۱۲ تیر ۱۳۸۸، ۱۰:۵۷

براتی پرده از راز "عجایب ایرانی" برداشت

براتی پرده از راز "عجایب ایرانی" برداشت

"کتاب عجایب ایرانی" با عنوان فرعی "روایت، شکل و ساختار فانتزی عجایب‌نامه‌ها به همراه متن‌ عجایب‌نامه‌‌ای قرن هفتمی" منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب به دو پاره اصلی تقسیم شده است؛ پاره اول دربرگیرنده دوره شناسی و شکل‌شناسی عجایب‌نامه‌هاست و تلاش شده این متن‌ها از منظر تئوری فانتاستیک بررسی شود ضمن آنکه در این بخش، پیش‌متن‌های عجایب‌نامه‌ها هم شناسایی و معرفی شده است.

اما پاره دوم کتاب از مباحث تئوریک خارج می‌شود و خواننده در مواجهه‌ای رو در رو با عجایب‌نامه‌ها قرار می‌گیرد. در این بخش از کتاب، متن عجایب‌نامه‌ای متعلق به قرن هفتم هجری با اصل قرار دادن نسخه‌ای خطی از آن، بازنویسی و تصحیح شده است.این عجایب‌نامه، "نوادر التبادر لتحفه البهادر" نام دارد که نسخه‌ای از آن در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران موجود است.

براتی در این کتاب کوشیده با رویکردی تازه به متون کلاسیک، خواننده را از نزدیک با فضای عجایب‌نامه‌ها آشنا کند . در واقع ، کار این پژوهشگر و روزنامه نگار ،ادامه روندی است که رضا مختاری در "کتاب راوی" (ویژه فانتزی) انجام داد و در آن مجموعه‌ای از داستان‌های فانتاستیک ایرانی و خارجی را گردآوری کرد.

"کتاب عجایب ایرانی"  با صفحه‌آرایی و تصویر سازی فرزاد ادیبی همراه است که در این عرصه به عنوان چهره‌ای معتبر شناخته می‌شود.ویرایش کتاب نیز به عهده افشین نادری بوده که جزو پژوهشگران سرشناس در عرصه ادبیات عامه است.

چاپ نخست "کتاب عجایب ایرانی"  در شمارگان 1100 نسخه و با بهای 2500 تومان توسط انتشارات افکار به کتابفروشی‌ها راه یافته است.

کد خبر 905911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha