۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۵۷

گزارش خبری/

خنده هایی که بر لب ها خشکید/ مسئولان خرمدره سکوت کرده اند

خنده هایی که بر لب ها خشکید/ مسئولان خرمدره سکوت کرده اند

زنجان - خبرگزاری مهر: سالن سه هزار نفری شهر خرم دره عصر پنجشنبه در حالی شاهد شادی کودکان بود که این خنده آخرین خنده های مهدی و نگار و بهاره بود تا بار دیگر ثابت شود که هنوز مسئولان در زنجان توانایی برگزاری یک برنامه بدون حاشیه را ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، کودکان خرمدره ای بعد از یک هفته انتظار خود را آماده حضور در برنامه "خاله شادونه" کردند، خاله شادونه در سالنی که تنها گنجایش سه هزار نفر را داشت ولی بیش از پنج هزار نفر را در خود گنجانده بود، حاضر شده بود. هوای گرم و خفه داخل سالن همه را آزار می داد ولی برای تنها چند لحظه خنده در سالن به زور کنار هم نشسته بودند تا برنامه اجراشود.
 
یکی از بنرهای نصب شده در خصوص برگزاری برنامه"خاله شادونه"

بالاخره خاله شادونه برنامه را اجرا کرد و در بلندگوی سالن به بچه ها دستور داد تا به پیش مادرشون بروند بدون اینکه در سالن نظمی باشد یا کسی خیل عظیم بچه ها را کنترل بکند بچه ها فارغ از همه چیز به سوی درب کوچک خروجی دویدند و مادران نیز به سوی بچه های خود و این کلید وقوع حادثه تلخ "برنامه خاله شادونه" بود.

خانم سکینه محمدپور مادر عسل محمدلو در خصوص حادثه برنامه "خاله شادونه" گفت: از تقریبا هشت تا هفت روز مانده به برگزاری برنامه "خاله شادونه" بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر خرمدره نصب شده بود تا برای برگزاری برنامه بلیت تهیه شود.
 
سکینه محمدپور با انتقاد از اعلام بی اطلاعی فرماندار خرمدره از  برگزاری خاله شادونه افزود: بی شک در شهری همانند خرمدره باید مسئولان زودتر از همه از ماجرا با خبر می شدند و هماهنگی های لازم را انجام می دادند همینطور خود شخص خاله شادونه در پایان برنامه از ادره ارشاد و همچنین فرمانداری برای برگزاری برنامه تشکر کرد.

وی ادامه داد: ساعت 5 روز پنج شنبه قرار بود برنامه جشنی با حضور"خاله شادونه" برگزار شود و مسئولان برگزارکننده برنامه اعلام کرده بودند یک ساعت قبل باید در محل حاضر شویم برای همین زودتر در محل حاضر شدیم.
 
مانع از حضور مادران در کنار فرزندانشان شدند

خانم محمدپور با بیان اینکه مسئولان برگزار کننده برنامه بچه ها را از مادرشان جدا می کردند و مانع از حضور مادران در کنار فرزندانشان در سالن می شدند، افزود: من به هر صورتی شده بود توانستم با فرزند خودم پس از چند دقیقه معطلی وارد سالن شوم و در محیط بسیار نامطلوب سالن باشم و افسوس می خوردم که چرا باید بچه ها در چنین محیطی شاهد برگزاری برنامه باشند.
 
محمد پور در ادامه با بیان اینکه در سالن کسی برای نظم دادن به بچه ها نبود، افزود: بالاخره برنامه پایان یافت و خاله شادونه از اداره ارشاد و فرمانداری برای دادن مجوز برگزاری برنامه تشکر کرد هرچند فرمانداری منکر دادن اجازه برگزاری برنامه شده است.

مادر عسل محمدلو افزود: وقتی برنامه تمام شد مسئولان برگزار کننده به جای اینکه بچه ها را به صورت مرتب از در خروجی به بیرون هدایت کنند به بچه ها گفتند "بروید پیش مادرهاتون" که در این لحظه بچه ها به سوی در خروجی هجوم آوردند و من که دخترم در بغلم بود با پشت از چهار پله به زمین افتادم.
 
زنده ماندن فرزندم یک معجزه بود
 
خانم محمدپور که از یادآوری صحنه گریه اش گرفته بود، افزود: زنده ماندن خودم و کودکم یک معجزه بود.

وی با بیان اینکه ما جزو اولین افرادی بودیم که از سالن خارج شدیم، افزود: با فشار جمعیت از چهار تا پله با پشت به زمین افتادم و بچه ام را در بغلم نگه داشتم و چندین نفر از خانمها نیز روی من و فرزندم افتادند. داشتیم خفه می شدیم و 15 دقیقه اینگونه گذشت تا اینکه به کمک ما آمدند و فرزند من که بیهوش شده بود توسط یک پرستار تنفس مصنوعی داده شد.
 
محمدپور افزود: وقتی ما را از زیر جمعیت بیرون کشیدند و بچه را از بغلم برداشتند، بچه ام سیاه و کبود شده بود و چشمانش حلقه زده بود.
 
سالن محل حادثه
 
محمدپور افزود: پس از پایان برنامه اما‌ وقتی اعضای گروه این برنامه نمایشی از در بزرگ سالن خارج شدند، جمعیت حاضر برای خروج از سالن به سوی دو دری که در آنجا بود هجوم بردند که این مسئله باعث شد تعدادی از کودکان بر اثر زمین خوردن زیر دست و پا مانده و جانشان را از دست بدهند. در این حادثه 3 کودک زیر 6 سال کشته و 8 نفر دیگر زخمی شدند که مجروحان با انتقال به بیمارستان زنجان، تحت درمان قرار گرفتند.

وی در ادامه از عدم توجه مسئولان به شکایت آسیب دیدگان حادثه اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسئولان شهرستان خرمدره به شکایت آسیب دیدگان از حادثه ترتیب اثر نمی دهند و به نوعی شاکیان را سر می دوانند.

محمدپور ادامه داد: مسئولان عنوان می کنند که فرد آسیب دیده باید برای شکایت برود و بعد باید مقصر را بیاورید تا از وی شکایت کنید آیا یک بچه شش ساله یا من که پاهایم شکسته چگونه شکایت کنم مگر پدر بچه به عنوان ولی بچه نمی تواند شکایت کند.

نبود نظم و عدم توجه برگزارکنندگان مراسم به وضعیت حاکم بر سالن و ازدحام جمعیت و نبود هیچ نوع کنترل موجب شد تا حادثه ای که نباید اتفاق می افتاد، صورت بگیرد و کودکان معصوم زیر دست و پا بمانند و کشته شوند.

تاملی اندک بر روند برگزاری برنامه "خاله شادونه" نشان دهنده ضعف در روند برگزاری این برنامه است و لزوم برخورد با خاطیان را نشان می دهد.

تقاضای بخشش از خانواده قربانیان

در همین حال مدیرکل ارشاد اسلامی استان زنجان از خانواده‌های حادثه دیده در برنامه تفریحی خاله شادونه درخواست بخشش کرد.
 
علی سهندی در جریان سومین همایش مادران هنرمندپرور در شهرستان ابهر افزود: از اینکه این حادثه ناگوار در برنامه خاله شادونه در شهرستان خرمدره رخ داده همه ما متاثر شدیم.
 
وی ادامه داد: من با خانواده‌های مصیبت دیده ابراز همدردی می‌کنم و از آنها می‌خواهم تعدادی از هنرمندان را که درخصوص این حادثه دستگیر شده‌اند مورد عفو قرار دهند تا آنها آزاد شوند.
 
مدیرکل ارشاد افزود: کار اداره ارشاد اسلامی خرمدره کاملا قانونی بوده است. آنها در عقد قرارداد با برگزار‌کننده برنامه، در بند 6 این قرارداد همه موارد ایمنی را ذکر کرده و تذکر لازم را داده و گفته بودند که اگر این نکات رعایت نشود، دچار مشکل خواهند شد، پس همکاران ما هیچ قصوری در این زمینه نکرده‌اند.
 
حاضرم به جای هنرمندان زندانی به زندانم بروم
 
سهندی اضافه کرد: با این حال بنده حاضرم به جای هنرمندان زندانی به زندان بروم.
 
در همین حال، رئیس‌کل دادگستری استان زنجان دستور پیگیری حادثه برنامه خاله شادونه را صادر کرد.
 
یکی از کارکنان عوامل اجرایی این برنامه با قرار قانونی در بازداشت به سر می‌برد 

جعفر گل‌محمدی با اشاره به اینکه یکی از کارکنان عوامل اجرایی این برنامه با قرار قانونی در بازداشت به سر می‌برد  گفت: یکی از کارشناسان دادگستری استان نیز به محل اعزام شده است تا این حادثه مورد بررسی قرار گیرد. وی با اشاره به شکایت خانواده قربانیان گفت: دادستان خرمدره نیز به‌عنوان مدعی‌العموم دستور رسیدگی و تحقیق در مورد پرونده را صادر کرده است.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان خرمدره از همان دقایق اولیه بروز حادثه وارد عمل شده‌ است، افزود: تحقیقات درخصوص این پرونده ادامه دارد.
 
این در حالی است که رئیس بیمارستان بوعلی سینای خرمدره از عدم عقد قرارداد با نیروهای اورژانس برای برگزاری این حادثه خبر داد و گفت: هیچگونه هماهنگی با ما در این زمینه صورت نگرفته بود ولی بعد از اطلاع از حادثه در محل برگزاری حادثه حاضر شدیم.
 
بی شک در سالنی که تنها هزار و 700 نفر گنجایش دارد و با احتساب زمین وسط سالن می شود سه هزار نفر را در آن گنجایش داد چگونه مسئولان از فروش بلیت برای بیش از پنج هزار نفر خبر نداشتند، امیدواریم حادثه تلخ برنامه "خاله شادونه" در خرمدره تلنگری باشد برای اینکه مسئولان بیشتر از گذشته بر اجرای چنین برنامه هایی نظارت داشته باشند و منتظر وقوع حادثه و متهم کردن همدیگر نمانند بلکه با تمام توان بر روی برگزاری برنامه ها و جشن ها نظارت داشته باشند.
 
متاسفانه با گذشت چهار روز از وقوع حادثه ناگوار برنامه خاله شادونه هیچ کدام از مسئولان استان پیام تسلیت به خانواده های آسیب دیده ندادند یا هیچ ابراز همدردی ای نکردند و تنها به  دنبال یافتن متهمی برای فرار از مسئولیت این حادثه هستند. کاش مسئولان لااقل به آنچه که در زبان می گویند اندکی اعتقاد داشتند و لااقل با ارسال پیام تسلیتی برای بازماندگان با آنها ابراز همدردی می کردند. 
 
بهاره شادمهر، مهدی مولایی و نگار صالحی مردند تا تاوان بی توجهی و بی مسئولیتی عده ای را بدهند که تنها به فکر مطرح شدن نامشان هستند یا برای درآمد بیشتر چنین اعمالی را مرتکب می شوند که نتیجه اش چنین سنگین است. کاش کسانی که امروز مظلوم نمایی می کنند قیافه این کودکان بی گناه را به خاطر بسپارند که تنها جرمشان شادی کردن بود تا شاید وجدانشان جوابی بر این گناه آنها داشته باشد.
....................................
گزارش: رحیم مقدمی
کد خبر 1601716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha