۱۵ خرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۴۶

پاسخ ولایتی و واکنش 7 کاندیدا / 4

ولایتی: اهمیت دادن به خانواده و آموزش و پرورش از مقدمات مصونیت سازی فرهنگی است/ رضایی: ذهن فرهنگیان مشغول مسائل اقتصادی است

ولایتی: اهمیت دادن به خانواده و آموزش و پرورش از مقدمات مصونیت سازی فرهنگی است/ رضایی: ذهن فرهنگیان مشغول مسائل اقتصادی است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری توجه به دو حوزه خانواده و آموزش و پرورش را از مقدمات مصونیت سازی فرهنگی دانست و گفت: ایجاد مصونیت در خانواده یکی از ابزارهای جلوگیری از این مشکلات فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار مهر در ادامه این مناظره علی اکبر ولایتی در پاسخ به سوال چهارم مناظره نیز درباره رئوس و برنامه های فرهنگی دولت آینده اش گفت: در ابتدا لازم است تعریفی از فرهنگ ارائه کنم. فرهنگ تجلی باورها و رفتار جامعه است و انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است.

وی با بیان اینکه دولت آینده باید یک دولت هدایت باشد گفت: هم رئیس جمهور هم وزرا و مسئولین باید خود اسوه فرهنگ اسلامی ایرانی باشند به طوری که رفتار آنان به مردم این القا را بکند که این دولت بیش از همه به آن باورهای مردم عمل کند.

وی با آسیب شناسی از وضعیت فرهنگی امروز جامعه ادامه داد: آثار رشوه خواری، تبعیض ، کارهای ناروا ، مشکلات اخلاقی و مسائلی مربوط به معضلات اعتیاد و دیگر مشکلات در جامعه می بینیم و بیش از هر چیز تبعیض و استفاده از پارتی در پیشبرد کارها از مشکلات فرهنگی موجود است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به راه حلش برای رفع مشکلات فرهنگی خاطرنشان کرد: در کشور ما و در تاریخ ما فرهنگ اسلامی ایرانی مهمترین نگهبان هویت ایرانی اسلامی بوده است و 70 درصد تربیت افراد در خانواده و در دبستان شکل می گیرد. بنابراین اگر خانواده ما در سلامت باشدکه بوده و هست برای جلوگیری از این مشکلات فرهنگی باید در خانواده ایجاد مصونیت کنیم.

وی ادامه داد: خانواده های ما را بر اساس نظریات تافلر مورد هدف قرار دادند و اگر خانواده مورد هدف قرار گیرد مهمترین مشکل مقاومت فرهنگی یا فرهنگ مقاومتی در معرض خطر قرار می گیرد بنابراین ایجاد مصونیت در خانواده و تلاش برای شکل گیری در قوام خانواده مانند تسهیل ازدواج و مقدم بر آن ایجاد شغل و تلاش در جهت پایدارکردن خانواده ها و توجه به آموزش و پرورش از مهمترین راه حل ها برای حل مشکلات فرهنگی است.

حداد عادل: نسبت به نظریات فرهنگی دکتر ولایتی نقدی ندارم

در ادامه این مناظره حداد عادل در نقد رویکرد فرهنگی علی اکبر ولایتی گفت: نسبت به نظریات دکتر ولایتی نقدی ندارم.

روحانی : کالای فرهنگی فاخر تولید کنیم

سپس نوبت به حسن روحانی رسید که این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: همانطور که دکتر ولایتی اشاره کردند مسئله هویت ایرانی  و هویت اسلامی برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: برای اینکه ما بتوانیم از این هویت پاسداری کنیم باید تسهیلاتی فراهم کنیم که کالای فرهنگی فاخر و مورد توجه مردم در اختیار آنان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: هویت ایرانی هویت چند نفر و سلایق چند نفر نیست . ایران دارای تنوع های بسیار زیبا و تنوع های قومی ، مذهبی است و باید به همه آن تنوع ها توجه کنیم و البته زیر چتر هویت ایرانیت و اسلامیت و ما باید به ذائقه همه آنان توجه کنیم.

وی با طرح این سئوال که چرا کالاهای فرهنگی امروز ایرانی مصرف ندارد افزود: یا گران است که مصرف ندارد و یا اگر ارزان است بر مبنای ذائقه مردم برنامه ریزی نشده و به گونه ای برنامه ریزی شده که جذب و جلبی برای آن وجود ندارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در بحث ایرانیت ما این همه مفاخر و مشاهیری که داریم که نه تنها برای ایران بلکه برای کل فارسی زبانان دنیا اهمیت دارد باید به خوبی برای دنیا معرفی کنیم تا آنان را بشناسند و ما می توانیم از این مفاخر به عنوان سفیران فرهنگی برای دیپلماسی عمومی بهره برداری کنیم که متاسفانه کمتر از اینها استفاده می شود.

وی گفت: البته بحث فرهنگ جهانی هم مطرح است ما نمی توانی به فرهنگ جهانی بی اعتنا باشیم به هر حال ما در دنیایی زندگی می کنیم که ارتباط در سطح وسیعی وجود دارد و ما باید با توجه به جهان بتوانیم برنامه ریزی کنیم و هویتمان را در دنیای رقابت فرهنگی امروز حفظ کنیم.

قالیباف هم درباره حرفهای ولایتی صحبت نکرد

نوبت به محمد باقر قالیباف دیگر کاندیدای عضو ائتلاف برای پیشرفت رسید که در مقابل رویکردهای فرهنگی ولایتی صحبت نکرد.

رضایی: ذهن فرهنگیان مشغول مسائل اقتصادی است

سپس رضایی در نقد رویکرد فرهنگی ولایتی گفت: ایشان اشاره به خانواده و آموزش و پرورش داشتند که این رویکرد کاملا درست است اما جا داشت که آقای ولایتی به این موضوع هم اشاره کنند که خانواده های ما امروز آیا آرامش دارند و یا ندارند و اگر ندارند مشکل چیست؟

وی توضیح داد: معملی که بعد از چند سال 600 - 700 هزار تومان حقوق می گیرد آن هم دو سومش آب رفته است به دلیل گرانی ها این معلم وقتی می رود سر کلاس روی تخته وقتی معادله فیزیک می نویسد اسم پسر خودش را هم در این معادله می نویسد چرا ؟ چون ذهنش دائما درگیر مشکلات خودش است .

غرضی: آیا تهاجم فرهنگی در فرهنگ ایرانی نفوذ کرده است؟

در ادامه مناظره سیدمحمد غرضی در خصوص اظهارات ولایتی گفت: من از شما سوال می کنم که آیاتهاجم فرهنگی توانسته در فرهنگ ایرانی نفوذ کند و تاثیر بگذارد؟

عارف: نظام صنفی را بر تولیدات فرهنگی حاکم کنیم

محمدرضا عارف درباره اظهارات ولایتی گفت: در نهایت به ضرورت ارتقای فرهنگ و ارائه الگوهای فرهنگی جهت پاسداری از هویت اسلامی در بخصوص خانواده  می رسیم که به نظر می رسد هیچ راهی برای ارتقای فرهنگ خانواده جز تولید فرهنگ فاخری نداریم و باید آثار فرهنگی فاخر تولید کنیم که بالاجبار مردم به سمت تولیدات خارجی نروند و صورت مساله را پاک نکنیم باید اجازه بدهیم اصحاب فرهنگ و هنر آثارشان را خلق کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جمع کردن آنتن ماهواره ها مشکل فرهنگی ما را حل نمی کند افزود: فیلتر کردن راه صحیحی نیست با این کارها تمرد از قانون به مردم یاد داده می شود ، راهی جز اعتماد به فرهنگ و هنر نداریم.

وی با اشاره به ربنای شجریان و تاثیر فرهنگیش در جامعه گفت: همه خانواده ها آرزو می کنند با صدای ربنای شجریان افطار کنند. برای اینکه با تهاجم فرهنگی که آقای غرضی به آن اشاره کرد مبارزه کنیم باید تولید داخلی داشته باشیم راهی جز اعتماد به هنرمندان داخلی نداریم. باید پیشخوان فرهنگی یعنی کالاهای فرهنگی فراوان و با کیفیت بالا را خلق کنیم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد نظام صنفی را بر تولیدات فرهنگی حاکم کنیم تا بتوانیم در جهت ارتقای فرهنگ دینی و اسلامی گام برداریم.

جلیلی: پهنای باند ظرفیتهای فرهنگی را  با این بحث ها ضعیف نکنند

سعید جلیلی با بیان اینکه ظرفیتهای بالای اسلامی  که ولایتی به آن اشاره کرد مورد تایید من نیز هست گفت: دوستانی که نگران پنهای باند اینترنتی هستند پهنای باند ظرفتهای فرهنگی را  با این بحث ها ضعیف نکنند.

جلیلی افزود: ظرفیت فرهنگی ما بسیار بالاست ظرفیتهای ما در دفاع مقدس  و انقلاب اسلامی موجب افتخار ما شد.یکی از مشکلات امروز ما همین است که یک انحصار و کوچک کردن و خلاصه کردن فرهنگ در سلیقه خاص است.چرا دیگران را بی توجهی میکنیم؟ اینهمه شعرای خوب بعد از انقلاب داریم.

ولاینی: تهاجم فرهنگی هست ولی درمان آن فیلتر کردن نیست

علی اکبر ولایتی در پاسخ به اظهارات 7 کاندیدای دیگر گفت: مطالبی که برادران عزیز گفتند نکاتی بود که باید اضافه می شد. از اسلام واخلاق و روش اهل بیت فقط حرف نزنیم بلکه رفتار ما به عنوان مسئولان دولتی، نماد عملکردن به فرهنگ اسلامی و ایرانی و متخلق بودن به اخلاق اسلامی ایرانی است و بیشترین اثر را روی مردم خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه مردمی کردن فرهنگ در فرهنگ مقاومتی است گفت: باید مردم متصدی امور فرهنگی شوند و دولت از آنها حمایت کند. اگر دولت به فرهنگ اولویت بدهد و کاری که در گذشته به غلط انجام شد و سازمان برنامه و بودجه منحل شده احیا شود، در برنامه پیشنهادی به مجلس حتما جایگاه رفیعی برای فرهنگ درنظر بگیرد و کار فرهنگ و سینما و ورزش را به اهلش واگذار کند و فرهنگ و ورزش را سیاسی نکند.

 ولایتی در خصوص تهاجم فرهنگی گفت: تهاجم فرهنگی هست ولی درمان آن فیلتر کردن نیست باید مصنونیت از طریق تقویت بنیانهای خانواده ایجاد شود و پیشگیری از درمان بهتر است. پیشگیری در امر فرهنگ تقویت بنیادهای اخلاقی و اسلامی و احیای ارزشهای اسلامی و ایرانی است.

کد خبر 2070093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha