۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۹

قائم مقام سازمان حفاظت:

شماره گذاري خودروهاي فاقد استاندارد يورو۴ ازامروز ممنوع شد/ ممکن است خودروسازان باز هم لابی کنند

شماره گذاري خودروهاي فاقد استاندارد يورو۴ ازامروز ممنوع شد/ ممکن است خودروسازان باز هم لابی کنند

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست شماره گذاري خودروهاي فاقد استاندارد يورو ۴ را از امروز ممنوع اعلام کرد.

علي محمد شاعري در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس بند ۶ مصوبه طرح جامع كاهش آلودگي هوا در هشت كلان شهر شامل تهران، شيراز،اراك، اصفهان ،كرج ،اهواز،تبريزو مشهد شماره گذاري خودروهاي فاقد استاندارد يورو ۴ ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه اين كار با هدف كاهش آلودگي هوا و ارتقاي كيفيت استانداردهاي خودروها انجام مي شود اظهار داشت: ۷۰ درصد آلودگي هاي كلانشهرها از طريق خودروها و ۳۰ درصد آن مربوط به فعاليتهاي صنعتي صنايع آلاينده است،لذا ممانعت از شماره گذاري خودروهاي فاقد استاندارد يورو۴موجب مي شود  آلودگي هوا كمتر شود.

 شاعری با بیان اینکه از اول امسال قرار بود خودروسازان تمام محصولاتشان را با استاندارد یورو 4 تولید کند گفت: در حال حاضر 30 درصد از خودروها با این استاندارد تولید شده اند و 60 درصد دیگر نیز تست های اولیه را پاس کرده اند و سایر خودروها نیز چنانچه از امروز استاندارد یورو 4 را رعایت نکنند اجازه شماره گذاری آنها داده نمی شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر خودروهایی مانند مگان، تندر، سوزوکی، کیانا، تیبا و تمام خودروهای وارداتی استاندارد یورو 4 را رعایت می کنند اظهار داشت: از ابتدای امسال محیط زیست با هماهنگی پلیس تصمیم داشت اجازه شماره گذاری خودروهایی که یورو 4 را رعایت نکرده اند را ندهد و 40 روز شماره گذاری  خودروهای فاقد استاندارد را متوقف کرد اما خودروسازان توانستند دو ماه مهلت بگیرند و تا امروز رعایت یورو 4 را به تعویق بیاندازند.

وی تصریح کرد: اگرچه خودروسازان روند ارتقای استانداردها از یورو 2 به یورو 4 را در 5 سال اخیر مرتب به تعویق انداخته اند اما این روند در حال حاضر تسریع شده و به جز دو شرکت سایپا و ایران خودرو بقیه شرکتها استاندارد یورو 4 را رعایت می کنند.

شاعری با تأکید بر اینکه نيروي انتظامي بايد با جديت از شماره گذاري خورو های فاقد استاندارد یورو 4  جلوگيري كند یادآورشد: تا امروز خودروسازان موفق شدند با لابی مهلتي سه ماهه براي خود بگيرند اما در حال حاضر  با تاخير سه ماهه باید  اين كار انجام شود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست به هیچ عنوان در مورد تمددی مهلت رعایت استاندارد یورو 4 توسط خودروسازان کوتاه نمی آید، افزود: البته ممکن است خودروسازان باز هم لابی کنند و با همان روشهایی که بلدند قانون را دور زده و با همان قدرتی که دارند باز هم برای خود مهلت بگیرند اما این اقدامات به هیچ عنوان مورد تایید سازمان محیط زیست نیست.

شاعری با بیان اینکه خودروسازان تا کی می‌توانند یک مطالبه ملی را عقب بیاندازند، اظهار داشت: در نهایت کسی نمی تواند از این مطالبه فرار کند و ممکن است اجرای  استانداردهای یورو 4 دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد و سازمان محیط زیست تا رسیدن به نقطه مطلوب یعنی رعایت استاندارد یورو 4 این مطالبه را پیگیری می کند و نهایتاً خودروسازان باید کوتاه بیایند.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست یادآور شد: بر اساس گزارشهاي رسيده از صنايع خودروسازي، ۷۰ درصد خودروها از لحاظ تيراژ و ۵۰ درصد خودروهاي ساخت داخل از لحاظ مدل با استانداردهاي يورو ۴ منطبق شده اند. همچنين بر اساس گزارش وزارت نفت، در حال حاضر در ۲۰ جايگاه سوخت تهران، سوخت يورو ۴ به ميزان ۵ ميليون ليتر در روز توزيع مي شود.

 

 


 

کد خبر 2081492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha