یکی از طراحان حاضر در هفته مد ایران در هندوستان گفت ۱۲ طرحی که در این‌رویداد روی صحنه رفتند نتیجه هنر زنان ایرانی بودند و با تحسین مخاطبان روبرو شدند.

مریم شیرزادیان از طراحان حاضر در هفته مد ایرانی در هندوستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در هفته مد ایرانی در هندوستان، علاوه بر آشنایی با فرهنگ پوششی و اجتماعی مردم هندوستان در دو شهر دهلی و حیدرآباد که نماینده مردمان شمال و جنوب هند بودند، توانستیم پتانسیل و قدرت طراحی زنان هنرمند ایران را در صحنه بین‌المللی در معرض دید هنرمندان و فعالان تخصصی در زمینه مد و لباس قرار دهیم.

وی ادامه داد: تجار، مقامات دولتی، و همچنین افراد سرشناس، سفرا و نمایندگان کشورهای مدعو در این رویداد حضور داشتند و نمایش آثار طراحان ایرانی توانست تأثیری به سزایی داشته باشد در اصلاح ذهنیت جهانی که بر اثر تبلیغات سو در مورد زن ایرانی و نحوه حضور بانوان ایرانی در اجتماع بود.

این‌مدرس دانشگاه در ادامه گفت: ۱۲ طرحی که در این رویداد روی صحنه رفت، نتیجه زحمات طراحان ایرانی همراه با تنوع و خلاقیت بود. در این‌طرح‌ها شاهد هنر و اصالت سرزمین ایران و هنر دستان زنان ایرانی بودیم. تک‌تک آنها با استقبال و تحسین تماشاگران روبرو شد.

شیرزادیان گفت: هند در زمینه تولید و طراحی پارچه و لباس، یکی از مراکز مهم تولید و طراحی پارچه در جهان است. دانشجویان و اساتید هند از سخنرانی‌ها و تجربیات علمی آنها استقبال کردند و همین امر می‌تواند شروع یک تعامل مثبت و مؤثر در زمینه‌ تبادلات علمی و فرهنگی بین دو کشور باشد.

وی در پایان گفت: حضور در هفته مد ایرانی در هندوستان سبب می‌شود از تجربیات و روش‌های پژوهشی و علمی مرکز فناوری مد دهلی (NIFT) بهره‌مند شویم چون هند توانسته قدم‌های مؤثری در حوزه پیشرفت صنعت مد و لباس بردارد. در این زمینه می‌توان به سایزبندی ملی هند و یا مرکز ترندسازی و هندی‌سازی مد و ترندهای جهانی به صورت اختصاصی برای مردم هندوستان، مرکز ملی شتابدهی و بهره‌مندی از ایده‌ها و شتابدهنده‌ها (استارتاپ‌ها) مرتبط با صنعت پارچه و لباس در این دانشگاه اشاره کرد. ما می‌توانیم با الگوبرداری، ایجاد و شبیه‌سازی این مراکز در دانشگاه‌های ایران، قدمی در رسیدن به اهدافی همچون رسیدن به سایزبندی ملی و به وجود آوردن سبک پوشش و مد ایرانی‌اسلامی بر اساس ترندهای جهانی برداریم.