رنجِ برنج!

رنجِ برنج!

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان‌های شمالی ازجمله مازندران، گیلان و گلستان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های برنج در کشور بوده اما شالی‌کاران برای تولید این محصول با مشکلات زیادی دست در گریبان هستند، در این راستا خبرگزاری مهر در قالب سلسله گزارش‌هایی به مسائل مختلف این حوزه از تولید تا مصرف می‌پردازد.

برنج مرغوب منطقه پس از فصل برداشت مستقیم به بازار نمی‌رود و دلالان و سودجویان با خرید انبوه و تخلیط آن با برنج‌های خارجی و نامرغوب درصدد آب کردن برنج‌های بی کیفیت خود هستند و به برند برنج شمال لطمه می‌زنند. از سوی دیگر افزایش بی رویه قیمت برنج و پایین آمدن اعتماد خریدار و کیفی نبود برنج به دلیل تخلیط، کام دلال شیرین می‌شود.

همچنین یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان و شالی‌کاران در این استان‌ها واردات بی‌رویه برنج بوده است. رهبر معظم انقلاب هم در سخنان خود تأکید کردند که «واردات بی‌رویه» خنجری به قلب «تولید ملی» و «اشتغال کارگران» است.

این در حالی است که ایران در جایگاه چهارمین کشور واردکننده برنج در دنیا قرار دارد و میزان واردات برنجش بیش از ۳۰ درصد برنج موردنیاز سالانه به میزان ۱.۲ میلیون تن است. بررسی وضعیت واردات در این حوزه نشان دهنده «بی‌رویه بودن» ورود برنج به کشور است.

در حال حاضر به‌طورمعمول میانگین تولید برنج در کشور حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن است و مصرف سرانه برنج هر ایرانی حدود ۳۶ کیلوگرم عنوان می‌شود. همچنین باید توجه داشت ازجمله موضوعاتی که در عرصه امنیت غذایی و خودکفایی اذهان را متوجه خود می‌کند میزان تولید برنج است.

اخبار پرونده

برچسب‌ها