۱۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۰۸

پرندگانی با چشمان دوخته در دام قاچاقچیان/ کشف محموله پرندگان شکاری کمیاب

پرندگانی با چشمان دوخته در دام قاچاقچیان/ کشف محموله پرندگان شکاری کمیاب

رئیس اداره محیط زیست تایباد از کشف یک محموله قاچاق پرندگان شکاری شامل 5 بالابان خبر داد.

محمد مظلوم پناه در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دنبال دریافت گزارشی در خصوص قاچاق پرندگان شکاری توسط یک دستگاه اتوبوس، نیروهای یگان محیط زیست به همراه فرماندهی پلیس آگاهی شهرستان تایباد پس از بازرسی، موفق به کشف ۵ پرنده شکاری از نوع بالابان که چشم هایشان دوخته و بال پرشان  بسته بود،  شدند.

وی با ابراز تأسف از این رفتار غیر اخلاقی متخلفین، اظهار داشت: چشمها و پرو بال این پرندگان تبه شکلی دوخته و بسته شده بود که توان حرکت و هرگونه سر و صدا را از آنها سلب کرده بود.

به گفته مظلوم پناه،  پرونده این تخلف تشکیل، متهمین به مراجع قضایی معرفی و پرندگان مکشوفه نیز با مساعدت شبکه دامپزشکی در حال تیمار و مداوا هستند.

وی ضمن قدردانی از تعامل شبکه دامپزشکی و فرماندهی پلیس آگاهی شهرستان تایباد تصریح کرد: بالابان در لیست سرخ (Red list) اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) و در طبقه گونه های در معرض خطر انقراض (EN) قرار دارد. زنده گیری، شکار و قاچاق بالابان به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه ارزشمند کشور را در آستانه انقراض قرار داده است.

 

رئیس اداره محیط زیست تایباد یادآور شد: پرندگان شکاری به شدت مورد علاقه قوش بازان عرب هستند و  شیوخ عرب با آموزش این پرندگان از آنان برای شکار، به خصوص شکار هوبره استفاده می کنند.

وی افزود: قانون به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، برای هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده که بمدت ۳ سال است، جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال در نظر گرفته است.

مظلوم پناه اظهار داشت: علاوه بر مجازات فوق جریمه قابل پرداخت بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از پرندگان شکاری شاهین، بالابان، بحری، طرلان و لاچین ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.
 

کد خبر 2128966

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha