۶ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۵۱

گزارش خبري/

اجراي 10 طرح آبخيزداري در خراسان شمالي/ تقويت مراتع و پيشگيري از جاري شدن سيل

اجراي 10 طرح آبخيزداري در خراسان شمالي/ تقويت مراتع و پيشگيري از جاري شدن سيل

بجنورد - خبرگزاري مهر: اجراي طرح هاي آبخيزداري و پخش سيلاب از جمله روش هايي است كه كارشناسان به منظور تقويت مراتع و جلوگيري از جاري شدن سيل در عرصه هاي طبيعي پيشنهاد مي كنند؛ موضوعي كه در خراسان شمالي با اجراي 10 طرح آبخيزداري در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار مهر، اجراي طرح هاي آبخيزداري و پخش سيلاب از جمله راهکارهايي است که کارشناسان تاثير آن را در پيشگيري از وقوع سيلاب هاي مخرب و کاهش حجم خسارات ناشي از آن بسيار با اهميت قلمداد مي کنند.

در واقع هدف از اجراي عمليات آبخيزداري حفاظت از آب و خاک و پيشگيري از سيلاب است كه در اين زمينه با روش هاي مکانيکي و بيولوژيکي در طرح هاي آبخيزداري، علاوه بر کاهش حرکت و قدرت سيلاب ها، با ايجاد پوشش گياهي، قرق، بذرکاري و احياي مراتع، از ضربه باران به خاک جلوگيري شده و مانع از جاري شدن سيلاب مي شود.

معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي در اين زمينه مي گويد: در سال جاري 10 طرح آبخيزداري در شهرستان هاي مختلف اين استان اجرا مي شود.

محمد اكبرپور در گفتگو با خبرنگار مهر، مي افزايد: در سال جاري 10 طرح آبخيزداري با اعتبار مصوب بالغ بر 40 ميليارد ريال در عرصه هاي طبيعي خراسان شمالي اجرا مي شود.

وي با بيان اينكه براي اجراي اين طرح ها عمليات سازه اي، بيولوژيكي و مشاركت مردمي انجام مي شود، اظهار مي كند: این طرح ها با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل سیلاب، افزایش پوشش گیاهی، تولید علوفه، افزایش درآمد روستاییان و اشتغالزایی اجرا می شود و در واقع با انجام روش هاي مکانيکي و بيولوژيکي در طرح هاي آبخيزداري، علاوه بر کاهش حرکت و قدرت سيلاب ها، با ايجاد پوشش گياهي، قرق، بذرکاري و احياي مراتع از جاري شدن سيلاب نيز جلوگيري مي شود.

اكبرپور اضافه مي كند: از اعتبار كل فوق الذكر، براي اجراي سه طرح ملي آبخيزداري در حوزه اترك، كنترل سيل و حفاظت از حوزه سد گلستان و آبخيزداري در حاشيه كوير مركزي بيش از 21 ميليارد ريال اختصاص يافته و همچنين دو ميليارد و 600 ميليون تومان هم از محل اعتبارات تملك استاني به حوزه آبخيزداري عرصه هاي طبيعي خراسان شمالي اختصاص يافته است.

به گفته وي در راستاي اجراي طرح هاي آبخيزداري، علاوه بر طرح هاي فوق الذكر بر اساس برنامه در سال جاري 194 هکتار از حوزه های آبخیز اين استان تحت عملیات آبخیزداری علوفه کاری قرار گرفت.

اكبرپور اضافه مي كند: اين ميزان عرصه طبيعي شامل دیمزارهای پرشیب و کم بازده اين استان است كه در آنها علوفه کاری اجرا شده است.

وی با بیان اینکه طرح تبدیل دیمزار های کم بازده به علوفه کاری به صورت مشارکتی در اراضی مستثنیات اشخاص اجرا می شود، تصريح مي كند: بذر یونجه دیم مورد نیاز به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

اجراي طرح هاي آبخيزداري و پيشگيري از جاري شدن سيل

بنا به اعلام اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي براي انجام عمليات آبخيزداري در استان سالانه 20 ميليارد ريال از اعتبارات استاني و حدود 40 ميليارد ريال از اعتبارات ملي استفاده مي شود.

در حوضه آبخيز"کال شور" در جنوب استان و مناطقي که در دامنه ها قرار دارد، وقوع هر سيلاب باعث از بين رفتن خاک مي شود و به همين دليل در حال حاضر براي جلوگيري از بروز اين مشکل، سيلاب ها به يک سيستم پخش و اجراي طرح آبخيزداري هدايت مي شود.

با اجراي اين طرح و هدايت سيلاب ها به سيستم پخش، علاوه بر کاهش قدرت تخريبي و حجم گل و لاي سيلاب ها، نفوذ آب به منابع آب هاي زيرزميني نيز افزايش يافته است.

همچنين ايجاد ديوار ساحلي در حاشيه بعضي از رودخانه ها يکي ديگر از پروژه هاي بااهميت در زمينه آبخيزداري محسوب مي شود و به همين دليل نيز در مناطق مورد مطالعه اي که مردم در خطر سيلاب باشند، علاوه بر طراحي چنين سازه هايي، اهالي براي دريافت تسهيلات جهت اجراي پروژه هاي مرتبط به بانک معرفي مي شوند.

علاوه بر اين کشت يونجه به عنوان عامل تقويت خاک در چنين مناطقي به شمار مي رود و در ديم زارهاي کم بازده تلاش مي شود با ارائه بذر يونجه به بهره برداران، از شخم و شيار هر ساله و از بين رفتن پوشش گياهي جلوگيري شود.

مصوبات سفر رهبري در حوزه منابع طبيعي و آبخيزداري

در سفر پر خير و بركت مقام معظم رهبري به خراسان شمالي سه مصوبه در حوزه منابع طبيعي و آبخيزداري با اعتبار كلي 12 ميليارد و 400 ميليون تومان به تصويب رسيد.

بر اساس بند هشت دستورالعمل تعهدات و توافقات سفر مقام معظم رهبري به خراسان شمالي مبلغ 400 ميليون تومان اعتبار براي حفاظت از اراضي ملي اين استان از محل منابع وزارت جهاد كشاورزي طي سال هاي 91 تا 93 به اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي اختصاص يافت.

همچنين بر اساس بند 9 اين دستورالعمل پنج ميليارد تومان اعتبار نيز جهت اجراي عمليات آبخيزداري و پخش سيلاب از محل منابع وزارت جهاد كشاورزي طي سال هاي 91 تا 93 اختصاص يافته است.

در اجراي اين بند يك ميليارد ريال در سال 91، دو ميليارد ريال در سال 92 و دو ميليارد ريال ديگر نيز در سال 93 به اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اختصاص مي يابد.

علاوه بر اين بر اساس تبصره ح بند 12 دستورالعمل تعهدات و توافقات سفر مقام معظم رهبري به خراسان شمالي مبلغ هفت ميليارد تومان نيز به منظور اجراي عمليات آبخيزداري در 25 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي اين استان طي سال هاي 92 تا 94 اختصاص يافته كه اين اعتبار مي بايست از محل منابع استاني تامين شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار نيز جنگل است.

کد خبر 2064227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha