۲۶ آبان ۱۳۸۸، ۱۰:۰۷

اختتامیه جشنواره فیلم‌ کوتاه/

شمقدری: سینمای کوتاه معبر رسیدن به سینمای حرفه‌ای نیست

شمقدری: سینمای کوتاه معبر رسیدن به سینمای حرفه‌ای نیست

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه با اشاره به توسعه فیلم کوتاه به عنوان یکی از اهداف معاونت سینمایی ارشاد گفت فیلم کوتاه معبری برای رسیدن به سینمای حرفه‌ای نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه شامگاه دوشنبه 25 آبان‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد. در این مراسم جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سینمای کوتاه را نباید معبری برای رسیدن به سینمای حرفه‌ای دانست. تولید و توسعه فیلم کوتاه از اهداف معاونت سینمایی وزارت ارشاد و از مجاری توسعه عدالت در سینمای حرفه‌ای است.

وی افزود: سینمای کوتاه اگرچه دریچه‌ کوچکی است ولی به دنیاهای بزرگی باز می‌شود. به سهم خود از تولیدات فیلم‌های کوتاه تشکر می‌کنم و این فیلم‌ها دریچه‌های جدیدی را به روی من باز کردند. این نوید را می‌دهم که از پنج مرکز سینمایی جوان در شهرستان‌ها که بیشترین افتخارات را این دوره کسب کردند حمایت‌هایی برای رشد هر چه بیشتر جوانان شهرستانی خواهیم داشت.

در ادامه ناصر باکیده دبیر جشنواره بیست و ششم به تصویر کشیدن چشم‌اندازهای ایرانی اسلامی و معرفی آن‌ها به سایر نقاط جهان را باعث مباهات جامعه ایرانی دانست که توسط هنرمندان و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه انجام می‌شود. وی در ادامه گفت: استقبال بی‌نظیر و حضور 103 کشور دنیا با ارسال دو هزار و 500 عنوان فیلم نویدی را به ارمغان دارد که باید در تمام حوزه‌ها اهتمام و جدیت و برنامه‌ریزی کنیم. امیدواریم در این عرصه برای رقابت توأم با رفاقت بدرخشیم و به شهرهای خود کوله‌باری از آشنایی با فرهنگ‌ها و کشورهای دیگر ببریم.

در بخش اهدای جوایز جشنواره در ابتدا جوایز بخش جنبی جشنواره بیست و ششم فیلم کوتاه اهدا شد. سازمان صنایع دستی از پرویز رستمی برای "میراث ماندگار"، محسن آخوندی برای "حریم"، آرش رصافی برای "آنونس جشنواره" و از فیلمبرداران فیلم "صاحبقرانیه" تقدیر کرد.


نشریه فیلم کوتاه نیز در بخش صدا از کاظم مولایی و مجتبی اسماعیل‌زاده برای "منها"،  در بخش تدوین از عاطفه خادم‌الرضا برای "طنین"، در بخش تصویربرداری از هومن بهمنش و اشکان اشکانی،‌ در بخش فیلمنامه از توفیق امانی برای "اینجا جاده‌ها پایانی ندارد"، در بخش کارگردانی از هومن سیدی برای "تمام وسایل شخصی من جا به جا شده"، در بخش بهترین فیلم داستانی از هومن سیدی برای "تمام وسایل شخصی من جا به جا شده" و در بخش بهترین فیلم تجربی از نیما عباس‌پور برای "جدول و روزنامه و..." تقدیر کرد. همچنین جایزه ویژه نشریه فیلم کوتاه به کاظم مولایی برای فیلم "منها" اهدا شد.

در بخش جانبی جشنواره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی نیز از سیدحامد نوبری برای مستند کوتاه "فقط کمی نور"‌، پویانمایی "کودک و اشغالگر" کیانوش و داریوش دالوند و رضا جوانشیر برای فیلم کوتاه داستانی "هیچکاک با سالاد فصل" تقدیر کرد. جایزه ویژه دانشجویی بخش جنبی جشنواره نیز به پویانمایی "بارون میاد جرجر" مهین جواهریان رسید.

در ادامه جوایز بخش‌های مختلف بخش سینمای ملی جشنواره بیست و ششم فیلم کوتاه اهدا شد. در بخش بهترین فیلم با موضوع چشم‌انداز سرزمین زیبای ما از کاوه بهرامی مقدم برای "مسیر بودن" از تهران تقدیر شد. در بخش بهترین فیلم با موضوع آیین مهر از کاوه قهرمان برای فیلم داستانی "یاد یک روز" از تهران و فیلم داستانی "هیس شوالیه‌های کوچولو دارند عاشق خدا می‌شن" از تهران تقدیر به عمل آمد.

در بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع داستانی شهرام ابراهیمی برای "ریسمان" از شهرکرد و محمد کاظم‌زاده مژدهی برای "قصه قبر ننه" از رشت تقدیر شدند. در بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع مستند بخش سینمای ملی جشنواره از محمدحامد ستاری برای "بعد از کنکور" از تهران تقدیر شد. در بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع پویانمایی هیئت داوران از فرنوش عابدی برای "بن‌بست" و هدی اصفهانی برای "چتر رنگی" از تهران تقدیر کرد.

در بخش بهترین فیلمنامه از علی زرنگار برای "شدن" و بهرام توکلی برای "تمام وسایل شخصی من جابجا شده" از تهران تقدیر شد. در بخش بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند هیئت داوران از لقمان خالدی برای "من مسافرم" و سعید قوامی برای "چراغی که روشن شد" از تهران تقدیر کرد. در بخش تصویربرداری از کاظم ملایی برای "منها" و محمدرضا جهان‌پناه برای "آخرین ناخدا" از تهران تقدیر شد.

در بخش صدا نیز از فرشید فرجی برای "منطقه مرزی" و مژده علم برای "چراغی که روشن شد" از تهران تقدیر به عمل آمد. همچنین در بخش تدوین از ابراهیم سعیدی برای "افسون" از سنندج و فرحناز شریفی برای "گم و گور" از تهران تقدیر شد. در بخش بهترین فیلم تجربی بخش سینمای ملی جشنواره هم از هوشمند ورعی برای "سوت زدن زیر آب" و فرشید اخلاقی‌پور برای "تالار عروسی بوف‌کور" از تهران تقدیر شد.

در بخش بهترین فیلم پویانمایی سینمای ملی نیز هیئت داوران از سارا نامجو برای "صخره" از تهران و مجید بلادپس برای "ماه و پلنگ" از تبریز تقدیر کرد. در بخش بهترین فیلم مستند هم از لقمان خالدی برای "و من مسافرم" و محمدرضا فرزاد برای "گم‌ و گور" از تهران تقدیر شد. در بخش بهترین فیلم داستانی سینمای ملی از علی زرنگار برای "شدن" و نقی نعمتی برای "آن دو" تقدیر شد.

در بخش سینمای ملی هیئت داوران از زنده‌یاد پیمان ابدی برای ایفای نقش در فیلم تجربی "رادیولوژی یک پرتره" از تهران، محمدعلی محمدی بازیگر فیلم داستانی "رویاهای برفی" از سنندج و کیوان هنرمند برای موسیقی فیلم تجربی "حضور" از تهران تقدیر کرد. در بخش بهترین مجری طرح یا تهیه‌کننده هم از انجمن سینمای جوانان ایران دفتر سنندج و انجمن سینمای جوانان ایران دفتر بوشهر تقدیر به عمل آمد.

همچنین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز از برگزیدگان خود در بخش سینمای ملی برای تولید اثر بعدی حمایت کرد. از این رو جایزه 30 میلیون ریالی در بخش بهترین فیلم با موضوع چشم‌انداز سرزمین زیبای ما به جمال اسکویی برای "زنده‌رود" از شهرکرد رسید. در بخش بهترین فیلمنامه با موضوع چشم‌انداز سرزمین زیبای ما جایزه 25 میلیون ریالی به حسن نقاشی برای مستند "وایو" اهدا شد.

در بخش بهترین تحقیق و پژوهش با موضوع چشم‌انداز سرزمین زیبای ما جایزه 25 میلیون ریالی به امیررضا سالاری برای مستند "صاحبقرانیه" از تهران رسید. در بخش بهترین فیلم با موضوع آئین مهر هم سالم صلواتی برای "رویاهای برفی" از سنندج جایزه 20 میلیون ریالی را از آن خود کرد. در بخش بهترین فیلمنامه با موضوع آیین‌مهر جایزه 20 میلیون ریالی به عارف نامور برای "ما در راهیم" از سنندج اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع داستانی جایزه 10 میلیون ریالی به توفیق امانی برای "اینجا جاده‌ها پایان ندارد" از سنندج اهدا شد. در بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع مستند جایزه 10 میلیون ریالی به سیدحامد نوبری برای "فقط کمی نور" از اراک اهدا شد. در بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع پویانمایی نیز امیر مهران برای "شهر خاموش" جایزه 10 میلیون ریالی را از آن خود کرد.

در بخش بهترین فیلمنامه نیز جایزه 12 میلیون ریالی به عبدالرحیم صاحب‌الفصول برای "یک نفس" از بوشهر رسید و مهدی باقری برای "مرغ سحر" جایزه 12 میلیون ریالی بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند را از آن خود کرد. در بخش تصویربرداری جایزه 12 میلیون ریالی به اشکان اشکانی برای "بان لرزان" اهدا شد. در بخش صدا جایزه 12 میلیون ریالی به حسین مهدومی برای پویانمایی "شهر خاموش" از تهران رسید. در بخش تدوین هم جایزه 12 میلیون ریالی به میثم صمدی برای "رادیولوژی یک پرتره" از تهران اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم تجربی کاظم ملایی برای "منها" از تهران جایزه 20 میلیون ریالی را دریافت کرد و در بخش بهترین فیلم پویانمایی جایزه 20 میلیون ریالی به محمدعلی سلیمان‌زاده برای "گرگ و میش" از تهران رسید. در بخش بهترین فیلم مستند نیز جایزه 20 میلیون ریالی به مهدی باقری برای "مرغ سحر" از تهران اهدا شد. در بخش بهترین فیلم داستانی هومن سیدی برای "تمام وسایل شخصی من جابجا شده" از تهران جایزه 20 میلیون ریالی را دریافت کرد.

در بخش بهترین فیلم با موضوع اقتباس ادبی از متون کهن فارسی جایزه 12 میلیون ریالی به محمدعلی سلیمان‌زاده برای پویانمایی "گرگ و میش" از تهران اهدا شد. در بخش بهترین مجری طرح یا تهیه‌کننده جایزه 15 میلیون ریالی به سعید رشتیان برای فیلم‌های "گم و گور"، "و من مسافرم" و "مرغ سحر" رسید. در بخش بهترین فیلم به معنای مطلق در بخش مسابقه ملی جایزه 40 میلیون ریالی به محمدرضا فرزاد برای مستند "گم و گور" از تهران اهدا شد. جایزه ویژه 10 میلیون ریالی هیئت داوران نیز به مهین جواهریان برای پویانمایی "بارون میاد جرجر" از تهران اهدا شد.

در بخش مسابقه سینمای بین‌الملل بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جایزه یک هزار و 500 یورویی بهترین نگاه در بخش "در جستجوی حقیقت" به هانا برگهولم از فنلاند برای "سایه" اهدا شد. جایزه سه هزار یورویی این بخش نیز به مارتین تارک از اسلوونی برای "همه روزها شبیه هم نیست" رسید. انجمن سینمای جوانان ایران هم از علی ظاهر از کشور لبنان و مصطفی زریاب از کشور سودان برای برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم سرزمین زیتون تقدیر کرد.

در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بیست و ششم جایزه یک هزار یورویی بهترین فیلم‌ کشورهای عضو اکو به صدیق شعرنیاز از قرقیزستان برای "آیان" اهدا شد. در بخش مسابقه ملل مسلمان از محدعلی افتخاری‌نیا از ایران برای "به دنبال او" تقدیر شد. جایزه سه هزار یورویی مسابقه ملل مسلمان نیز به محمد انورزاد از پاکستان برای "جا به جا و نامریی" رسید.

در بخش بهترین فیلم داستانی مسابقه بین‌الملل از "هر روز، روز ماهی‌هاست" از نروژ تقدیر شد و جایزه سه هزار یورویی این بخش به "آخرین لذت بزرگ" از اسکاتلند رسید. جایزه سه هزار یورویی بهترین فیلم مستند به "نام تو چیست" از ایتالیا اهدا شد و جایزه سه هزار یورویی بهترین فیلم پویانمایی نیز به "چهره" از مجارستان رسید. در بخش بهترین فیلم تجربی مسابقه بین‌الملل جایزه سه هزار یورویی به کاظم ملایی برای "منها" از ایران اهدا شد.

در بخش مسابقه آسیا (جلوه‌گاه شرق) جایزه یک هزار و پانصد یورویی به "خون سرد" از کره جنوبی و "بارون میاد جرجر" مهین جواهریان از ایران اهدا شد. جایزه سه هزار یوروریی این بخش نیز به "یک روز قشنگ برفی" ماهایا پطروسیان و امیر توده‌روستا از ایران رسید.

کد خبر 984841

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha