و دیگر ترسشان بابت عدم پایبندی به قواعد ثابت ریخته است.

وی افزود: شعر کلاسیک که مبدا شعر عروضی محسوب می شود در قالب معینی همراه با وزن و موسیقی مشخصی سروده می شد. به عبارت ساده تر، در این گونه شعر، این شاعر بود که مقید به طول و عرض شعر بود. بنابراین شاعران بزرگ ما گاهی اوقات کلمات خود را نیز تغییر وزن می دادند. در واقع این شاعر بود که اندیشه خود را درون قالبی از پیش تعیین شده می ریخت و آن قالب امری غیر قابل تغییر به حساب می آمد.

هشتمین و نهمین دفتر شعر صف شکن در قالب شعر سپید سروده شده و آثار سال 85 به بعد این شاعر را دربر می‌گیرد. "قاب برهنه" و"صبح هیاهو" از سوی موسسه انتشارات نگاه به بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران راه می یابند.

از ایرج صف شکن پیش از این مجموعه های "برداشت تنها"، "لبان اعتراف"، "واژه های معاف"، "شکل سکوت" و "نبض اتفاق" را خوانده ایم.

کد خبر 866246

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha