۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۱۱:۲۲

احمدی‌هرندی در گفتگو با مهر:

مشکلات مالی مانع تصویربرداری "قاب‌های خالی" در باکو شد

مشکلات مالی مانع تصویربرداری "قاب‌های خالی" در باکو شد

کارگردان مجموعه تلویزیونی "قاب‌های خالی" دلیل لغو سفر سازندگان این مجموعه را به باکو برای ادامه تصویربرداری مشکلات مالی ذکر کرد.

مرتضی احمدی هرندی درباره این پروژه به خبرنگار مهر گفت: تیرماه سال 85 در حالی که مشغول انجام کاری برای حوزه هنری بودم، ایوب دانشور فیلمنامه "قاب‌های خالی" را از طرف شبکه سحر به من پیشنهاد کرد. بعد از مطالعه فیلمنامه از آن خوشم آمد چون قصه‌ای نو داشت.

وی در ادامه افزود: فیلمنامه قبل از تولید چند بار بازنویسی شد و 40 درصد آن تغییر کرد و شخصیت‌های حذف یا اضافه شدند. پیش‌تولید پروژه مهر 85 شروع و 22 بهمن همان سال کلید خورد. البته تعدادی از بازیگرانی که برای بازی در این پروژه در نظر داشتم، سر کار بودند و ما هم بازیگران دیگری انتخاب کردیم.

این کارگردان درباره لغو سفر گروه به باکو که بخشی از قصه "قاب‌های خالی" در آنجا می‌گذشت گفت: تصویربرداری بخش‌های تهران و لنگرود مهرماه 86 بعد از پشت سر گذاشتن مشکلات زیاد به پایان رسید و پس از آن قرار شد برای ادامه کار به باکو برویم، اما مشکل مالی مانع این امر شد. تا اینکه بعد از دو ماه توقف خودم تدوین پروژه را با همراهی اکبر توکلی شروع کردم.

احمدی هرندی خاطرنشان ساخت: در بهمن 86 با کنار رفتن دانشور به عنوان تهیه‌کننده "قاب‌های خالی" تهیه‌کنندگی این پروژه از طرف شبکه سحر به من واگذار شد و از آن به بعد توکلی تدوین را انجام داد. البته قصد داریم بخش "سفر به باکو" را در قالب یک فیلم سینمایی که از آن یک مجموعه شش قسمتی هم تهیه می‌شود در ادامه مجموعه تلویزیونی "قاب‌های خالی" بسازیم.

ارجمند و هاشمی در نمایی از مجموعه "قاب‌های خالی"

وی ادامه داد: مجموعه قرار بود در 130 جلسه و 130 روز تصویربرداری شود، اما کار در هفت ماه ضبط شد. در این پروژه دوستانی چون غفار رضایی طراح صحنه در آماده‌سازی لوکیشن‌ها، جواد خاتمی مدیر تصویربرداری و مسعود عسگری برنامه‌ریز و مدیر تولید زمان حال و با وجود مشکلات به دقت کار خود را انجام دادند. محمدمهدی گورنگی هم یک موسیقی متن مناسب برای مجموعه ساخت.

کارگردان "قاب‌های خالی" درباره پخش این مجموعه از شبکه دو گفت: از ابتدا هم قرار بود این مجموعه از یک شبکه‌ داخلی پخش شود، به همین دلیل از بازیگران مطرح استفاده کردیم. تا اینکه شبکه دو این مجموعه را دید و از این شبکه روی آنتن رفت.

احمدی هرندی درباره دوبله ضعیف "قاب‌های خالی" گفت: این مجموعه در دو مقطع 1360 و سال‌های اول 1300 و زمان سلطنت رضاشاه تصویربرداری شد. دو قسمت از مقطع دهه 60 با صدای سر صحنه ضبط شد، ولی به دلیل اینکه داریوش ارجمند و ناصر هاشمی درگیر بازی در پروژه‌های دیگر بودند، به ناچار این بخش را رها و مقطع 1300 را تصویربرداری کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه لوکیشن‌ها در لنگرود و صدای مزاحم از جمله رفت و آمد موتوری‌ها زیاد بود، به همین دلیل با وجود میل باطنی تصمیم گرفتیم به جای صدای سر صحنه کار را دوبله کنیم. این مجموعه به مدیریت ناصر طهماسب دوبله شد که از استادان مجرب است.

این کارگردان خاطرنشان ساخت: اعتقاد ندارم دوبله "قاب‌های خالی" ضعیف است، گرچه دوبله دیگر برای فیلم‌های فارسی جواب نمی‌دهد، اما دوبله این پروژه با حضور طهماسب خوب شد و با نظارت دقیق او اکثر بازیگران از جمله ارجمند، هاشمی و شمسی فضل‌اللهی جای خودشان صحبت کردند. در مجموع دوبله ما حرف اول را می‌زند و با وجود مشکلات از نتیجه کار راضی‌ام.

احمدی‌هرندی ادامه داد: دوبله این پروژه قرار بود در 11 جلسه انجام شود، اما به دلیل ترافیک فیلم‌ها و مجموعه‌های واحد دوبلاژ، این کار سه ماه به طول انجامید. مسلماً این اتفاق روی کیفیت دوبله تاثیرگذار بود. از زحمات آقایان بزرگی مدیر واحد دوبلاژ سیما، طهماسب و حمیدرضا قیاسی صدابردار استودیو دوبله قدردانی می‌کنم.

وی درباره همخوان نبودن صدای مهدی امینی‌خواه بازیگر نقش فریدون توضیح داد: او به دلیل بازی در پروژه‌ای دیگر نتوانست جای خود صحبت کند و به جای او افشین زینوری حرف زد. از سوی دیگر امینی‌خواه در این مجموعه نقش یک شخصیت مثبت و فرهنگی را بازی کرد که کمتر بازی در این نقش را تجربه کرده بود. شاید به این دلیل بینندگان نتوانستند با صدا و نقش او ارتباط برقرار کنند.

کارگردان "قاب‌های خالی" درباره اینکه چرا بعد از پخش آنونس‌های این مجموعه در مهرماه 87 پخش آن از بهمن شروع شد، گفت: قرار بود دوبله این مجموعه به موقع انجام شود، اما این اتفاق نیفتاد. بعد از آن به دهه محرم و فجر خوردیم و پخش آن به تعویق افتاد.

احمدی هرندی درباره تغییر روزهای پخش "قاب‌های خالی" از جمعه‌ها به سه‌شنبه گفت: بعد از پخش سه قسمت پیام‌های زیادی از سوی مخاطبان به روابط عمومی شبکه دو ارسال شد که از همزمانی پخش این مجموعه با "بیگناهان" و "یوسف پیامبر" گلایه داشتند. به همین دلیل روزهای پخش تغییر کرد و بعد از آن رضایت مخاطبان از پخش این مجموعه بالا رفت.

این کارگردان درباره با اشاره به انتقاد منتقدان به فاصله سنی کمال و جمال (ارجمند و هاشمی) که برادرند، گفت: از دوستان مطبوعات می‌خواهم کمی با تامل مجموعه را ببینند، چون این تفاوت سنی در قسمت‌های 11 تا 13 مشخص می‌شود. از سوی دیگر در قدیم اختلاف سن خواهر و برادرها زیاد بود و در این مجموعه کمال برادر بزرگتر جمال حکم پدر او را داشت.

احمدی هرندی در پایان از مرتضی شمسی مدیر شبکه سحر به خاطر همراهی با گروه و ارتقای کار تقدیر کرد. نیکو خردمند، سمیرا سیاح، تارا سلیمانی، مسعود عسگری، حوریه امیری، محمود مقامی، اکبر مولایی، ساناز کمالوند، فرشته مصطفایی، طرلان پروانه، آتش تقی‌پور، رضا میرمعنوی، ساقی زینتی و صادق توکلی دیگر بازیگران این مجموعه هستند.

عوامل تولید "قاب‌های خالی" عبارتند از سیدجواد خاتمی مدیر تصویربرداری، سیدسعید شاهچراغ نورپرداز، احمد اردلان صدابردار، بابک شعاعی طراح گریم، غفار رضایی طراح صحنه و لباس، مسعود عسگری دستیار کارگردان و عظیم محمدی جلوه‌های ویژه.

کد خبر 876083

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha