۱۴ شهریور ۱۳۹۱، ۱۶:۰۹

گزارش خبری/

فقر زیرساختها در اشترینان/ بخش محرومی که روی کاغذ توسعه یافته است!

فقر زیرساختها در اشترینان/ بخش محرومی که روی کاغذ توسعه یافته است!

بروجرد - خبرگزاری مهر: بخشدار اشترینان با بیان اینکه بخش اشترینان بروجرد از حداقل ها محروم است، گفت: این در حالیست که با وجود این محرومیت ها این بخش در فهرست مناطق کمتر توسعه یافته قرار ندارد.

بابک مصطفایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بخش اشترینان 40 روستا در خود جای داده که 70 درصد زمینهای کشاورزی متعلق به اهالی این روستاها دیم و مابقی آبی است.

وی ادامه داد: با این تفاسیر متاسفانه با کاهش بارندگی ها و عدم مهار آبهای سطحی و جاری در اشترینان هر ساله مقدار زیادی از زمین های کشاورزی آبی این منطقه به دیم تبدیل می شود.

کشاورزی اشترینان چشم به راه سدهای "گلرود" و "شهید بروجردی"

بخشدار اشترینان تصریح کرد: اگر سدهای مصوب سفرهای ریاست جمهوری مانند "گلرود" و "شهید محمد بروجردی" در این شهرستان اجرایی و آبهای سطحی و جاری این بخش کنترل شوند می توان به احیا اراضی کشاورزی این منطقه امیدوار بود.

مصطفایی ادامه داد: در صورت تحقق این مطالبه مردم اشترینان با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که سال 91 را سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نامیدند شاهد تحولی در بخش تولید و اقتصاد این منطقه خواهیم بود.

6 روستای اشترینان مشکل آب شرب دارند

وی در ادامه سخنان خود به مشکل آب شرب در بخش اشترینان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در اشترینان با وجود ظرفیت بالای خود برای کشاورزی مشکل کمبود آب تا آنجاست که 6 روستا در این بخش مشکل جدی آب آشامیدنی دارند.

این مسئول ادامه داد: مشکل آب شرب در این روستاها به گونه ای است که حفر چاه آب هم پاسخگوی نیاز نیست.

بخشدار اشترینان یادآور شد: با وجود همه مشکلات گفته شده اعم از کم آبی، خسارات ناشی از خشکسالی، نیمه تعطیلی کارخانه خودروسازی زاگرس خودرو اشترینان و محرومیت های جدی شهرستان بروجرد تنها دهستان دره صیدی این شهرستان جزء مناطق کمتر توسعه یافته محاسبه شده است.

اشترینان از وجود یک بیمارستان مجهز محروم است

یکی از فعالان اقتصادی بروجرد نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: شاید اگر اشترینان جزء مناطق کمتر توسعه یافته محاسبه می شد امروز از داشتن یک بیمارستان پیشرفته بی نصیب نبود.

ایمان دارابی تصریح کرد: یکی از تسهیلات مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص 2 درصد از درآمد صادرات نفت و گاز به این مناطق است که اشترینان از این موضوع محروم است.

وی افزود: به جرات باید گفت این 2درصد مبلغ کمی نیست و شاید با تخصیص آن اشترینان می توانست از زیرساختهای بهداشتی استانداردی بهره مند شود.

عدم استقبال سرمایه گذار به دلیل نبود مشوقهای سرمایه گذاری

دارابی اظهار داشت: از دیگر تسهیلات مناطق کمتر توسعه یافته معافیتهای مالیاتی برای بخش صنعت است که این قانون می تواند سرمایه گذاران بخش صنعت را به این مناطق جذب کند و مرهمی بر زخم بیکاری بر بدنه اجتماعی، اقتصادی شهرستان بروجرد باشد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در مناطقی که زیرساختهای لازم بهداشتی، عمرانی، حمل و نقل و ... و همچنین دیگر مزایای معافیت مالیاتی و تسهیلات بانکی ارائه نشود عملا با استقبال سرمایه گذار در هیچ بخشی مواجه نخواهد شد.

وی خواستار نگاه عمیق تر مسئولان به بخش اشترینان شهرستان بروجرد شد و گفت: در صورتی که در محاسبه مناطق توسعه نیافته تجدید نظر صورت گیرد و مسئولان از سرمایه گذاران حمایت عملی کنند در آینده نزدیک از تعداد این مناطق به مراتب کم خواهد شد و شاهد کشوری تمام توسعه یافته خواهیم بود.

کد خبر 1689020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha