۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۰:۰۱

حسن روحانی:

فقه اسلامی متناسب با زمان نیاز به بازنگری دارد/ انتقاد از تفکیک جنسیتی و طرح امنیت اجتماعی

فقه اسلامی متناسب با زمان نیاز به بازنگری دارد/ انتقاد از تفکیک جنسیتی و طرح امنیت اجتماعی

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از تفکیک جنسیتی در دانشگاهها و اینکه در هیچ کجای قانون اساسی چنین مجوزی صادر نشده است گفت: اجرای طرح امنیت اخلاقی اجتماعی با ایجاد دلهره و هراس در دل دختران ایرانی شایسته انقلاب و ایران نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز زن که عصر امروز در مرکز همایش های رایزن برگزار شد اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی از آغاز ، مقام ، منزلت و جایگاه زنان را به عنوان یک اصل مهم نه تنها از حیث اجتماعی سیاسی که حتی به عنوان یک اصل اعتقادی و دینی مورد تاکید دارد. زن و مرد از دیدگاه منطق اسلام در رسالت اجتماعی و نقش آفرینی ها برابر است.

وی افزود: اگر در دنیای امروز گفته می شودکه باید از زنان حمایت شود و امنیت زنان را تامین کرد قرآن سخن دیگری دارد و می گوید قبل از اینکه شما (مردان) مایه حمایت، امنیت و زیبایی باشید این زنان هستند که مایه امنیت و حمایت شما هستند.

روحانی با بیان اینکه مگر امام در نقش آفرینی زنان در صحنه انقلاب و نظام اسلامی تاکید نداشت که نقش مردان از زنان کمتر نبوده و نیست تصریح کرد: امام تاکید داشت که تاریخ اسلام گواه احترامات بی حد رسول خدا به این مولود شریف (فاطمه (س) است تا نشان دهد که زن بزرگی ویژه ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد کمتر نیست. این بیان امام است.

وی تاکید کرد: فرقی بین زنان و مردان در ساختن سرنوشت ایران نیست. این سخن امام است که همانطور که مردان در امور سیاسی و اجتماعی فعالیت می کنند زنان هم باید در این عرصه فعالیت داشته باشند و هم دوش مردان حرکت کنند. بیان انقلاب و نظام اسلامی این است که زن و مرد دارای نقش برابر در اداره کشور و توسعه آن هستند.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب ادامه داد: رهبر انقلاب هم تاکید دارند که زن از درون خانواده تا زندگی اجتماعی منش هایی از فاطمه (س) است. اگر زنان نقشی در توسعه فرهنگ ، جامعه ، سیاست و اقتصادی دارند باید دارای حقوق و فرصت های برابر در کنار مردان باشند.

وی تاکید کرد: اگر امروز در جامعه زنان آزرده هستند و مطالباتی دارند که به آن عمل نمی شود با منطق انقلاب سازگار نیست. لذا برنامه دولت تدبیر و امید افزایش رضایت مندی در زندگی و خانواده، تقویت جایگاه زنان و نگاه برابر به استعدادهای علمی، پژوهشی ، سیاسی و اجتماعی آنان است چرا که زنان باید در جامعه فعلی دارای منزلت برابر با مردان باشند.

روحانی با تاکید بر اینکه مشارکت زنان در مدیریت باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گیرد خاطرنشان کرد: جبران تفاوت فاحش بین نرخ بیکاری زنان و مردان، برخورداری همه زنان از خدمات تامین اجتماعی و بیمه باید مورد توجه دولت آینده باشد.

وی اضافه کرد: باید نسبت به زنان و مطالبات آنان توجه بیشتری داشته باشیم. اینکه گفته می شود زنان باید به خانه داری پرداخته و یا تشویق به کار خارج از خانه شوند از اساس ناپسند است چرا که انتخاب باید با خود زن باشد و آنها انتخاب کنند که چه نقشی در جامعه ایفا کنند چرا که زنان نیاز به قیمومیت دیگران ندارند.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در جامعه آماری امروز در 5 سال گذشته 23 درصد زنان شاغل حضورشان کاهش یافته است گفت: اگر امروز زنان در دانشگاهها و مراکز آموزشی حضور پررنگ تری دارند باید نسبت اشتغال آنان با نسبت تحصیل برابری کند. بنده در دولت آینده سعی خواهم کرد که نسبت زنان شاغل به زنان محصل نزدیک شود و فاصله فاحش امروز مرتفع گردد.

روحانی افزود: اگر امروز از فشار اقتصادی، تورم، گرانی و بیکاری در جامعه سخن می گوییم بی تردید این فشار اقتصادی که بر جامعه وارد شده است برای زنان ما ملموس تر از مردان است.

وی با انتقاد شدید از تلاش برای تفکیک جنسیتی در دانشگاهها خاطرنشان کرد: اگر اعتقاد ما بر این است که باید حقوق برابر برای زنان قائل باشیم پس امروز برنامه ای که برای تفکیک جنسیتی در دانشگاهها آغاز شده است از چه معیاری برخورداری است؟ آیا برای این موضوع کار کارشناسی صورت گرفته یا از نظرات مردم سئوال شده است؟ اگر اقدامات در جامعه متناسب با کار کارشناسی نباشد نمی تواند مورد قبول جامعه قرار گیرد.

روحانی با طرح این موضوع که در کجای قانون اساسی مجوز تفکیک جنسیتی در دانشگاهها صادر شده و از آن سخنی به میان آمده است ادامه داد: محروم کردن زنان جامعه از تحصیل در برخی از رشته های علمی که بعضا مطرح می شود بر مبنای کدام طرح  و برنامه یا سند علمی و فرهنگی است؟ طرح تفکیک جنسیتی نه دارای کار کارشناسی است و نه با خواست جامعه انطباق دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از اینکه شنیده می شود حتی در کتب درسی هم بحث تفکیک جنسیتی مطرح شده است گفت: دولت آینده دولتی است که میان زن و مرد در کسب موقعیت های شغلی تبعیضی قائل نخواهد شد و به زن ایرانی نگاه جنسیتی نخواهد داشت.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:  در دولت تدبیر و امید سعی خواهم کرد که امنیت اخلاقی و اجتماعی را به معنای واقعی کلمه مورد توجه قرار دهم چرا که امنیت اخلاقی با ایجاد دلهره و هراس در دل دختران ایرانی شایسته انقلاب و ایران نیست. اینکه لایحه ای به مجلس برود و در آن بحث ازدواج مجدد مطرح شود به معنای حمایت از خانواده نیست.

وی با بیان اینکه امروز زنانی که سرپرستی خانواده را بر عهده دارند نیازمند حمایت اقتصادی بیش از مردان هستند گفت: این افراد هم نیاز عاطفی خانه را هم نیاز اقتصادی آن را باید تامین کنند لذا تامین بیمه برای این افراد یک امر ضروری است. زنانی که به دلایل مختلف از زندگی خانوادگی به خاطر طلاق، اعتیاد و غیره محروم شده اند نیاز به حمایت جدی دارند.

روحانی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید لوایح خاصی برای حمایت از زنان به مجلس تقدیم خواهد شد ابراز عقیده کرد که فقه اسلامی در شرایط امروز از سوی حوزه علمیه و مجتهدین آگاه به زمان نیاز به بازنگری دارد لذا از علما و کارشناسان بزرگ و حوزه های علمیه تقاضا خواهم کرد که به اصل زمان و مکان در اجتهاد (ره) بر آن تاکید کرد با توجه بیشتری بنگرند.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سئوال که آیا می توانیم بگوییم یک دختر 9 ساله اگر جرمی مرتکب شد باید مجازات شود اما پسر 14 ساله نه تصریح کرد: بلوغ جسمی و عبادی با بلوغ سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و کیفری باید مورد بازنگری قرار گیرد. بنابراین دولت تدبیر و امید در چارچوب فقه با توجه به زمان و مکان این لوایح را تهیه و به مجلس ارائه خواهد کرد.

وی در پایان گفت: آنچه امروز مورد تاکید قرار دارد عدالت به معنای فرصت برابر است و معنی این جمله این است که فرصت فعالیت علمی ، اجتماعی، سیاسی و ... برای مردان و زنان از دیدگاه اسلام برابر خواهد بود.

کد خبر 2045289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha