۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۱۲

نوری:

پیشکش گدازه های انسانی از قاره کوچک به آفریقا/ اهمیت حرکت ماندلا و اشتراک آن با پیام های دین مبین اسلام

پیشکش گدازه های انسانی از قاره کوچک به آفریقا/ اهمیت حرکت ماندلا و اشتراک آن با پیام های دین مبین اسلام

شاهرود - خبرگزاری مهر: مسئول هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان شاهرود کتیبه سرامیکی گدازه های انسانی از شهرستان شاهرود معروف به قاره کوچک را به مردم آفریقا هدیه کرد.

رضا نوری در گفتگو با خبرنگار مهر از پایان ساخت کتیبه سرامیکی چهار متری با عنوان گدازه های انسانی بعد از چهار سال تلاش تیمش خبر داد و گفت: این کتیبه اثر بین المللی بسیج هنرمندان و انجمن سفال شاهرود است که از طریق کاظم جلالی نماینده مردم شهرستان شاهرود در مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز پژوهش های اسلامی مجلس به وسیله سفارت آفریقای جنوبی به نلسون ماندلا اهدا خواهد شد.

وی با یادآوری این که سایه مجسمه آزادی، آزادی را از ملت آفریقا گرفت و  دست هایی به رنگ باروت به سرزمینشان آمدند و به رنگ الماس بیرون رفتند تصریح کرد: هرگز یادمان نمی رود که ماندلا گفته بود نمیبخشم اما میگذرم.

وی با بیان این مطلب که در سفر اخیرش به آفریقا از نزدیک با مظلومیت این مردم آشنا شده و به وجود استعدادهای نهفته و بالقوه در میان آنان پی برده خاطرنشان کرد: با مشاهده این همه تبعیض برآن شدم که کتیبه ای از رنج ها و دردهای مردم آفریقا بسازم و بعد از یک سال تلاش نمونه اولیه را به سفارت آفریقای جنوبی تحول دادم که مورد استقبال سفیر وقت آفریقا واقع شد.

سازنده  بزرگترین خشتهای جهانی، امام حسین، امام علی و امام رضا(ع) و خلیج فارس علت نامگذاری این کتبیه چهار متری به نام گدازه های انسانی را استفاده از گدازه های آتشفشان که در اوج گرمای کره  زمین با ترکیبات سرامیکی که در دو مرحله پخت بدنه یک هزار و  150 درجه و پخت دکور و احیاء 850 درجه صورت گرفته دانست و اذعان داشت: سمبل های استفاده شده دراین تابلو اگرچه جهانی است اما به زبان مردم آفریقا با ما سخن می گوید مثل خوشه های گندم و فریاد سنگواره ها و درد نان، درد گرسنگی، درد شکستن گلدان و فریاد برای گل های پرپر شده، درد له شدن سیب )سمبل عشق( در زیر پا و ... را می رساند.

نوری با تاکید بر این که این کتیبه با آیه 13 سوره مبارکه حجرات که نشان از توجه عمیق دین مبین اسلام و قرآن کریم به مذمت نژاد پرستی است مزین شده از اهداف دیگر ساخت این کتیبه به فلسفه انتظار فرج حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با مزین شدن  کتیبه به دعای فرج با خط کوفی در سمت راست اشاره کرد.

وی با اشاره به این که در سمت چپ این کتیبه نیز شعر معروف " بنی آدم اعضا یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند " از شیخ اجل سعدی که بر سردر سازمان ملل نیز نوشته شده و نشان از تفکر مردم مسلمان ایران علیه آپارتاید است از دیگر ویژگی های این کتبیه است، تصریح کرد: تقدیم پیام صلح و دوستی از طریق مردم ایران به مردم آفریقا، احترام به ماندلا بخاطر پیشگامی در مبارزه با نژاد پرستی و همگامی با روایات و احادیث دینی ما، زنده نگه داشتن دردنامه ماندلا و بروز چهره سیاه دردها و بی عدالتی های که بر اثر استعمار و استثمار بوجود آمده است و تاکید بر جمله احترام به ماندلا احترام به انسانیت است نماینده مردم شاهرود از دیگر اهداف ساخت این کتبیه بوده است.

مسئول هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان شاهرود اهدا کتیبه به نلسون ماندلا را به پاس نکوداشت مبارزات این بزرگمرد در مقابله با نژاد پرستی در دوران معاصر دانست و ابراز داشت: دلیل اهمیت حرکت ماندلا در مقایسه با دیگر مبارزات نژاد پرستانه اشتراک آن با پیام های دین مبین اسلام دانست.

وی دلیل رنگ سیاه این کتبیه را استعاره ای از ظلمت و بی عدالتی در قاره آفریقا معرفی و اظهار داشت: بخاطر علاقه ای که به ماندلا دارم این جمله را در حواشی دردنامه اش آورده به وی تقدیم میکنم" همه وقتی درد دارند فریاد می کشند اما ماندلا وقتی فریاد داشت درد کشید".
نوری در پایان با اشاره به این که دنیا نیاز به یک منجی دارد و ظهور قائم، التیام تمام بی عدالتی هاست تاکید کرد: تمام رنج ها فقط در بی عدالتی خلاصه نمی شود، درد نژاد پرستی نیز یکی از بزرگترین دردهای تاریخ بشر است.

کد خبر 2111384

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha