۲۶ مرداد ۱۳۸۸، ۱۲:۲۵

اختصاصی مهر /

معرفی 10 دانشمند و دانشگاه برتر کشور/ اسامی پرتالیف ترین محققان ایران

معرفی 10 دانشمند و دانشگاه برتر کشور/ اسامی پرتالیف ترین محققان ایران

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام 10نویسنده و دانشگاه برتر بر اساس این پایگاه را معرفی کرد و گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نظامی استنادی است که اساس فعالیت آن را سنجش عملکرد پژوهشی دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری است.

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: این پایگاه از بدو تاسیس نسبت به ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها و موسسات پژوهش، پارکهای علم و فناوری، نشریات علمی و دانشمندان و پژوهشگران اقدام می کند. 

وی اظهار داشت: از زیر سیستمهای ISC می توان استفاده های مختلفی کرد. هر کدام از زیرسیستمها نقش خود را ایفا می کنند اما در مجموع آنچه از نقش ISC بر می آید ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها و موسسات فناوری و پژوهشی است. 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه استنادی علوم ایران (ISCI) را یکی از این زیر سیستمها عنوان کرد و گفت: این زیر سیستم در واقع معادل Web of Science موسسه اطلاعات علمی یا (ISI) است.

وی افزود: بررسی تحلیلی ISC در کل و بدون محدودیت رشته های موضوعی 10 دانشمند برتر ایران را معرفی می کند. اسامی پنج نفر اول به شرح زیر است:
1- فریدون عزیزی با 285 مقاله
2-  باقر لاریجانی با 198 مقاله
3- پروین میرمیران با 112 مقاله
4- انوشیروان کاظم نژاد با 111 مقاله
5-سقراط فقیه زاده با 101 مقاله

ناصر ولایی، مهدی هدایتی، قربان نورمحمدی، محمدرضا قندها، مسعود امینی نیز دانشمندان شماره 6 تا 10 برتر کشور بر اساس ISC هستند.

اسامی کامل 10 دانشمند برتر کشور بر اساس بررسی تحلیلی ISC به شرح زیر است:



10 نویسنده پر تألیف براساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

مهراد اضافه کرد: دانشگاهها نیز در ISC بر حسب تعداد انتشارات (مقاله های موجود در نشریات علمی معتبر و دارای ضریب تاثیر) رتبه بندی می شوند. بر این اساس 10 دانشگاه برتر کشور بر حسب تعداد مقالات مشخص شده اند. اسامی پنج داشگاه برتر به شرح زیر است: 

1- دانشگاه تهران با 15636 انتشارات
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران با 10324 انتشارات
3- دانشگاه تربیت مدرس با 8566 انتظارات
4- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 6224 انتشارات
5- دانشگاه علوم پزشکی ایران با 4366 انتشارات

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز رده های پنجم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

بر این اساس 10 دانشگاه برتر کشور بر حسب تعداد مقالات مشخص شده اند که در اسامی آنها به شرح زیر است.



10 دانشگاه برتر بر حسب تعداد مقالات

وی با اشاره به اهمیت ISC افزود: اهمیتی که استفاده از ISC دارد آن است که افراد و دانشگاهها می توانند موقعیت خود را در مقایسه با سایر افراد و دانشگاههای هم تراز مشاهده کنند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: حتی این امکان وجود دارد که یک دانشگاه یا یک دانشمند موقعیت خود را در طی زمانهای مختلف ارزیابی کند. نتیجه ای که از این ارزیابی حاصل می شود سنجیدن توانمندی ها، نگاشت نقشه علمی دانشگاه، ترسیم راه دانشگاه، پی بردن به کاستی ها و تلاش جهت رفع نارسایی ها و حل مسایل عملی، تحقیقاتی و فناوری دانشگاه است.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب در زیر اسامی دانشمندان و پژوهشگران پرتلاشی را مشاهده می کنیم که از نظر چاپ و انتشار مقالات مستند برتری بیشتری نسبت به سایر همکاران خود چه در دانشگاه مربوطه و چه در مقایسه با سایر دانشگاهها دارند.

مهراد افزود: تعداد مجلات علمی معتبر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقایسه با مجلات علمی معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اندک است با این وجود، پژوهشگران برجسته ای را سراغ داریم که با انجام تحقیقات علمی در چاپ مقالات تحقیقاتی موفق ترند.

بر اساس این بررسیها 10 نویسنده پرتالیف علوم پزشکی کشور نیز معرفی شده اند که اسامی پنج نفر اول آنها به شرح زیر است:

1- فریدون عزیزی با 285 مقاله
2- باقر لاریجانی با 198 مقاله
3- پروین میرمیران با 112 مقاله
4- انوشیروان کاظم نژاد با 111 مقاله
5- سقراط فقیه زاده با 101 مقاله

ناصر ولایی، مهدی هدایتی، مسعود امینی، محمود محمودی و حبیب الله اسماعیلی نیز نفرات ششم تا دهم نویسندگان پرتالیف علوم پزشکی را به خود اختصاص داده اند.

جدول کامل معرفی 10 نویسنده پرتالیف علوم پزشکی بر اساس ISC در زیر منتشر شده است:



10 نویسنده پرتالیف علوم پزشکی در ISC

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به وضعیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه به مهر گفت: تعداد مجلات معتبر علمی که اعتبار خود را از کمیسیون نشریات علمی این وزارت دریافت کرده اند بیشتر است. انجام تقسیم بندی در (ISC) برحسب رشته موضوعی میسر است و به راحتی می توان براساس رشته های موضوعی پژوهشگران و دانشمندان شاخص را شناسایی کرد. البته انجام این کار در حیطه علوم پزشکی نیز امکانپذیر است و می توان به عنوان مثال دانپزشکی، پرستاری، علوم پایه پزشکی و سایر رشته های تخصصی را نیز به تفکیک مطالعه کرد. با این حال 10 نویسنده پرتالیف رشته های علوم انسانی در (ISC) به شرح زیر معرفی شده اند.

1- عباسعلی گائینی با 70 مقاله
2- محمد علی بشارت با 50 مقاله
3- فرهاد رحمانی نیا با 48 مقاله
4- احمد جعفری صمیمی با 47 مقاله
5- رضا قراخانلو با 47 مقاله

حسین شکرشکن، حمیدرضا عریضی، عادل آذر، حسین دهشیار و اکبر کمیجانی نیز نفرات پنجم تا دهم نویسندگان پرتالیف علوم انسانی کشور بر اساس ISC هستند.

جدول کامل معرفی 10 نویسنده پرتالیف علوم انسانی بر اساس ISC در زیر منتشر شده است:



10 نویسنده پرتالیف علوم انسانی در ISC

وی اظهار داشت: علیرغم آنکه پژوهشگران بسیاری از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی آثار خود را در مجلات معتبر بین المللی به چاپ می رسانند، وضعیت رشته های علوم کشاورزی و فنی مهندسی جالب توجه است.

مهراد افزود: برخی از این دانشمندان به ویژه در حوزه علوم کشاورزی اثربخشی بیشتری داشته اند. نگاهی به 10 دانشمند پرتالیف این حوزه موید این مطلب است که این دانشمندان در خلق آثار علمی موفق تر بوده اند.

اسامی 10 نویسنده پر تالیف علوم کشاورزی کشور بر اساس ISC به شرح زیر است:
1- قربان نورمحمدی با 91 مقاله
2- محمدرضا قنادها با 91 مقاله
3- علی نیکخواه با 77 مقاله
4- محمد جعفری با 75 مقاله
5- محمد مقدم با 75 مقاله

حسن احمدی، حسین ارزانی، مهدی نصیری محلاتی، کریم کمالی و یعقوب فتحی در رده پنجم تا دهم نویسندگان پرتالیف علوم کشاورزی بر اساس ISC قرار گرفته اند.

جدول کامل معرفی 10 نویسنده پرتالیف علوم کشاورزی بر اساس ISC در زیر منتشر شده است:


10 نویسنده پرتالیف علوم کشاورزی در ISC

اسامی 10 نویسنده پر تالیف علوم فنی و مهندسی کشور بر اساس ISC نیز به شرح زیر است:
1- محمود صفارزاده با 37 مقاله
2- جلال الدین شایگاه با 34 مقاله
3- رضا توکلی مقدم با 29 مقاله
4- غلامحسین لیافت با 28 مقاله
5- سعید شبستری با 27 مقاله

مسعود تجریشی، مسعود ربانی، محمد خیام روحانی، غلامرضا بخشنده و جلال حجازی در رده پنجم تا دهم نویسندگان پرتالیف فنی و مهندسی بر اساس ISC قرار گرفته اند.

جدول کامل معرفی 10 نویسنده پرتالیف فنی و مهندسی بر اساس ISC در زیر منتشر شده است:



10 نویسنده پرتالیف فنی و مهندسی در ISC

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به مهر گفت: در رشته های علوم پایه و هنر معماری تعداد نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی نسبتاً کم است. از طرف دیگر، نویسندگان علوم پایه معمولاً ترجیح می دهند آثار تحقیقاتی این دانشمندان در مجللات معتبر بین المللی منتشر شود با این وجود سهمی که دانشمندان این رشته ها در تولید علم ایران دارند درخور ستایش است.

اسامی 10 نویسنده پر تالیف علوم پایه کشور بر اساس ISC نیز به شرح زیر است:
1- رضا موسوی حرمی با 22 مقاله
2- داریوش اسماعیلی با 21 مقاله
3- احمد مجد با 21 مقاله
4- علی کنعانیان با 20 مقاله
5- قدرت ترابی با 20 مقاله

یعقوب لاسمی، محسن پورکرمانی، منصور وثوقی عابدینی، عبدالرحیم جواهریان و علی ترابیان در رده پنجم تا دهم نویسندگان پرتالیف علوم پایه بر اساس ISC قرار گرفته اند.

جدول کامل معرفی 10 نویسنده پرتالیف علوم پایه بر اساس ISC در زیر منتشر شده است:

 

10 نویسنده پرتالیف علوم پایه در ISC

اسامی 10 نویسنده پر تالیف هنر و معماری کشور بر اساس ISC نیز به شرح زیر است:
1- یعقوب آژند با 15 مقاله
2- محسن حبیبی با 10 مقاله
3- مجتبی انصاری با 9 مقاله
4- محمد رضا پورجعفر با 9 مقاله
5- کوروش گلکار با 8 مقاله

محمد نقی زاده، زهرا رهنورد، بهناز امین زاده، محمود طاووسی و محمود رازجویان در رده پنجم تا دهم نویسندگان پرتالیف هنر و معماری بر اساس ISC قرار گرفته اند.

جدول کامل معرفی 10 نویسنده پرتالیف هنر و معماری بر اساس ISC در زیر منتشر شده است:

10 نویسنده پرتالیف هنر و معماری در ISC

کد خبر 930959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha