۱۳ آبان ۱۳۸۸، ۸:۳۰

گزارش تحلیلی مهر/

رشد قارچ گونه ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه پایتخت/ مهاجرت عامل اصلی

رشد قارچ گونه ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه پایتخت/ مهاجرت عامل اصلی

استان تهران - خبرگزاری مهر: مهاجرتهای بی رویه و بدون کنترل به شهرستان ورامین و اکثر شهرستانهای استان تهران، منجر به بروز پدیده حاشیه نشینی و افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرهای مختلف این شهرستانها شده است که باید برای این مسئله چاره اندیشی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در ورامین، این مهاجرتها به شهرستانهای استان تهران که فاصله بسیار کمی تا پایتخت کشور دارند، دلایل عمده ای دارد که مهمترین آن، جاذبه های کاذب پایتخت نشینی و توهم کسب درآمدهای زیاد در این نقطه از کشور است.

مهاجرتهای بی رویه و حاشیه نشینی هموطنانمان به هر قیمتی در این شهرهای نزدیک به قلب ایران، به یکی از معضلات جدی استان تهران تبدیل شده و این منطقه را به حد انفجار شهرسازی رسانده است.

رویه ناپسند و غیرمنطقی حاشیه نشینی، علاوه بر مخدوش کردن چهره واقعی شهرها، مشکلات عدیده فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی و امنیتی را در پی داشته و ارائه خدمات شهری را در مناطق مختلف استان تهران با مشکل مواجه کرده است.

نقش سودجویان در ساخت و سازهای غیر مجاز و لزوم مقابله با آنها

تفکیک غیرمجاز املاک و اراضی بزرگ شهری توسط سودجویان از معضلات مهاجرتهای بی رویه به شهرهای استان تهران است.

شهرداری ها باید با شناسایی املاک و اراضی بزرگ در محدوده شهرها، راهکارهای قانونی را تهیه و به شوراهای شهر جهت تصمیم گیری ارائه دهند تا ضمن جلوگیری از فعالیت سودجویان در تفکیک غیرمجاز و غیر اصولی املاک، از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز از جمله پیامدهای فعالیت این سودجویان محسوب می شود که متاسفانه در بسیاری از موارد، با فریب خوردن مهاجران و حاشیه نشینان، همراه می شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ورامین در این مورد به خبرنگار مهر در ورامین اظهار داشت: باید با فرهنگسازی و گوشزد کردن عواقب این گونه فعالیتهای غیر قانونی، مثل خودداری از خرید املاک تفکیک شده غیرمجاز و دارای کاربری های غیرمسکونی و تجاری و خودداری از ساخت و سازهای غیر مجاز از افزایش تخلفات خواسته یا ناخواسته توسط شهروندان، جلوگیری شود تا روند توسعه شهرها با مخاطره روبرو نشود.

حسن فرجی افزود: قوانین شهری و شهرسازی در راستای تامین رفاه و آسایش شهروندان و زندگی شهری است و شهروندان در سرنوشت و تعیین آینده خود سهیم هستند. بر همین اساس است که با رعایت قوانین شهرسازی می توان از مشکلات و معضلات پیچیده ای که ناشی از قانون گریزی و نادیده گرفتن آن در حوزه شهرسازی از جمله ترافیک، پارکینگ و ... است، رهایی یافت.

پیش بینی و پیشگیری دو مولفه تاثیرگذار در ساخت و سازهای غیرمجاز

وی افزود: پیش بینی و پیشگیری دو مؤلفه مهم در امر ساخت و سازهای غیرمجاز است زیرا ساخت و سازهای غیرمجاز، ضمن برهم زدن روند توسعه و شکل گیری موزون شهرها، باعث ایجاد و گسترش مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیتی می شود و لازم است در این خصوص از همراهی مسئولان قضایی و نیروهای انتظامی با مجموعه مدیریتهای شهری در راستای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و برخورد قانونی با متخلفان، تقدیر کرد.

به گفته فرجی باید اذعان داشت که تا کنون اقدامات مناسبی از سوی شهرداریهای استان تهران در این زمینه انجام شده، اما در جهت رسیدن به وضعیت ایده آل، باید ضمن فرهنگسازی این موضوع، از خود شهروندان نیز در این زمینه استفاده کرد تا با مشارکت آنها در ساختن شهرهای آباد، پویا و ایمن، قدمهای مثبتی برداشته شود.

رعایت قانون برای همه الزامی است

بدیهی است که اکنون شهرستانهای استان تهران در حال انفجار شهرسازی و در بیشتر مواق شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز است. مسئولان شهری نیز باید برای کاهش هزینه های امنیتی و فرهنگی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز که مشکلات خاص خودش را در وضعیت فعلی و آینده شهرستانها دارد، برنامه های مدونی طراحی و اجرا کنند.

در این بین، رعایت قانون برای همه الزامی است و دادستانی های شهرستانهای استان تهران باید در این راستا فعالتر بوده و قانون برای همه به یک اندازه رعایت شود و در صورت گزارش شهرداری ها، با قاطعیت تمام با متخلفان ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد شود.

جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، وظیفه شهرداری ها است که با کمک نهادهای انتظامی و قضایی، شکل منسجمتری به خود می گیرد و نیروهای انتظامی امنیت ایجاد می کنند تا شهرداری ها به وظیفه خودشان یعنی جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز عمل کنند و در این راستا، دستگاه قضایی نیز حمایتهای قانونی خود را انجام می دهد و با متخلفان برخورد قاطعی خواهد داشت.

شهرداری ها نیز با هماهنگی شوراهای شهر و اخذ تصمیمهای قانونی می توانند در این راستا با موفقیت عمل کنند تا کمترین جرم در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز واقع شود.

رشد قارچ گونه ساخت و سازهای غیر قانونی در ورامین

معاون عملیات نیروی انتظامی شهرستان ورامین در گفتگو با خبرنگار مهر در ورامین، ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان را قارچ گونه دانست و افزود: متخلفان چون احساس می کنند مشکلاتشان با شهرداری ها قابل حل نیست، اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز و حاشیه نشینی می کنند که این امر نیز باعث بروز مشکلات و معضلاتی همچون اعتیاد، دزدی و... می شود.

سرهنگ قاسمی فر عنوان کرد: نیروی انتظامی در انجام دستورهای مقام قضایی در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز، قاطعانه عمل می کند و در این راستا بیشترین تلاشها را داشته و از این پس هم قاطعیت بیشتری به خرج خواهد داد.

اسناد مالکیت و تفکیک غیرمجاز مالکان در بومهن

شهردار بومهن نیز از غیر استاندارد بودن بیش از 70 درصد از ساخت و سازها در این شهر خبر داد.

محمدرضا آهنگران در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اصلی ترین معضلی که شهرداری با آن روبرو است، ساخت و سازهای غیرقابل کنترل است که البته با تدابیری که در سه سال گذشته اندیشیده شده تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

محمدرضا آهنگران خاطرنشان کرد: بزرگترین مانع در رسیدن به نقطه صفر این پدیده، اسناد مالکیت و تفکیک غیرمجاز از سوی مالکان آنهاست.

وی افزود: زمینهایی که بیشتر به صورت غیررسمی و قولنامه ای خرید و فروش شده، باعث غیراستاندارد بودن بیش از 70درصد از ساخت و سازهای بومهن است.

شهردار بومهن تصریح کرد: برای رفع این مشکل، ضمن فرهنگسازی این موضوع در میان شهروندان، امید این است که شهروندان نیز با مشارکت و همکاری خود بتوانند شهرداری و نهادهای ذیربط را در حل مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراستاندارد این محدوده و مکانهای مسکونی یاری کنند.

هزینه های مضاعف بر اثر ساخت و سازهای غیر مجاز در دماوند

بخشدار بخش مرکزی دماوند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاهای این شهرستان خبر داد.

موسی بهرامی افزود: در بخش مرکزی دماوند که حدود 11 ماه فاقد بخشدار بود، به علت عدم رسیدگی های لازم در امر ساخت و ساز، بناهای ساخته شده بسیاری به صورت غیر قانونی رشد پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به ساخت غیرمجاز برخی بناها در منطقه و گسترش یافتن آنها، مشکلات زیادی برای ایجاد امکانات اولیه مانند راه دسترسی، آب، برق، تلفن، تجهیزات رفاهی و... به وجود آمده که سازمانها و نهادهای شهرستان را با هزینه های مضاعف روبرو ساخته است.

بهرامی افزود: بخشداری مرکزی شهرستان دماوند با هدف مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه و متوقف ساختن آنها وارد عمل شده است.

وی تصریح کرد: البته در مدتی که بخش مرکزی دماوند فاقد بخشدار بود، افراد سودجو از این خلا استفاده کرده و به ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه سرعت بخشیدند.

بخشدار مرکزی دماوند با اشاره به مشکلات جاری ایجاد شده به علت این گونه ساخت و سازها افزود: ساخت بناها به صورت غیرمجاز و در بافتهای غیرمسکونی و اراضی کشاورزی، امکان رسیدگی و نصب تجهیزات اولیه زندگی را با مشکل و هزینه های زیادی روبرو می کند.

شهروندان باید موارد تخلف را گزارش کنند

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداری ورامین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: جهت جلوگیری از هرگونه تخلف ساختمانی و ملکی، به شهروندان توصیه می شود که قبل از خرید هرگونه ملک، ساختمان یا آپارتمان از شهرداری ها استعلام کنند.

اکبر کهزادی ادامه داد: برای پیشگیری از هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و غیراصولی، شهرداری ها باید نظارت محسوس و نامحسوس خود را تقویت کرده و با راه اندازی واحدهای کنترل مضاعف ساختمانی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، به صورت شبانه روزی کلیه امور ساختمانی شهرها را نظارت کنند که شهرداری ورامین در این راستا تمام تلاش خود را انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان و مالکان آپارتمانهای پیش خرید شده و یا نیمه کاره، می توانند تخلفات مالکان و پیمانکاران ساختمانی خود را به شهرداری ها گزارش کنند تا پیگیری شود.

این مسئول تاکید کرد: ساخت بنا و طبقه اضافی روی طبقات دیگر، استفاده از مصالح ساختمانی غیرمجاز و غیراستاندارد، عدم رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها، عدم به کارگیری نیروهای کارگری خارجی و افاغنه غیرمجاز و عدم رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و موارد متعددی از این قبیل، می تواند به اطلاع شهرداری ها برسد تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.

راهکارهای مقابله با مهاجرت و حاشیه نشینی بی رویه

به جرات می توان گفت که در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولتها توجه ویژه ای به روستاها و شهرهای دور افتاده و محروم داشته اند و همین امر باعث شده تا انواع زیرساختهای توسعه در این مناطق گسترش یابد.

در این میان، عدم اشتغالزایی کافی در شهرهای کوچک، تبلیغات کاذب برای شهرنشینی در مناطق توسعه یافته در اکثر فیلمها و سریالهای صدا و سیما و اکثر رسانه های گروهی، بالا رفتن سطح سواد حتی در مناطق دور افتاده و بالا رفتن توقعات جوانان در راستای همین مسائل، نقش عمده ای در رشد مهاجرتهای بی رویه به اطراف پایتخت دارند.

به نظر می رسد که رشد و توسعه زیرساختها در شهرها و روستاهای دور از کلانشهرها، در سالهای اخیر روند سریعتری به خود گرفته است، اما هنوز نتوانسته برای آنهایی که غم نان داشته و به فکر ساختن فردای خود هستند، جاذبه ای ایجاد کند.

گسترش فضاهای اشتغال، تحصیل و تفریح در شهرهای کوچک و روستاها، فرهنگ سازی برای شناساندن معایب سکونت در کلانشهرها و شهرهای نزدیک به آنها از راهکارهای مقابله با مهاجرتها و حاشیه نشینی های بی رویه است.

عدم پخش فیلمها و سریالهای ترویج کننده زندگی مرفه در پایتخت و اطراف آن، ساخت برنامه های جذاب در صدا و سیما در جهت تشویق برای عدم مهاجرت احتمالی به سوی استانهایی مثل تهران، اطلاع رسانی رسانه های مکتوب و الکترونیک در راستای همین موضوع نیز می تواند از جمله این راهکارها باشد.

وظیفه مسئولان ارشد استان و کشور در این زمینه سنگین تر به نظر می رسد زیرا آنها با اعمال سیاستهای تنبیهی و تشویقی، می توانند بهترین راهکار را برای مقابله با این پدیده غیرعقلانی که انفجار جمعیت و شهرسازی بی منطق در استان تهران را در پی دارد، در پیش بگیرند.

..................................................

گزارش: علیرضا مهدیزاده

کد خبر 976724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha