۱۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۵۷

پاسخ ولایتی به سئوال و واکنش 7 کاندیدا:

حل مساله هسته‌ای سخت‌تر از قرارداد 598 نیست/ مسئولیت سیاست خارجی را می‌پذیرم

حل مساله هسته‌ای سخت‌تر از قرارداد 598 نیست/ مسئولیت سیاست خارجی را می‌پذیرم

ولایتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که حل مساله هسته‌ای سخت‌تر از قرارداد 598 نیست، گفت: روابط با برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین آورده‌ای برای کشور ندارد بلکه باید به دیدن کشورهای دیگر رفت و ورود سران دیگر کشورها را به داخل تسهیل کرد. 

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی در ابتدای سخنان خود در سومین مناظره انتخاباتی درباره موضوع سیاست خارجی با قرائت حدیثی از پیامبر اعظم (ص) گفت: آرزو می‌کنم بتوانیم با درک عمیق پیام آسمانی پیامبر، برای گسترش معنویت و عبودیت و عقلانیت و اخلاق در جامعه تلاش کنیم.
 
وی همچنین عید مبعث را به همه اقشار ملت ایران و بخصوص رای اولی‌ها و پزشکان و پرستاران و کشاورزان و کارگران و همه اصناف تبریک گفت.
 
رئیس‌جمهور باید توان اجماع‌سازی داشته باشد
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه گاهی رئیس جمهور را در حد مدیر اجرایی عالی تغییر می دهند که این دیدگاه هم به‌خاطر مشکلات اقتصادی حاد جامعه و تصویری که دولت کنونی به جا گذاشته پدید آمده است، افزود: باید رئیس جمهور توان اجماع‌سازی داشته باشد. حل مشکل اقتصادی در گرو اصلاح نگاه‌ها است. 
 
ولایتی با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی ریشه در تحریم ها دارد، گفت: باید افرادی متصدی امور شوند که تجربه این کار را داشته باشند و تجربه من در 598 و قرارداد 1975 است. 
 
وزیر خارجه دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه به لطف رهبری های امام (ره) و رهبر معظم انقلاب و رشادت رزمندگان و پایمردی خانواده ایثارگران و به‌ویژه آزادگان، اجرایی شدن این قرارداد به نوعی رخ داد که حقوق ملت ایران حفظ شد و برای اولین بار در 200 سال اخیر حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست بیگانه نیفتاد، افزود: این مدل مقاومت مدبرانه باید صورت بپذیرد.
 
وی تصریح کرد: نباید با کشورها قهر باشیم. وظیفه دستگاه دیپلماسی کاهش هزینه است نه صدور بیانیه. حل مساله هسته‌ای سخت تر از قرارداد 598 نیست.
 
ولایتی یادآور شد: بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از سوءتدبیر و عقل کل دانستن خود و خانه‌نشین کردن مدیران به علت اختلاف‌نظر و درگیری با سایر قوا است. اگر فردی در راس قوه مجریه قرار گیرد که نوعی مقبولیت بین جناح های نظام داشته باشد، مشکلات به سرعت حل می شود.
 
وی با اشاره به اینکه این غلط است که کارآمدی را صرفا به حوزه های عمرانی تنزل دهیم، گفت: گرایش دولت من اخلاق‌گرایی، عقلانیت و ثبات سیاست و مدیریت است. چنین دولتی در سطح قانونی نیز باید به اصول قانون اساسی در زمینه آزادی پایبند باشد و فقط شعار ندهد.
 
باید رسانه‌ها را آزاد گذاشت
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر مدیران خانه‌نشین نشوند، بازسازی اعتماد صورت می‌گیرد. برای نشاط و همدلی باید زمینه حضور همه را فراهم کرد. نباید فقط شعار داد و باید رسانه ها را آزاد گذاشت. 
 
وی با یادآوری این نکته که انسجام داخلی و تعامل سازنده و فزاینده با جهان باید طوری باشد که کشور را به سمت سازندگی بیشتر و برخورد اصلاح‌طلبانه با مسائل مبتلابه کشور ببرد، گفت: باید رابطه خود با دنیا را بر اساس اصول عزت و حکمت و مصلحت تقویت کنیم. 
 
ولایتی همچنین رسما اعلام کرد: من همه مسئولیت سیاست خارجی را می پذیرم و در چارچوب نظام و خطوط کلی رهبری، سیاست نظام را در روابط بین المللی اعمال می کنم. 
 
وی اظهار داشت: روابط با برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین آورده ای برای کشور ندارد بلکه باید به دیدن کشورهای دیگر رفت و رفت و آمد سران را به داخل تسهیل کرد. 
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نتیجه روابط را اینگونه مطرح کرد که عزت مردم ایران حفظ شود و نباید طوری باشد که گذرنامه ایران وقتی بازرسی می‌شوند، مردم کشورمان مورد احترام قرار نگیرند که امروز متاسفانه برخورد کنسولی با مردم کشورمان در خارج از کشور وجود دارد که این امر خوب نیست. 

حداد عادل: چرا عارف در برابر فتنه سکوت کرد

حدادعادل در نقد سخنان علی اکبر ولایتی گفت: بنده اختلاف نظری با آقای ولایتی دارم و آن این است که حل مساله هسته ای را سخت تر از آتش بس می دانم، دشمن می گوید ما می خواهیم بمب بسازیم ولی اصلا چنین چیزی وجود ندارد، خودش هم می دانم؛ بین کسی که خواب است و خودش را به خواب زده، تفاوت بسیاری وجود دارد.

وی افزود: من منکر این نیستم که هر چه توانایی ما در دیپلماسی بیشتر باشد، بهتر است اما نباید مساله امروز ما را با مساله 20 سال پیش مقایسه کرد، شما که در متن بیداری اسلامی هستید باید بگویید 20 سال پیش برای جهان خطری برای بیداری اسلامی بوجود نیامده بود، اما امروز خطر ما برای دشمن بیشتر شده است.

حدادعادل همچنین خطاب به محمدرضا عارف درباره اینکه در دوران آقای احمدی نژاد همواره پشت وی بودید و از او حمایت کردید، عنوان کرد: در تمام این دوران سعی من این بود که اگر آقای احمدی نژاد کار خوبی کرده بگویم کار او درست است و آنجا که کار خلافی انجام داده، روبروی او بایستم و دیدید که زمانیکه رئیس مجلس هفتم بودم در برابر آقای احمدی نژاد ایستادم و هزینه آن را هم پرداخت کردم.

وی ادامه داد: من از شما که دوست عزیز من و هم نشین بنده در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید یک سوال می پرسم، کاندیدایی که در زمان تبلیغات کاندیداها مرتب دم از قانون می زد و می گفت دیگران دروغ گو هستند و نباید دروغ گفت وقتی انتخابات انجام شد در حالیکه هنوز در صندوق ها باز نشده بود، به مردم و خبرنگاران گفت من پیروز انتخابات هستم؛ آیا این کار زمینه فتنه و آشوب را فراهم نکرد و وقتی تهمت تقلب را به نظام زد و رهبری در نماز جمعه گفتند که نظام اهل تقلب نیست، چرا شما سکوت کردید؟ چرا به دوستتان که مورد تایید آقای خاتمی هم بود، نگفتید که قبل از باز شدن در صندوق ها می گفت که پیروز انتخابات است.

جلیلی: ولایتی درباره گفتگوهای انتقادی باغرب توضیح دهد

در واکنش به اظهارات ولایتی گفت: درباره اظهارات شما باید دو سه نکته رابگویم، شما در صحبت‌های خود گفتید با دنیا آشتی خواهم کرد، این را من متوجه نمی‌شوم، در مسائل بین الملل بحث  قهر و آشتی مطرح نیست. بحث منافع در میان است، اگر منافع ما با کسانی در تعارض است ما باید از خودمان دفاع کنیم.

وی افزود: شما در حال حاضر دبیر بیداری اسلامی هستید، مثلا ما از مردم بحرین دفاع می‌کنیم اما این به معنای قهر ما با دولت بحرین نیست، اگر حالا برای ما ظرفیت‌هایی ایجاد شده همان طور که شما به واسطه دبیری بیداری اسلامی بیشتر در جریان این مسائل هستید؛ ما با تونس روابط خوبی داریم چون در آن زمان با بن علی و مبارک قهر کردیم. ما باید اینها را تحلیل و به صورت رئال بیان کنیم.

جلیلی در ادامه گفت: نکته دوم اینکه شما گفتید مسئولیت سیاست خارجی را می‌پذیرید. در دوران 16 ساله شما اتفاقاتی افتاد که اگر شما مسئولیت آنها را بپذیرید کار بسیار خوبی کرده‌اید. نمونه آن همین گفتگو‌های انتقادی است که شما در دوره خودتان با اروپا داشتید و مجموعه‌ی این گفتگو‌ها 7 دوره بود که به قضایای بعد از جنگ اول خلیج فارس برمی‌گشت که خود آنها در قطع نامه 1997 گفتند که باید گفتگوها انتقادی باشد، ما شروع کنیم و بحث‌ها درباره نگرانی‌ها درباره رفتارهای ایران باشد و خواستار بسیاری از عوامل از جمله حقوق بشر باشیم. مثل حکم اعدام علیه سلمان رشدی و مسائل مربوط به تروریسم .

وی افزود: در این باره هفت دور گفتگو برگزار شد که آخرش آن چیزی که مطرح شد این بود که در سال 1997 و اواخر کار شما که با توجه به دنبال بحثی بود که درباره رئیس جمهور وقت یعنی هاشمی رفسنجانی که حکم را دادند و گفتند ملاقات‌های دوجانبه رسمی با وزیران ایران لغو و هیچ مبنایی برای مذاکره با ایران وجود ندارد.

جلیلی در پایان گفت: با توجه به بحث بعدی که مطرح شد ما باید تحلیل دقیق تر ارائه دهیم اگر قضایای 598 حل شد باید ببینیم چه زمانی بوده، آیا بعد از حمله صدام به کویت بود؟ در آن زمان هیچ کس دیگر مدافع او نبود.این را باید بگوییم که اگر ما از کرده‌های خودمان فقط حرف بزنیم بی انصافی است و باید همه اینها را حاصل 8 سال دفاع مقدس رزمندگان کشورمان بدانیم.

قالیباف: وقتی با میتران قهوه می خوردید موشک میتران را می خوردیم 

در ادامه محمدباقر قالیباف خطاب به علی اکبر ولایتی گفت: توان ملی ما در حوزه اقتصاد، سیاست و نظامی است، اقتصاد با مسائل نظامی رابطه مستقیم دارد رابطه بین رزمندگان و حرکت های نظامی با سیاست خارجی رابطه دوسویه دارد، در مدت مدیریت شما به مدت شانزده سال شما همیشه از ظرفیت رزمندگان به نفع سیاست خارجی استفاده کردید اما هیچ وقت از این ظرفیت برای رزمندگان استفاده نکردید.

قالیباف ادامه داد: شما سطح دیپلماسی را در حد یک پروتکل پایین می آورید، معتقدید رابطه شما با میتران در حدی است که با او قهوه می خورید، زمانیکه با میتران قهوه می خوردید ما موشک های میتران را می‌خوردیم؛ چرا حتی یکبار برای غرامت های جنگی مذاکره نتوانستید بکنید حتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی هم نتوانستید کاری از پیش ببرید، شما شرایط ژئوپلتیک ما را می دانید اما از این ظرفیت هم استفاده نکردید.

غرضی: آیا قدرت سیاسی ما افزون است بر قدرت سیاسی آمریکا؟

غرضی در ادامه گفت: ما باهم وارد دولت شدیم بالاخره کشور اداره شد این دستاوردهای عظیم که نصیب کشور شده همگان در آن سهم دارند رزمندگان و ملت سهم دارند، دولت هم سهم دارد در این دوره جنگ باعث شد منطقه با جنگ آشنا شود مردم سوریه، لبنان، عراق، پاکستان با جنگ آشنا شدند با توجه به حرکت آمریکایی ها کم کم منطقه باز شد یعنی عراق، افغانستان و سوریه باز شد.

وی ادامه داد: سوال این است که یک موقعی آمریکا در همه این مناطق مسلط بود آیا قدرت سیاسی ما افزون است بر قدرت سیاسی آمریکا؟ چون طرفداران آمریکا این بحث را مطرح می کنند که اگر تحریم کنیم و پای صندوق رای نرویم قدرت سیاسی ایران کم می شود اگر قدرت سیاسی ایران زیاد است، به کسانیکه می‌گویند نمی رویم پای صندوق رای، توجه کنید.

رضایی : ائتلاف پیشرفت چه شد ؟

رضایی نیز در زمان دو دقیقه ای خود گفت: من دو سوال دارم یکی اینکه قطعنامه 598 صادر شده بود که آقایان می گویند ما اجرایی کردیم و سوال دوم اینکه آقای حداد، قالیباف و ولایتی مگر ائتلاف تشکیل ندادید، از این اختلاف نظر پیداست که اختلافشان جدی است.

ولایتی: هیچگاه نگفتم با میتران قهوه خوردم/ هنر دیپلماسی بیانیه صادر کردن نیست

ولایتی در جمع‌بندی نهایی سخنان خود، در ابتدا خطاب به قالیباف گفت: صحبت‌های شما اینگونه است که گویی از تاریخ اطلاعی ندارید و اینکه من هیچ وقت نگفتم که با میتران قهوه خوردم. صحبتی که بین من و آقای میتران شد بعد از جنگ بود و من در آن زمان هیچ ملاقاتی با میتران نداشتم. بعد با فرانسه رابطه برقرار کردیم و آن سخنی که بنده نقل کردم که میتران آمدنش به تهران را منوط کرده بود به اینکه من تاریخی برایش بگذارم و تاریخی برای آن دیدار گذاشتیم. در اکتبر آن سال می خواست بیاید به ایران که یک اتفاقی توسط بعضی از افراد -که نمی خواستند تخریب کنند- اما عملا تخریب در کار سیاست خارجی صورت گرفت و میتران به تهران نیامد.

وی افزود: اما در رابطه با صحبتی که آقای دکتر جلیلی مطرح کردند باید بگویم دیپلماسی این نیست که انسان برود در مقابل کشورهای دیگر خطابه بخواند و مطلبی را مطرح کند که در مصاحبه مطبوعاتی می گوید.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: دیپلماسی آن نیست که یک حرف مشخصی را بزنیم بدون اینکه اقدامات دیگری در خارج از آن چارچوب انجام دهیم.

ولایتی همچنین خطاب به جلیلی گفت: این حرف که شما می گویید مربوط به 20 سال پیش است و امروز شرایط دنیا تغییر کرده است یک زمانی بعد از اینکه هنوز به این قطعنامه ها نرسیده بودیم آقای سارکوزی مستقیم از بنده دعوت کرد که به پاریس برای مذاکره بروم و من با رئیس جمهور مشورت کردم و ایشان گفتند چون که از شما دعوت کردند بروید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد دیدارش با سارکوزی توضیح داد: ما یک ساعت مذاکره داشتیم  و در مورد عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم و اینکه غنی سازی را متوقف نکنیم. این را سارکوزی قبول کرد و گفت با آقای لویت که نفر دوم فرانسه است، گفت بنشینم و مذاکره کنیم و ظرف مدت یک هفته آقای لویت با یک هیات سیاسی و هسته ای به ایران بیاید و سارکوزی گفت بعد از دو هفته دیگر نیز من به کشور شما می آیم چرا که شما ملت بزرگی هستید.

وی با بیان اینکه همه آنچه که می گویم اسنادش در وزارت خارجه موجود است گفت: در همان زمان که بنده با تاکید رئیس‌جمهور به فرانسه رفتم قائم مقام وزارت خارجه کاردار فرانسه را خواست و به نوعی به آن گفت کسی که آمده به پاریس نماینده ما نیست و شما باید فلان آقا را قبول می کردید اما متاسفانه باید جواب نداد و در این زمینه کارشکنی کردند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: می شد از این امکانات استفاده  کرد و غنی سازی را ادامه داد و این تحمیل ها را از طرف شورای امنیت نداشتیم و وضعیت کشور را به این تحریم ها نمی رساندیم.

وی همچنین در مورد قضیه روسیه گفت: در مورد روسیه هم همین اتفاق افتاد و آقای پریماکوف آمد تهران و گفت اگر قول دهید پوتین بیاید تهران و دست خالی برنگردد ما پوتین را می آوریم و من این قول را دادم و پوتین به تهران آمد و کارهای اولیه ای شد و دو مرتبه در کار آن تخریب شد.

ولایتی با انتقاد از دیپلماسی امروز هسته‌ای تصریح کرد: دیپلماسی هسته ای این نیست که بنشینیم حرف بزنیم در آخرین صحبتی که آقای جلیلی در آلماتی داشتند پیشنهادات طرف مقابل دادند که اگر به آن پیشنهادها توجه می شد ما می توانستیم یک مقدار جلو برویم اما این پیشنهادها را آقای جلیلی نپذیرفتند.

وی افزود: 1+5 پیشنهاد داد اگر شما غنی سازی 20 درصد را متوقف کنید و فوردو را کند کنید ما این سه تحریمها را از روی شما برداریم و معلوم است که هر کاری آدم باید انجام دهد باید قدم به قدم بردارد و می شد به آنها گفت ما فلان کار را انجام می دهیم و شما تمام تحریم ها را بردارید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی که طرف می خواهد صد قدم بردارد و شما سه قدم بردارید معلوم است که نمی خواهید کار را پیش ببرید بنابراین دیپلماسی این نیست که در داخل کشور خودمان آنطور وانمود کنیم که اصولگرا هستیم و اصولگرایی این نیست که انعطاف ناپذیر باشیم .

ولایتی با بیان اینکه در رابطه با مسائل ملی باید بتوانیم از دیپلماسی به نحو احسن استفاده کنیم گفت: دیپلماسی فقط خشونت و سرسختی نشان دادن نیست، دیپلماسی یک تعامل است و باید با تمام دنیا تعامل داشته باشیم و دیپلماسی یک بده بستان است.

وی افزود: هنر دیپلماسی بیانیه صادر کردن نیست و یا بیانه را پشت میز مذاکره خواندن نیست.

ولایتی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای امروز خالی از اشکال نیست گفت: ما با این مذاکرات هسته ای به نتیجه نخواهیم رسید.

جلیلی: لویت یک کارشناس در کاخ الیزه است. کجا نفر دوم فرانسه است؟

سپس جلیلی در واکنش به اظهارات ولایتی گفت: نکته ای که شما در آخر صحبت هایتان اشاره کردید خیلی خوب است اگر اطلاعات دیگرتان هم مانند همین اطلاعات بخش سوم صحبت هایتان باشد که واویلاست.

وی با تاکید بر اینکه نوار و اسناد مذاکرات آلماتی موجود است گفت: نوار مذاکرات آلماتی پیاده شده و خدمت آقا عرضه شده است و اتفاقات همین گزارشی را که شما بر همین مبنا نوشته اید ایشان فرموده اند این گزارش خلاف است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من برای ثبت در تاریخ و برای مردم بگویم در آلماتی چه خبر بود ادامه داد: آنها گفتند ما بیاییم 20 درصد را بدهیم در ازای 2 تحریمی که در آینده می خواهند بردارند یعنی دُر در برابر آبنبات.

جلیلی گفت: همین روند اشتباه است که عده ای از دوستان شما همین بحث را دنبال می کردند. در مورد قضیه روسیه هم همین طور است هم سارکوزی و هم پوتین که این بحث شد و خود بنده به روسیه رفتم و می گفتند بیایید متوقف کنید. آقای لویت یک کارشناس در کاخ الیزه است. کجا نفر دوم فرانسه است؟

وی ادامه داد: آیا برای ما آیا افتخار است که آقای لویت یک کارشناس توی فرانسه بخواهد باید ایران و بخواهد با ما مذاکره کند و اکنون که نیامده همه مذاکرات به هم خورده است؟

جلیلی افزود: آقای سارکوزی با آقای رئیس جمهوری تلفنی صحبت کردند و همین بحثها در این مذاکره تلفنی مطرح شد بنابراین آنچه که آقای قالیباف گفتند درست است، موضوع این است که آنچه که ما به ازای این مذاکرات می خواست به دست بیاید چه بود؟ ما باید بدانیم که چه می خواهیم در مذاکراتمان بگیریم نباید اخبار را تکه تکه بگوییم ان هم بر مبنای کاملا غلط .

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: در مذاکرات آلماتی بحث شد و ما به آنها گفتیم حاضریم گامهای متقابل برداریم هر میزان که شما می آیید ما هم می آییم. اگر 5 کیلومتر بیایید ما هم 5 کیلومتر می آییم اگر 25 کیلومتر 25 کیلومتر اگر 100 کیلومتر 100 کیلومتر.

جلیلی ادامه داد: نماینده انگلیسی در همین مذاکرات گفت آیا شما حاضرید جلو بیایید و من گفتم بله اگر شما 25 کیلومتر جلو بیایید ما هم 25 کیلومتر جلو می آییم. نماینده آمریکا به نماینده انگلیس گفت شما ساکت شو و چیزی نگو و همه خندیدند اما من گفتم خوب ادامه دهید ما حاضریم 25 کیلومتر جلو بیاییم و به همین دلیل منطق محکم ما بود که آنها اعلام کردند ما باید برویم مشورت کنیم و بعد از چند روز به شما بگوییم که این چند روز شد 40 روز.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جای تاسف است که این مذاکرات از زبان فردی مثل شما اینگونه بیان شود خطاب به ولایتی گفت: کاری که نماینده انگلیس نتوانست جواب ما را بدهد من سئوالم این است که اگر ما در سیاست خارجی که حوزه جدی است و منافع کشور را تامین می کند بخواهیم این طور برخورد کنیم حتما به پیروزی نخواهیم رسید. چه کسی گفته است ما در مذاکراتمام اعلام موضع کرده ایم؟

وی افزود: از سال 87که مذاکرات ما با آنان شروع شده است تنها یک بار قطعنامه صادر کردند و دیگر نتوانستند اجماع داشته باشند. از سال 87 اول آمریکا شرط گذاشته بود که من به شرطی وارد گفتگوها می شوم که ایران قطعنامه ها را اجرا کند و ما قطعنامه ها را اجرا نکردیم اما وارد مذاکره شدند و اینکه آمریکا مرتبط اقدامات یکجانبه انجام می دهد به دلیل آن است که از اقدامات یکجانبه ناامید شده است و نتوانسته اجماع حاصل کند.

ولایتی: دیپلماسی کلاس فلسفه نیست/ هنر دیپلماسی کاهش تحریم هاست

ولایتی در پاسخ به جلیلی گفت: بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که شما بروید آنجا بگویید منطق ما قوی بود و آنها محکوم شدند آن چیزی که مردم ما می بینند این است که شما مسئول کار هسته ای هستید و یک قدم پیش نرفته اید و هر روز تحریم ها بیشتر می شودو فشارش بر روی مردم می آید.

وی افزود: هنر دیپلماسی آن است که شما حق هسته ای را حفظ کنید و در عین حال تحریم ها کاهش یابد و به آن اضافه نشود.

ولایتی همچنین خطاب به قالیباف گفت: اینکه آقای قالیباف گفتند تو رزمندگان را نادیده گرفتی، بنده در اظهاراتم گفتم هنر دیپلمات این است که نگذارد کار رزمندگان هدر رود.

قالیباف: رزمندگان باید خیری از دیپلمات‌ها ببینند نه اینکه فقط خون بدهند

قالیباف در پایان خطاب به ولایتی گفت: به شرطی که رزمندگان یک خیری از دیپلمات ها ببینند نه اینکه فقط خون بدهند.

کد خبر 2070878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha