۲۳ خرداد ۱۳۸۸، ۱۶:۱۸

تلاش IBM در توسعه مرزهای جدید علوم الکترونیک مولکولی

تلاش IBM در توسعه مرزهای جدید علوم الکترونیک مولکولی

گروهی از دانشمندان IBM با استفاده از یک میکروسکوپ نیروی اتمی با هدف ارائه مرزهای جدید در الکترونیک مولکولی توانستند برای اولین بار امکان اندازه گیری حالت باردار اتمهای منفرد را نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این تحقیقات دانشمندان دانشگاه راتیسبن در آلمان و دانشگاه اوترخت هلند محققان IBM را همکاری کردند.

این محققان با کمک این میکروسکوپ نیروی اتمی با دقت بسیار بالایی میزان بار الکتریکی یک اتم منفرد را با وضوح تصویر نانومتری اندازه گیری کردند و توانستند اتمهای خنثی را از اتمهای دارای بار مثبت یا منفی تمایز دهند.

نتایج این تحقیقات مرزهای جدیدی را در بررسی ساختارهای نانویی و دستگاههایی که در مقیاس اتمی و مولکولی عمل می کنند ارائه می کند و به خصوص می تواند در عرصه های مختلف علمی همانند دستگاههای الکترونیکی مولکولی و پیلهای فتوولتائیک کاربرد داشته باشد.

این پژوهشگران که نتایج یافته های خود را در تازه ترین شماره مجله علمی ساینس منتشر کرده اند توانستند بارهای مختلف را در اتمهای طلا و نقره شناسایی و عکسبرداری کنند و تفاوتهای جزئی در نیروهای وارده توسط میکروسکوپ اتمی و یک اتم باردار و غیرباردار را به دقت اندازه گیری کنند.

به منظور دستیابی به این نتایج، این محققان یک میکروسکوپ اثر تونلی (STM) و میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) را با هم ترکیب کردند و آزمایشات خود را در دمای بسیار پایین (5 درجه کلوین) انجام دادند.

در این تحقیقات از یک "دیاپازون" استفاده شد که به صورت مکانیکی و در یک شعاع 02/0 نانومتری (برابر با حدود یک دهم قطر یک اتم) نوسان می کرد.

کد خبر 895841

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha