۱۵ خرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۴۹

پاسخ قالیباف و واکنش 7 کاندیدا / 5

قالیباف: خانه هنرمندان و خانه سینما بیشترین حمایت را از شهرداری تهران گرفتند/ انتقاد عارف از معماری شهر تهران

قالیباف: خانه هنرمندان و خانه سینما بیشترین حمایت را از شهرداری تهران گرفتند/ انتقاد عارف از معماری شهر تهران

محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوال پنجم مناظره فرهنگی و اجتماعی کاندیداهای انتخابات با اشاره به فعالیت های شهری خود به عنوان شهردار در تهران گفت: در شهرداری تهران تلاش کردیم این نهاد را تنها یک نهاد خدماتی نباشد و آن را به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کردیم و در این زمینه برنامه ریزی هایی نیز داشته باشد، به عنوان مثال خانه هنرمندان و خانه سینما بیشترین حمایت را از شهرداری تهران دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف ضمن عرض تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) و رحلت حضرت امام (ره) اعلام کرد بحث خود را به حوزه مسائل فرهنگی، رویکردها و نگاهی که نسبت به این موضوع دارد، اختصاص می‎دهد.

وی در این زمینه اظهار کرد: مهم ترین موضوع  هر ملت و کشوری استقلال و عزت است. ما ممکن است مثل انقلاب اسلامی با یک انقلاب دشمن و استبداد را از بین ببریم و استقلالمان را به دست بیاوریم اما پرسش اینجا است که آیا حفظ این استقلال فقط با قدرت سیاسی ممکن است؟ به نظر می‌رسد خیر.

قالیباف تأکید کرد: کشوری می تواند استقلال و عزت خود را حفظ کند که حتما آن کشور مولد باشد. باید دقت کنیم آن کشور باید چه تولید کند؟ کشور نیازمند است تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت کند. اگر این تولید در این ابعاد بود و همه جانبه نگری رخ داد استقلال کشور حفظ می شود. بنابراین اقتصاد، فرهنگ، سیاست، مسائل اجتماعی و کرامت انسان‌ها مهم است.

این نامزد ریاست جمهوری یادآور شد: باید بدانیم انقلاب اسلامی ملت ما و اساسا فلسفه این نظام حفظ انسان ها و کرامت آن ها است. اقتصاد ما اقتصاد سرمایه داری نیست که فقط انباشتگی و ارزش افزوده و تعدادی فقیر و غنی باشد. بلکه برای ما مهم است که رشد و تعالی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: خداوند وقتی انسان را خلق کرد دو چیز به او اعطا کرد. یک انسانیت دو آزادگی. ما معتقدیم تحت هدایت قدسی می‌توانیم این‌ها را حفظ کنیم. اینجا است که فرهنگ اساس کار ما قرار می‌گیرد. ما یک وقتی گفتیم دولت توسعه سیاسی، یک جانبه نگری کردیم. گفتیم توسعه اقتصادی یک جانبه نگری کردیم. این رویکرد اساسا درست نیست و ما باید یک نگاه همه جانبه، جامعه محور و اجتماعی داشته باشیم.

قالیباف در این زمینه توضیح داد: یعنی باید به توسعه سیاسی نگاه مردم سالاری داشته باشیم. در حوزه اقتصاد، عدالت اجتماعی را دنبال کنیم. در فرهنگ به دنبال معنویت و اخلاق باشیم. لذا در دولت آینده برنامه بنده با این نگاه است. از این جهت می گویم واقعا فرهنگ در کشور ما مظلوم است و اولین مظلومیت آن این است که حق فرهنگی را ادا نکردیم. حق فرهنگی یعنی نقش فرهنگ در سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی، هنجارها و ناهنجاری ها. این اساس کار ما است و ما باید این را مبنای کار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: دولت حتما در کنار حق فرهنگی که موضوع کیفی است وظیفه کمی هم دارد. در وظیفه کمی اگر ملاک در نظام اسلامی این است که انسانها اعتبار دارند و رشد و تعالی مبنای ما است، باید ببینیم مهمترین بحث تربیت کجاست؟ آموزش و پرورش، معلمین. باید دقت کنیم ببینیم دانشگاه های ما، اساتید ما، دانشجویان ما، علمای بزرگوار ما، طلبه های ما، حوزه ها و مساجد ما... این ها هستند که تولید فرهنگ می کنند. هنرمندان و نویسندگان عزیز که اگر هر رویکرد فرهنگی و اقدام فرهنگی لباس فاخر هنر را به تن کرد بدون شک همیشه در تاریخ ماندگار و اثرگذار خواهد ماند.

رضایی: قالیباف چطور منزلت اجتماعی را تقویت خواهد کرد؟

محسن رضایی در باره اظهار نظر قالیباف در خصوص برنامه های فرهنگی و اجتماعی گفت: جناب آقای قالیباف درباره منزلت اجتماعی هنرمندان، ورزشکاران، فرهنگیان، روحانیون و تمام اصحاب تولید فرهنگ و هنر، باید بگویند چه کار می خواهند بکنند، چطور منزلت اجتماعی را تقویت خواهند کرد؟

غرضی: فرهنگ بر سیاست تاثیرگذار است یا سیاست بر فرهنگ

سید محمد غرضی نیز گفت: آیا فرهنگ بر سیاست تاثیرگذار است یا سیاست بر فرهنگ؟

عارف: آیا رویکرد شهرداری تهران بر اساس معماری اسلامی ایرانی بوده است؟

محمدرضا عارف خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف فرمودید که فرهنگ اساس کا ریک دولت است، سوال من این است که آیا در شهرداری تهران با همین رویکرد جلو رفتید؟ آیا در معماری شهر تهران مجوزهایی که داده می شود براساس معماری اسلامی ایرانی است یا درباره برج هایی که در شمال شهر ساخته می شود. من یک مثالی بزنم ؛ در نزدیکی منزل ما یک باغ 2500 متری بود که در چند سال اخیر درختانش در حال خشک شدن بود، با یکی از دوستانم در شهرداری تهران تماس گرفتم و نگرانی از خشک شدن درختان را مطرح کردم، بررسی کرد و اطمینان دادکه کنترل کردیم و باغ در وضعیت خوبی است، متاسفانه الان در همان باغ دو برج ساخته شده که از نظر فرهنگی هم مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی گفت: رویکردی که فرمودید با عملکردی که شهرداری تهران داشت چه تناسبی دارد؟ البته این عملکرد مختص دوران شما نیست و از گذشته شروع شده اما چون فرمودید که فرهنگ باید اساس کار باشد سوال من این است که در شهرداری تهران چه رویکردی را دنبال کردید؟

سعید جلیلی در این باره صحبتی نکرد و نوبت به علی اکبر ولایتی رسید.

ولایتی: برنامه شهرداری تهران برای احیای معماری اسلامی ایرانی چیست؟

علی اکبر ولایتی نیز در این باره گفت: بنده سوالم از جناب آقای دکتر قالیباف این است که از قبل این مشکلات در شهرداری تهران شروع شده است اما برای آینده چه  طراحی برای احیای معماری اسلامی  ایرانی در شهر تهران مد نظر حضرتعالی است؟

حداد عادل: در نظر برخی از مدیران کشور فرهنگ شبیه سبزی خوردن سر سفره تزئینی است

غلامعلی حدادعادل نیز یادآور شد: در صحبت های آقای قالیباف اشاره شد به اینکه بالاخره باید اهل فرهنگ و هنر از نظر زندگی هم تامین باشند، من این نکته را مهم می دانم و معتقدم اگر ما می خواهیم در جامعه ما فرهنگ و هنر که مظهر بارز فرهنگ است رشد و پیشرفت داشته باشد باید کاری کنیم که اهل فرهنگ و هنر بتوانند همه وقت و وجود خود را صرف آفرینش کار فرهنگی و هنری کنند و اطمینان خاطری داشته باشند که زندگی شان تامین است،  در حالی که چنین چیزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در آینده دولت باید به این موضوع توجه کند، کاری کنمی که یک نقاش، یک هنرمند هنرهای تجسمی، یک نویسنده، یک مترجم بتواند با کاری که به کمک اندیشه و ذوق خود انجام می دهد، زندگی اش را بگذراند  و یک زندگی قابل قبول و متوسط داشته باشد، متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد.

حدادعادل گفت: علت این است که ما فرهنگ و هنر را جدی نمی گیریم، در نظر ما فرهنگ شبیه سبزی خوردن سر سفره است اگر باشد قشنگ است، تنوع ایجاد می کند اما اگر نباشد هم کسی از گرسنگی نمی میرد، نگاه مدیران جامعه ما به مسایل فرهنگ یک نگاه فرعی است، به این معنی که گویی عده ای بیکارند و سراغ کار هنری و فرهنگی می روند، باید فکری برای این کرد، بنده در نظر دارم که برای اقتصاد فرهنگ یک فکر اساسی کنم.

روحانی: به جای اینکه ما فضای فرهنگی را حاکم کنیم فضای امنیتی را حاکم کرده ایم

حسن روحانی نیز طی سخنانی گفت: نکته ای که فرمودند که ما باید نقش فرهنگ را در سیاست و در سایر بخش ها هم ببینیم در واقع همان حرفی هست که می گویند در همه طرح ها باید برایش  یک پیوست فرهنگی هم در نظر بگیریم.

وی افزود: من فکر می کنم فرهنگ را باید خیلی بالاتر از این ببینیم، اصلاً سیاستی نداریم که در دل و متن آن فرهنگ نباشد، اقتصادی نداریم که در دل آن فرهنگ نباشد، امکان پذیر نیست، فرهنگ چیست؟ فرهنگ همان باورهاست، همان ارزش ها است، همان رفتارهایی است که بر مبنای آن ارزش ها و فرهنگ ها ایجاد می شود، بنابراین ما فرهنگ را  همه جا باید ببینیم و سایه زیبای فرهنگ را باید همه جا لمس کنیم.

روحانی گفت: اشاره کردند که در بحث فرهنگ معرفت و منزلت باید مورد توجه باشد، بسیار مهم است امروز یک کمبودی که در جامعه ما وجود دارد مساله منزلت همه اقشار جامعه از قبیل کارگر، معلم، کسبه، دانشجو است، همه منزلت می خواهند، اگر منزلت نباشد فضای فرهنگی حاکم نمی شود، مشکل امروز ما این است که در بسیاری از فضاها به جای اینکه ما فضای فرهنگی را حاکم کنیم فضای امنیتی را حاکم کرده ایم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که کرسی های آزاداندیشی باشد، ما امروز نمی بینیم یک فضای آزادی که دانشجویان به  راحتی بتوانند حرف بزنند، سخن بگویند و  مسایل شان را مطرح کنند بنابراین این منزلت را ما باید در سراسر جامعه گسترش دهیم تا همه احساس کنند ایرانی هستند، معزز و محترم و به ایرانی بودن و مسلمان خود افتخار کنند.

قالیباف: خانه هنرمندان و خانه سینما بیشترین حمایت را از شهرداری تهران گرفتند

محمدباقر قالیباف گفت: از نظر من فرهنگ مهمترین پایه قدرت در یک دولت است و منابع انسانی نیز مهمترین مسئله در این زمینه است. اگر من به منابع انسانی اهمیت می دهم، این به آن معنا است که دولت آینده من نیز به این فکر است که نیروی انسانی را در کجای برنامه ریزی خود قرار دهد، منابع انسانی مورد نیاز ما در مدرسه، مساجد، حوزه علمیه و ... وجود دارد و نباید فراموش کرد که فرهنگ و در کنار آن منابع انسانی پایه قدرت یک دولت موفق خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد در فرهنگ و هنر باید تغییر کند، ادامه داد: دولت باید بداند که فرهنگ یک امر سفارشی نیست و نمی توان آن را با اصرار وارد حریم شخصی مردم کرد، اگر زمانی در حوزه آفرینش های انسانی در حوزه فرهنگ و هنر اتفاقی رخ دهد و آن تبدیل به یک خطا در حوزه فرهنگ و هنر باشد، نباید چنین مسئله ای سبب شود تا اعتماد ما نسبت به فیلمسازان، نویسندگان و دیگر هنرمندان کشور از بین برود و باید اجازه دهیم که این اعتماد به کار خود ادامه دهد.

قالیباف با اشاره به فعالیت های شهری خود به عنوان شهردار در تهران گفت: به عنوان یک شهردار برای مردم شهرم احترام قائل بوده و اگر در منطقه ای فعالیت عمرانی انجام می دادم از آنها نیز عذر خواهی می کردم. نباید فراموش کرد که شهر تهران در 50 سال گذشته بدون طرح تفصیلی بوده اما امروز تهران اینگونه نبوده و هیچ برجی در شهر تهران بدون طرح تفصیلی ساخته نمی شود.

وی بیان کرد: ما در شهرداری تهران تلاش کردیم که این نهاد را تنها یک نهاد خدماتی نباشد و آن را به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کردیم و در این زمینه برنامه ریزی هایی نیز داشته باشد، به عنوان مثال خانه هنرمندان و خانه سینما بیشترین حمایت را از شهرداری تهران دریافت کرده اند.

 

کد خبر 2070088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha