۱ آبان ۱۳۸۸، ۱۴:۲۲

گزارش خبرنگار مهر از نیجریه /

نگاهی آماری به حریفان ایران در جام‌جهانی/ انتظار درخشش در دومین حضور

نگاهی آماری به حریفان ایران در جام‌جهانی/ انتظار درخشش در دومین حضور

خبرگزاری مهر- گروه ورزشی: دیدارهای گروه B مسابقات فوتبال جام جهانی نوجوانان در حالی از روز سوم آبانماه در شهر کالابار نیجریه آغاز می شود که قهرمان آفریقا و آسیا، نایب قهرمان اروپا و تیم چهارم قاره آمریکای جنوبی در این گروه حضور دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، در گروه B مرحله مقدماتی رقابت‌های جهانی نوجوانان(زیر 17 سال) جهان در نیجریه، چهار تیم ایران، کلمبیا، گامبیا و هلند حضور دارند که تیم کلمبیا برای چهارمین بار در مسابقات جهانی حضور یافته و از این حیث بهترین تیم این گروه محسوب می شود، ضمن اینکه هلند هم که در جام جهانی 2005 پرو با کسب عنوان سوم جهان پر افتخارترین تیم این گروه در ادوار محتلف جام جهانی است.

همچنین در این گروه تیم ایران با 11 پیروزی متوالی برابر رقیبان جهت کسب سهمیه جهانی و همچنین بدست آوردن عنوان قهرمان آسیا، بهترین عملکرد را در این گروه نسبت به تیم‌های دیگر جهت صعود به مسابقات جهانی داشته است اما سایر تیم‌های این گروه در مراحل مقدماتی این مسابقات بارها طعم شکست و مساوی را چشیده اند.

در زیر شرایط صعود این چهار تیم و تاریخچه حضور آنها در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان را می خوانید:

کلمبیا:
مرحله گروهی:

مسابقات مرحله گروهی مقدماتی قهرمانی نوجوانان آمریکای جنوبی در سال 2009 به میزبانی شیلی برگزار شد که در مرحله نخست 10 تیم حاضر در این رقابت‌ها در دو گروه A و B به رقابت با یکدیگر پرداختند. در این بین تیم کلمبیا در گروه A و با تیم‌های برزیل، بولیوی، پاراگوئه و پرو همگروه بود که با کسب 2 پیروزی و 2 تساوی، پس از برزیل در رده دوم گروه خود قرار گرفت و به مرحله نهایی این مسابقات صعود کرد.

مرحله نهایی:
تیم‌های فوتبال کلمبیا و بولیوی به عنوان تیم‌های دوم و سوم گروه A به همراه اکوادور و اروگوئه تیم‌های دوم و سوم گروه B در مرحله نهایی مسابقات مقدماتی قهرمانی نوجوانان آمریکای جنوبی در سال 2009 حضور داشتند تا پس از تیم‌های برزیل و آرژانتین که به عنوان تیم‌های برتر گروه‌های دوگانه جواز حضور در جام جهانی را کسب کرده بودند، پس از انجام مسابقات دوره ای در کشور 2 تیم برتر این گروه 4 تیمی جواز حضور در جام جهانی نیجریه را بدست آورد.

در این مرحله تیم کلمبیا با 2 پیروزی و یک شکست، پس از تیم اروگوئه، به عنوان تیم چهارم و آخر قاره آمریکای جنوبی جواز حضور در مسابقات جام جهانی 2009 نیجریه را کسب کرد.

پیشینه حضور در مسابقات جام جهانی نوجوانان:
تیم کلمبیا پیش از حضور در مسابقات جام جهانی زیر 17 سال(نوجوانان) جهان 2009 نیجریه، تجربه شرکت در 4 دوره این مسابقات را در کارنامه اش دارد که مهمترین عنوان این تیم کسب رتبه چهارم جهانی در سال 2003 و در کشور فنلاند است.

این تیم در سال 1989 در سومین دوره این رقابت‌ها که در کشور اسکاتلند برگزار شد، در گروه D مرحله مقدماتی ابتدا برابر گینه به نتیجه یک بر یک دست یافت اما با دو شکست متوالی 3 بر 2 برابر پرتغال و یک بر صفر مقابل عربستان، به عنوان تیم چهارم این گروه از گردونه مسابقات کنار رفت.

در پنجمین دوره مسابقات جام جهانی زیر 17 سال(نوجوانان) جهان که در سال 1993 در ژاپن برگزار شد، این تیم در گروه C ابتدا با 2 گل برابر قطر تن به شکست داد اما در مسابقه دوم با نتیجه 2 بر یک از سد آمریکا گذشت. البته شکست 3 بر یک برابر جمهوری چک در مسابقه آخر، این تیم را به رده سوم گروه فرستاد تا این تیم از راهیابی به مرحله بعدی این جام بازماند.

پس از 5 دوره غیبت، در دهمین دوره این رقابت‌ها کلمبیا عملکرد قابل قبولی از خود برجای گذاشت. در این مسابقات که در سال 2003 به میزبانی فنلاند برگزار شد، کلمبیا در گام نخست برابر مکزیک به تساوی بدون گل دست یافت اما با پیروزی 2 بر یک برابر چین و 9 بر یک مقابل فنلاند، به عنوان تیم نخست گروه به مرحله بعد صعود کرد. در مرحله یک چهارم با نتیجه 2 بر صفر کاستاریکا را مغلوب کرد اما با شکست 2 بر صفر برابر برزیل در مرحله نیمه نهایی، از راهیابی به فینال بازماند. این تیم در مسابقه رده بندی هم در ضربات پنالتی با نتیجه 5 بر 4 مقابل آرژانتین شکست خورد تا تنها به عنوان چهارم جهان اکتفا کند.

این تیم در جام جهانی 2007 کره جنوبی هم حضور داشت. تساوی 3 بر 3 برابر آلمان در گام نخست و پیروزی 5 بر صفر برابر ترینیداد و توباگو زمینه صعود این تیم به مرحله بعدی مسابقات را فراهم کرد، گرچه در مسابقه آخر برابر غنا با نتیجه 2 بر یک شکست خورد.

کلمبیا تیم سوم گروه F در مرحله یک هشتم نهایی برابر نیجریه تیم اول گروه D (قهرمان مسابقات) قرار گرفت ولی با شکست 2 بر یک برابر این تیم، از گردونه مسابقات کنار رفت.

هلند:
مرحله نخست گروهی:
تیم هلند در مرحله نخست مقدماتی قهرمانی نوجوانان اروپا در گروه نهم قرار داشت، مسابقاتی که به میزبانی شهر کاتانیای ایتالیا برگزار شد که طی آن نارنجی پوشان با کسب 2 پیروزی و یک تساوی، بالاتر از تیم میزبان که به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شد، جواز حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها را بدست آورد 

مرحله دوم گروهی:
تیم هلند در مرحله دوم گروهی مسابقات که در لوکزامبورگ برگزار شد، با 3 پیروزی مقابل کرواسی، لوکزامبورگ و آذربایجان جواز حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها که در آلمان برگزار می شد، را بدست آورد.

مرحله نهایی:
تیم هلند در مرحله نهایی مسابقات قهرمانی نوجوانان اروپا که در آلمان برگزار شد، در گروه B و با تیم‌های آلمان میزبان، انگلستان و ترکیه همگروه بود که با یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست به عنوان تیم دوم گروه ضمن کسب جواز صعود به مسابقات جهانی، راهی مرحله نیمه نهایی این مسابقات شد.

در آن مرحله هلندی‌ها 2 بر یک سوئیس را شکست دادند ولی در دیدار فینال که مسابقه‌ای تکراری برای آنها بود، مقابل آلمان مجددا تن به شکست دادند تا به عنوان تیم دوم قاره اروپا راهی جام جهانی نیجریه شوند.

پیشینه حضور در مسابقات جام جهانی نوجوانان:
تیم هلند در 12 دوره پیشین مسابقات جام جهانی نوجوانان جهان تنها در مسابقات 2005 پرو حضور داشت که در مرحله گروهی آن مسابقات در گروه D و با تیم‌های قطر، برزیل و گامبیا همگروه بود.

در آن رقابت‌ها تیم هلند در بازی نخست با نتیجه 5 بر 3 از سد قطر گذشت اما در مسابقه دوم برابر برزیل تن به شکست 2 بر یک داد و برای صعود به مرحله بعدی، تنها باید تیم گامبیا که در 2 مسابقه قبلی اش پیروز شده بود را شکست می داد.

البته این اتفاق هم رخ داد و نارنجی پوشان اروپا در گام سوم با نتیجه 2 بر صفر از سد گامبیا گذشتند تا به خاطر تفاضل بهتر(تنها یک گل زده بیشتر) نسبت به این حریف آفریقایی به عنوان تیم دوم گروه و پس از برزیل راهی مرحله بعدی مسابقات شوند. در مرحله دوم(یک چهارم نهایی) این تیم برابر آمریکا با نتیجه 2 بر صفر پیروز شد تا به جمع 4 تیم برتر آن مسابقات صعود کند. شکست 4 بر صفر برابر مکزیک قهرمانی مسابقات مانع صعود این تیم به دیدار نهایی شد اما هلندی‌ها در دیدار رده بندی با نتیجه 2 بر یک از سد ترکیه گذشتند و عنوان سوم جهان را از آن خود کردند.

گامبیا:
مرحله مقدماتی:

تیم گامبیا در مرحله نخست مقدماتی مسابقات قهرمانی نوجوانان آفریقا که 16 تیم بصورت رفت و برگشت و تک حذفی حضور داشتند، شرکت نکرد و از مرحله دوم راهی این مسابقات شد.

این تیم در این مرحله برابر سیرالئون به میدان رفت که در بازی نخست با نتیجه 4 بر یک و در بازی برگشت در خانه حریف با نتیجه 3 بر صفر و در مجموع با نتیجه 7 بر یک از سد این تیم آفریقایی گذشت تا راهی مرحله سوم این مسابقات شود.

حریف گامبیا در این مرحله از مسابقات تیم قدرتمند غنا بود که این تیم در بازی نخست در زمین غنا با نتیجه 3 بر یک تن به شکست داد اما در بازی برگشت در ورزشگاه خانگی با 2 گل این ایم را شکست داد تا در محموع دو بازی رفت و برگشت مقابل این تیم به تساوی 3 بر 3 رضایت داده و تنها به خاطر گل زده در زمین حریف، به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی نوجوانان آفریقا صعود کند.

مرحله نهایی:
مسابقات قهرمانی نوجوانان آفریقا در الجزایر و با حضور 8 تیم برتر این قاره برگزار شد که تیم گامبیا در گروه A و با تیم‌های الجزایر، گینه و کامرون همگروه بود.

این تیم در مسابقه نخست با یک گل از سد گینه گذشت و با پیروزی 2 بر صفر برابر کامرون در گام دوم، ضمن کسب جواز حضور در مرحله نیمه نهایی این مسابقات، سهمیه حضور در رقابت‌های جهانی را هم بدست آورد.

این تیم در بازی سوم و برای سرگروهی با 2 گل از سد الجزایر گذشت و مقتدرانه راهی مرحله نیمه نهایی قهرمانی نوجوانان آفریقا شد. مالاوی حریف گامبیا در مرحله نیمه نهایی بود اما برابر این تیم تن به شکست 4 بر صفر داد تا در دیدار فینال این مسابقات بار دیگر الجزایر و گامبیا با همدیگر روبرو شوند.

در آن مسابقه گامبیا مجددا و این بار با نتیجه 3 بر یک الجزایر میزبان مسابقات را شکست داد تا با کسب عنوان قهرمانی در مسابقات فوتبال جام جهانی نوجوانان جهان شرکت کند.

پیشینه حضور در مسابقات جام جهانی نوجوانان:
تیم هلند در 12 دوره پیشین مسابقات جام جهانی نوجوانان جهان تنها در مسابقات 2005 پرو حضور داشت که در مرحله گروهی آن مسابقات در گروه D و با تیم‌های قطر، برزیل و هلند همگروه بود.

این تیم آفریقایی آن مسابقات را با دو پیروزی مشابه 3 بر یک برابر برزیل و قطر آغاز کرد اما در گام سوم در حالیکه می توانست با یک تساوی یا شکست یک بر صفر برابر هلند راهی مرحله بعدی این مسابقات شود، برابر این تیم با نتیجه 2 بر صفر شکست خورد و وداع تلخی با آن رقابت‌ها داشت.

ایران:
مرحله گروهی:
تیم فوتبال ایران در مرحله مقدماتی رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا در گروه B میزبان تیم‌های نپال، بحرین، کویت و اردن بود که با 4 پیروزی و بدون گل خورده، مقتدرانه جواز حضور در مرحله نهایی این مسابقات را کسب کرد که نتایج شاگردان علی دوستی در این دیدارها به شرح زیر است:

2007/10/19 - (1386/07/27)
* ایران 7 - بحرین صفر
گل‌ها: کاوه رضایی(15، 33 و47)، مهرداد یگانه(22)، ایمان شیرازی(60)، پیام صادقیان(71) وعلی گودرزی(80) برای ایران

2007/10/21 - (1386/07/29)
* ایران 3 - کویت صفر
گل‌ها: مهرداد یگانه(76 و 86) و علی حیدری(89) برای ایران

2007/10/23 - (1386/08/01)
* ایران 4 - اردن صفر
گل‌ها: پیام صادقیان(27 و 75)، مهرداد یگانه(42) و افشین اسماعیل زاده (73) برای ایران

2007/10/25 - (1386/08/03)
* ایران 4 - اردن صفر
گل‌ها: مهرداد یگانه (2گل) و علی حیدری برای ایران

مرحله نهایی:
ازبکستان میزبان مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا بود که تیم ایران در آن مسابقات در گروه A و با تیم‌های ازبکستان، بحرین و سنگاپور همگروه بود که با کسب 3 پیروزی به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعد شد.

شاگردان دوستی در مرحله یک چهارم نهایی با 2 گل از سد سوریه گذشتند تا ضمن صعود به مرحله نیمه نهایی، جواز حضور در مسابقات جهانی را پس از 8 سال کسب کنند. در این مرحله تیم کشورمان با 3 گل امارات را در هم کوبید و در دیدار فینال هم با نتیجه 2 بر یک کره جنوبی را شکست داد تا تنها با 2 گل خورده و 6 پیروزی متوالی، مقتدرانه قهرمان این مسابقات شود.

نتایج شاگردان علی دوستی در این دیدارها به شرح زیر است:

مرحله نخست گروهی:
2008/10/04 - (1387/07/13)
* ایران 2 - بحرین صفر

گل‌ها: پیام صادقیان(72) و کاوه رضایی(83) برای ایران

2008/10/06 - (1387/07/15)
* ازبکستان یک - ایران 2
گل‌ها: محیی الدینف(79) برای ازبکستان - مهرداد یگانه (27) و کاوه رضایی(54) برای ایران 

2008/10/08 - (1387/07/17)
* ایران 4 - سنگاپور صفر
گل‌ها: مهرگان گلبرگ(35)، علی درویش(51)، کاوه رضایی(67) و فرهاد قلی زاده(85) برای ایران

مرحله یک چهارم نهایی:
2008/10/12 - (1387/07/21)
* ایران 2 - سوریه صفر

گل‌ها: کاوه رضایی (79 و 90) برای ایران

مرحله نیمه نهایی:
2008/10/15 - (1387/07/24)
* ایران 3 - امارات صفر
گل‌ها: بهرام دباغ (60)، اکبر ایمانی(76) و کاوه رضایی (90) برای ایران

دیدار نهایی:
2008/10/18 - (1387/07/27)
* ایران 2 - کره جنوبی یک
گل‌ها:
محسن طالبات(38) و کاوه رضایی(62) برای ایران - چانگ لی(3+90) برای کره جنوبی

پیشینه حضور در مسابقات جام جهانی نوجوانان:
تیم ایران تنها در نهمین دوره این مسابقات که سال 2001 در بورکینافاسو برگزار شد، در گروه D و با تیم‌های کاستاریکا، مالیو پاراگونه همگروه بود.

در آن رقابت‌ها با 3 شکست متوالی، 2 بر یک برابر کاستاریکا، یک بر صفر مقابل مالی و 3 بر 2 برابر پاراگوئه وداع تلخی با آن مسابقات داشت. منصور احمدزاده(81 و 3+90) گل‌های ایران در آن دوره جام جهانی را به ثمر رساند.

کد خبر 968229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha