۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۸:۳۵

پرستاران وقت بودجه فراموش می شوند/اختلاف 300 برابری در پرداختهای کادر درمانی

پرستاران وقت بودجه فراموش می شوند/اختلاف 300 برابری در پرداختهای کادر درمانی

دبیرکل خانه پرستار با انتقاد از نحوه توزیع اعتبارات حوزه سلامت در کشور، گفت: متاسفانه پرستاران وقت بودجه فراموش می شوند.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در حالی صحبت از افزایش بودجه وزارت بهداشت می شود که خبری از اعتبارات مربوط به قوانین پرستاری نیست.

وی با بیان این مطلب که پرستاران در موضوع تخصیص اعتبارات فراموش شده اند، افزود: وقتی صحبت از کار می شود، پرستاران فرشته نجات هستند و باید کار کنند. ولی موقع بودجه وزارت بهداشت، پرستاران فراموش می شوند.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که پرستاران موثرترین گروه در بحث مراقبت و درمان بیماران به شمار می روند، گفت: نبود پرستار حتی برای یک دقیقه بالای سر بیمار، مشکلات زیادی در نظام درمان اما همواره مورد بی مهری قرار می گیرند.

دبیرکل خانه پرستار در تشریح بروز چنین مشکلاتی در نظام سلامت کشور، تاکید کرد: تا زمانی که برعکس کشورهای پیشرفته و توسعه یافته که از وجود مدیران اقتصادی در راس مدیریت مراکز درمانی استفاده می کنند، عمل کنیم، هیچ تغییری در شرایط موجود به وجود نمی آید.

وی در همین زمینه ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر گردش و چرخش مدیران وزارت بهداشت از وزیر تا روسای دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها، با پزشکان است و این در هیچ کجای دنیا به این شکل نیست. این تفکر 100 سال پیش است که هرکسی سواد بیشتری دارد باید مسئول باشد.

شریفی مقدم اظهارداشت: تا زمانی که این ساختار پوسیده و نخ نما شده بر وزارت بهداشت حاکم است، فقط گروهی که حاکم هستند منافع خودشان را می بینند و تغییری در وضعیت گیرندگان خدمت ایجاد نمی شود. لذا، هرچقدر بودجه سلامت هم افزایش یابد ، اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد که به نفع مردم و بیماران و سایر گروههای نظام سلامت باشد.

دبیرکل خانه پرستار، تفاوت 300 برابری دریافتی پزشک و پرستار در مراکز درمانی بخش دولتی را یکی از پیامدهای حاکم شدن چنین تفکری در وزارت بهداشت دانست و افزود: این تفکر با سوءبهره برداری از امکانات دولتی و حتی منابع انسانی و بیماران، برای رسیدن به اهداف خودشان تلاش می کنند.

وی با طرح این سئوال که چرا هیچ سیستمی نظارت تقابل با این رویه را در وزارت بهداشت ندارد، اظهارداشت: ضعف قانونگذاران و تصمیم گیران نظام سلامت از یک طرف و جامعه پرستاری به عنوان تاثیرگذارترین گروه نظام سلامت که در بدترین شرایط ممکن بیشترین خدمات را ارائه می دهد، در بروز چنین مشکلاتی تاثیر گذار است.

شریفی مقدم با اشاره به جامعه پرستاری کشور که مورد بی مهری قرار گرفته است، افزود: اشکال این است که جامعه پرستاری باید با جدیت هرچه بیشتر به شکل منطقی، اعتراض خود را نسبت به وضعیت اسفباری که دارد، نشان دهد.

دبیرکل خانه پرستار همچنین به نقش سازمان نظام پرستاری اشاره کرد و گفت: این سازمان باید موضع جدی تر و قوی تری را در مقابل اینگونه بی مهری ها داشته باشد. 

کد خبر 2011355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha