۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۴۴

با حضور ترکان

کارگاه کاربردهای فناوری فضایی در مدیریت بلایای طبیعی برگزار شد

کارگاه کاربردهای فناوری فضایی در مدیریت بلایای طبیعی برگزار شد

کارگاه کاربردهای فناوری فضایی در مدیریت و کاهش خطر بلایای طبیعی از امروز شنبه 16 شهریورماه به مدت دو هفته در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کارگاه که تا 28 شهریورماه به میزبانی سازمان فضایی ایران در محل پژوهشگاه فضایی برگزار می شود، صبح امروز با حضور اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور و سرپرست سازمان فضایی ایران، حمید فاضلی قائم مقام این سازمان، احمد بلال رئیس شبکه بین دولی کشورهای اسلامی در علم و فناوری، دکتر قاسم جان مشاور کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی، علیمحمد نوریان مشاور رئیس جمهور در امور هواشناسی و تغییرات اقلیمی آغاز به کار کرد.

سیل، سونامی، طوفان، زلزله، زمین لغزه یا ریزش زمین و بهمن به عنوان بلایای طبیعی است که در این کارگاه آموزشی با حضور اساتیدی از ایران، پاکستان و آلمان مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

شرکت کنندگان در کارگاه کاربردهای فناوری فضایی در مدیریت و کاهش خطر بلایای طلایی را 27 نفر عضو شبکه بین دولی کشورهای اسلامی در علم و فناوری از کشورهای ایران، پاکستان، عراق، بنگلادش، سودان، مالزی، اردن، سنگال و لیبی تشکیل می دهد.

دکتر حسن کریمی - رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در مراسم افتتاح این کارگاه با تاکید بر اینکه آینده بشر در فضا است، تصریح کرد: فناوری های فضایی همچون سنجش از دور و مخابرات ماهواره ای زمینه ساز تحول بنیادی در شناخت زندگی بشر شده است و بر این اساس می توان طیف گسترده ای از اتفاقات زمین و بحران های طبیعی را از طریق این بسترهای ارتباطی و فناوری پایش و پیش بینی کرد.

وی با اشاره به شناسایی آتش سوزی، مشاهده لکه ای تخریب جنگل ها، بررسی مراتع و اراضی جنگلی، شناسایی آلودگی محیط های دریایی، اندازه گیری پارامترهای جوی و کانون های گرد و غبار گفت: این رخدادها از طریق ماهواره ها قادر به شناسایی هستند و خدمات فناوری فضایی می تواند راهبرد حال و آینده بشر برای پیش بینی این وقایع باشد.

کریمی با اشاره به آغاز به کار نخستین ماهواره سنجش از دور در جهان در سال 1972 به نام لندست که مدیریت بسیاری از بلایای طبیعی را امکان پذیر کرد در مورد لزوم برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: بر اساس آمارهای موجود سالانه 41 هزار نفر در منطقه آسیا و اقیانوسیه بر اساس بلایای طبیعی جان خود را از دست می دهند و بالغ بر 29 میلیارد دلار زیان به کشورها وارد می شود که در این راستا مدیریت بحران بلایای طبیعی با استفاده از فناوری های فضایی می تواند برای جلوگیری از این رخداد تاثیرگذار باشد.

کد خبر 2130332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha