۲۴ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۲۵

بازتاب گزارش مهر/

زنجیره انسانی به دور "کوه شاه" نتیجه داد/ تشکیل کارگروه ویژه به دستور استاندار کرمان

زنجیره انسانی به دور "کوه شاه" نتیجه داد/ تشکیل کارگروه ویژه به دستور استاندار کرمان

پس از اینکه طی دو روز گذشته زنجیره انسانی به دور کوه شاه توسط هزاران نفر از کوهنوردان سراسر کشور تشکیل شد و همچنین انتشار گزارشهای پی در پی رسانه ای به ویژه در خبرگزاری مهر، در نهایت استاندار کرمان از توقف فعالیتهای معدنی در دومین قله مرتع کرمان تا پایان نظر کارگروه ویژه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، خبرگزاری مهر به عنوان نخستین رسانه ای که مشکل زیست محیطی کوه شاه را مطرح کرد در نخستین روزهای آغاز تخریب این کوه گزارشی برای توجه دادن مردم و مسئولان به این موضوع مهم زیست محیطی تحت عنوان "تیشه معدنکاران به ریشه محیط زیست کرمان/ طبیعت بکر بافت در کوه شاه در معرض تخریب" منتشر کرد بلافاصله رسانه ملی نیز با احساس این حساسیت در استان کرمان گزارشهای تصویری را از نحوه تخریب پخش کرد.

در همین حین گزارشهای تصویری خبرگزاری مهر بار دیگر از حجو بالای تخریب ها با عنوان " تخریب کوه شاه" منتشر شد.

با این وجود تخریبها ادامه یافت اما مردم محلی نیز در همین زمان از حجم تخریبها ابراز نگرانی می کردند و ادامه روند فعالیتهای عمرانی مراتع، دو آبشار و بسیاری از چشمه ها را خشک کرد.

ساخت یک جاده بزرگ در منطقه نیز بر حجم تخریبها افزود و هزاران هکتار جنگل گردو و ادامه حیات گونه های گیاهی و جانوری در دومین قله مرتع استان کرمان و یکی از مرتفع ترین قله های ایران نیز به خطر افتاد و انفجارهای پی در پی در منطقه و تخریب بخش قابل توجهی از کوه موجب نگرانی دوست داران محیط زیست شد.

پیگیریهای رسانه ای مهر که با عنوان "صدای ناله های کوه شاه را کسی نمی شنود/ زخمی در قلب پنجمین کوه مرتفع ایران" ادامه یافت و درنهایت هنرمندان کرمان نیز وارد عرصه شدند و نمایشگاهی خیابانی از میزان تخریبهای معدنکاران از یک سو و زیباییهای کوه شاه از سوی دیگر منتشر کردند.

طی دو روز گذشته نیز هزاران نفر کوهنورد در گردهمایی سراسری از استانهای مختلف کشور خود را به یکی از روستاهای اطراف قله رساندند.

در این همایش بزرگ حتی بیانیه ای از سوی رئیس جدید سازمان محیط زیست کشور در خصوص حمایت از دوستداران محیط زیست خوانده شد.

در نهایت هزاران نفر کوهنورد در حالیکه خواستار توقف فوری فعالیتهای معدن بودند خود را به در همایش بزرگ پیاده روی به اطراف محوطه تخریب شده رساندند و حلقه انسانی را دور کوه تشکیل دادند که خبرگزاری مهر در گزارشی خبری تحت عنوان " کوه شاه به زانو درآمد/ ادامه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی کرمانیها برای نجات طبیعت"  و گزارشی تصویری با عنوان " صعود سراسری برای نجات کوه شاه"  این همایش را پوشش داد.

بارقه های امید برای نجات طبیعت کرمان

در نهایت استاندار کرمان در ساعات گذشته در خبری که روی سایت استانداری کرمان قرار گرفت اعلام کرد کارگروهی در این خصوص تشکیل شده است.

اسماعیل نجار در این خبر آورده است که گروه ویژه کارشناسی مجوزها و تخریب های صورت گرفته در کوه شاه بافت را بررسی می کنند.

وی گفت: گروه ویژه متشکل از کارشناسان خبره و بی طرف در زمینه منابع طبیعی،محیط زیست و آب منطقه ای از تهران و کرمان مراحل صدور مجوز،میزان تخریب های صورت گرفته و دغدغه های مردم و فعالان محیط زیست و کوهنوردان در کوه شاه بافت را بررسی می کنند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های استان در راستای توسعه و کاهش وابستگی به نفت از اولویت های برنامه های استان بوده و حمایت خواهیم کرد.

استاندار کرمان گفت:مسئله اشتغال استان باید با بهره گیری از این ظرفیت ها حل شود و خوشبختانه استان کرمان استانی غنی و پرنعمت است.

نجار افزود: در عین حال حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب منابع و کاهش خسارات همواره مورد تاکید جدی مدیریت استان است.


 

اسماعیل نجار گفت: کوه شاه یا الفتح کوه از مناطق بکر کوهستانی کشور و استان با تنوع گونه های گیاهی،جانوری و زیست محیطی محسوب می شود و صدور هرگونه مجوز می بایست با درنظر گرفتن جمیع جوانب و حساسیت های خاص انجام می شد.

وی افزود: باتوجه به درخواست های مردمی ،فعالان محیط زیست،رسانه ها و کوهنوردان  و احترام ویژه ای که برای افکارعمومی و نظرات راهگشا و سازنده قائل بوده ایم و بنا به شبهات به وجودآمده این گروه کارشناسی با هدایت حوزه معاونت  برنامه ریزی استانداری همه مراحل صدور مجوز،مسائل زیست محیطی،انسانی،آب آشامیدنی و کشاورزی مناطق را بررسی و در رابطه با ادامه مرحله اکتشاف معدن اعلام نظر قطعی منوط به ارائه نظر این گروه کارشناسی ست.

ارتفاعات کوه شاه تامین کننده آب تنها رودخانه دائمی شرق کشور

کوه شاه در شهرستان بافت استان کرمان قرار گرفته است و مهمترین حوزه تامین کننده آب مناطق پائین دست و سرشاخه اصلی رودخانه هلیل رود به عنوان تنها رودخانه دائمی جنوب شرق کشور است.

در این کوه معدنی غنی از سنگ آهن شکل گرفته است که به گفته برخی مسئولان کرمان مجوز بهره برداری از این معدن صادر شده است ان هم توسط دستگاههای متولی نگهداری از منابع طبیعی!!

این درحالی است که کوه شاه یکی از مظاهر بکر بودن طبیعت استان کرمان و ایران محسوب می شود و محلی برای رشد و نمو گیاهان مختلف کم یاب محسوب می شود.

این منطقه همچنین به ذخیره گاه اصلی بسیاری از گونه های جانوری کشور محسوب می شود که متاسفانه پس از انفجارها و تخریبهای صورت گرفته لطمه جبران ناپذیر به این عرصه وارد شده است.

این درحالی است که در استان کرمان که به بهشت معادن شهرت دارد در مناطق مختلف معادن گسترده ای وجود دارد که هر چند به لحاظ اقتصادی فعالیت آنها ضروری است اما طبیعت دوستان کشور بر این عقیده هستند که فشار بیش از حد به این عرصه ها به خصوص در منطقه بکری مانند کوه شاه می تواند آینده کرمان را با خطری جدی مواجه کند.

سرچشمه و خاتون آباد سرنوشتی تلخ برای طبیعت کرمان

نمونه عینی این خطرات را می توان به در اطراف کوههای سرچشمه کرمان دید این منطقه که روزگاری اسم سرچشمه را به دلیل چشمه ساران گسترده داشت اما پس از احداث مجتمع بزرگ مس سرچشمه که در جهان یکی از بزرگترین مجتمع های صنعتی در زمینه استخراج و بهره وری مس است این منطقه به یکی از آلوده ترین مناطق کشور تبدیل شده است.

این پدیده را می توان در دشت خاتون آباد نیز دید میزان خسارت در دشت خاتون آباد به حدی است که موجب تلف شدن گسترده دامهای مردم و حیوانات شده است و همچنین دشت خاتون آباد نیز به دلیل شدت آلودگی تا 10 سال آینده قابلیت رشد و نمو هیچ گیاهی را ندارد.

اکنون مردم کرمان نگرانند که کوه شاه که نماد طبیعت بکر استان کرمان وبا هزاران هکتار جنگل گردو، دهها رودخانه و صدها چشمه و مراتع گسترده و آبشارهای بلند است نیز در آینده نزدیک به چنین سرنوشتی گرفتار شود.

بعد از تشکیل این کارگروه باید دید آیا فعالیتهای معدنی و ساخت جاده متوقف خواهد شد و در نهایت معدنکاران منطقه را ترک می کنند یا اینکه فعالیتهای این معدن ادامه می یابد و مسئولان منافع اقتصادی کوتاه مدت را بر حفظ ذخایر منطقه و حفاظت از طبیعت ترجیح می دهند.


 

کد خبر 2135489

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha