۲۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۴۱

مهر ضرورتهای تحقق شعار سال را بررسی کرد؛

لزوم ارائه راهکارهای اجرایی در تحقق شعار سال/ شور و شعور و وحدت دو بال حماسه سازی

لزوم ارائه راهکارهای اجرایی در تحقق شعار سال/ شور و شعور و وحدت دو بال حماسه سازی

اردبیل – خبرگزاری مهر: تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی با توجه به شرایط کشور بویژه انتخابات پیش رو و نیز مقابله با تحریم های غرب می تواند به تعبیری گذر از پیچ تاریخی باشد، اما این مهم نیازمند ارائه راهکارهای اجرایی و عملی برای مشارکت عمومی است.

به گزارش خبرنگار مهر، خلق حماسه سیاسی و اقتصادی ایجاب می کند که با تبیین و ترسیم نقشه راه باید مشارکت عمومی را همراه با شور و شعور سیاسی و با رعایت و پایبندی به الگوی مصرف و جهاد اقتصادی به طور عملی در حیطه های اقتصادی و سیاسی جلب کرده و و روند نامگذاری های سال های اخیر را تداوم بخشید.

بی شک نام گذاری هر سال به عناوین مختلف از سوی مقام معظم رهبری نقش  بسیار مهمی در توسعه کشور در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته است، نامگذاری امسال نیز نشان می دهد که با تحقق آن و تلفیق باورها و سیاست ها می توان کشوری پیشتاز در همه امور و به دور از دخالت بیگانگان داشت.

اما دستیابی به این اهداف تعالی نیازمند پرهیز از شعار زدگی و ارائه راهکارهای عملی و اجرایی است، چنانچه باید ضمن تبیین شرایط سیاسی و اقتصادی، راه های حماسه سازی در این دو بخش نیز به دقت مشخص و آگاهی بخشی از سوی متخصصان امر و نیز کارشناسان اقتصادی و سیاسی ارائه شود.

حتی این راهکارها می تواند براساس شرایط اقتصادی و سیاسی موجود در مناطق و استان های مختلف کشور متغیر بوده و از شرایط متفاوتی برای تحقق سریع آن برخوردار باشد.

کارشناسان معتقدند که مشارکت بخشی عمومی برای تحقق یک هدف واحد در هر منطقه نیازمند توجه به برخی مولفه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... است، بنابراین برای دستیابی به یک هدف والا شاید برخی از راهکارها در یک منطقه نسبت به منطقه دیگر متفاوت باشد.

خبرگزاری مهر در این راستا و به جهت اهمیت آن تلاش کرده با دعوت از کارشناسان راهکارهای تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را در جامعه بویژه با توجه به برخی شرایط  استان اردبیل مورد بررسی و کارشناسی قرار دهد.

حماسه با مشارکت مردم و مسئولان خلق می شود

استاد علوم اقتصادی و بازرگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار مهر انتخاب و تحقق این شعارها را در راستای تحقق سند چشم انداز کشور دانست و گفت: مقام معظم رهبری با انتخاب عناوینی برای هر سال، افق جدیدی را برای تحقق سند چشم انداز بیست ساله کشور باز می کنند.

محمد باشکوه با بیان اینکه حماسه در قالب شور و توام با شعور معنا پیدا می کند، افزود: اگر این شور را مردم و مسئولان که در راس یک مثلث قرار دارند با مشارکت هم به حرکت در بیاورند، بی شک شکل واقعی پیدا می کند.

وی بیان کرد: کشور ما اکنون در وضیعتی قرار گرفته است که بینش سیاسی و اقتصادی بیشتری باید کسب کند که این مهم با شور و شعور مردم و همراهی مسئولان با آنها امکان پذیر است.

استاد دانشگاه های اردبیل و کارشناسان مسائل سیاسی و بین المللی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر برخورداری از دلاوری و شجاعت در حد بالا را تعریف حماسه عنوان کرد و افزود: انجام هر کار سختی که اجرای آن خارج از حالت عادی باشد، حماسه سازی است، البته در این راه انتظار می رود آن کار را مردم با پایبندی بر اصول انجام دهند.

استقلال طلبی دستاورد حماسه سیاسی و اقتصادی

سیدناصر اسحاقی استقلال طلبی، آزادی خواهی و حاکمیت مطلق به مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مهمترین دستاورد خلق حماسه سیاسی و اقتصادی دانست.

وی با اشاره به راهکارهای تحقق حماسه سیاسی در راستای تحقق شعال سال تصریح کرد: ملت ما از بدو شکل گیری انقلاب در مقابل تحریم های دشمن ایستاده، اما با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در عرصه های بین الملل امسال باید حاصل ایستادگی خود را در مقابل تحریم ها در روز رای گیری به نمایش بگذارند.

مشارکت در انتخابات اوج حماسه سیاسی است

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: همانطور که مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که حماسه آفرین هستند، این بار نیز حماسه دیگری را با وحدت ملی و مشارکت سیاسی توام با بصیرت در اوج خود نشان خواهند داد.

وی با اشاره به نقش مردم در تحقق شعار حماسه سیاسی عنوان کرد: در جمهوری اسلامی حاکمیت دینی برخواسته از مردم بوده و مقبولیت حاکمیت از سوی مردم از لوازم آن است و مردم با مشارکت خود در انتخاب حاکمیت علاقه مندی خود را به آن نشان می دهند و این بزرگترین وظیفه در قبال سرنوشت خود و خلق حماسه سیاسی است.

دستیابی به وحدت ملی مهمترین هدف شعار امسال

اسحاقی با بیان اینکه در شعار امسال حماسه سیاسی جلوتر از حماسه اقتصادی آمده است، افزود: دشمن می خواهد ابتدا در عرصه سیاست به نتیجه برسد و بعد به فشارهای تحریم خود بیفزاید اما در این راستا ملت ما با وحدت ملی و حضور پرشکوه خود در انتخابات ابتدا اداره امور را به دست کاردان می سپارند و بعد در عرصه اقتصاد پیروزمندانه و با پشتوانه قوی وارد عمل می شوند.

استاد علوم اقتصادی و بازرگانی نیز ضمن اشاره به راهکارهای تحقق حماسه اقتصادی معتقد است، برای حماسه آفرینی در عرصه اقتصاد و اجرای کار خارج از حالت عادی باید ابزار و تکنیک های خارق العاده داشت.

باشکوه نخستین گام حرکت به سمت حماسه اقتصادی را خارج کردن اقتصاد از وابستگی به صنعت نفت دانست و تصریح کرد: در جهت تحقق حماسه سیاسی نیز باید از سیستم شایسته سالاری و خرد جمعی استفاده کرد.

اقتصاد مستقل لازمه خلق حماسه اقتصادی

استاد دانشگاه های اردبیل لازمه خلق حماسه اقتصادی را داشتن یک اقتصاد مستقل و خودکفا دانست و اضافه کرد: باید زنجیره تولید در کشور از وابستگی به تامین مواد اولیه خارجی بی نیاز شود.

به گفته باشکوه تامین مواد اولیه از مهمترین عوامل تولید محسوب می شود و اگر در تامین آن به دلیل وابستگی و واردات با مشکل مواجه شویم با افزایش قیمت ها مواجه شده و تحول اقتصادی به کندی پیش خواهد رفت.

وی بهبود الگوی مصرف و تداوم اقتصاد مقاومتی را راهکاری برای خارج شدن از مشکلات تولید و افزایش ارزش افزوده دانست و یادآور شد: مردم در قالب بهبود الگوی خرید و مصارف شخصی و مسئولان با مدیریت بهتر بنگاههای اقتصادی  نقش بزرگی دارند.

با شکوه عنوان کرد: باید بین ابعاد سیاسی و اقتصادی یک توازن و همزیستی ایجاد کرد چرا که این دو وابسته به یکدیگر هستند و اگر یکی آسیب ببیند دیگری نیز آسیب خواهد دید.

کد خبر 2029678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha