۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۲۶

مردم نباید از ظرفیتهای درمان طب سنتی محروم شوند/ تاکید بر مقابله با شیادی در طب سنتی

مردم نباید از ظرفیتهای درمان طب سنتی محروم شوند/ تاکید بر مقابله با شیادی در طب سنتی

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اصول دهگانه منشور احیاء و کاربرد طب سنتی ایران،‌ بر پایبندی به این اصول تاکید کرد و گفت: باید با شیادی در طب مکمل و سنتی مقابله کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود خدادوست روز چهارشنبه در سمینار طب سنتی از منظر یونسکو، گفت: وظیفه پزشک و تمامی گروه سلامت، بهره‌برداری از همه ظرفیتها و دانش های موجود برای تامین سلامتی افراد است و پزشکان نباید به علت عدم آگاهی و یا انتقاد به ظرفیت سایر رشته‌ها، بیمار را از نوعی درمان محروم کنند چرا که از نظر اخلاقی مسئول سلامتی وی خواهد بود.

وی افزود: وزارت بهداشت در خصوص ادغام طب سنتی به نظام سلامت با وارد کردن طب سنتی به حوزه دانشگاهی آغاز کرده است تا با استفاده از طب کلاسیک در بستر دانشگاهی تنها هر آنچه برای تامین سلامت ضروری است، وارد نظام سلامت شود.

خدادوست ادامه داد: مردم تصور می‌کنند طب سنتی به معنای ایمن و بی‌ضرر بودن است به همین دلیل ما به عنوان متولیان این حوزه تصمیم به تهیه دستورالعمل‌های معین برای این نوع درمان گرفتیم و به همین منظور فرم ثبت عوارض داروهای گیاهی را برای پزشکان ارسال کردیم تا در مرکز ثبت عوارض گیاهان به اصولی مشخص دست پیدا کنیم.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت ضمن برشماری اصول دهگانه منشور احیا و کاربرد طب سنتی ایران،‌ گفت: باید مراقب پایبندی به این اصول باشیم و علاوه بر اینکه مردم را از ظرفیتهای این نوع درمان محروم نکنیم، در مقابل شیادی و شارلاتانیسم در طب مکمل و طب سنتی بایستیم چرا که در این حوزه به دلیل تنوع، سرعت پیشرفت و باورهای مردم احتمال سوء‌ استفاده بیشتر است.

در ادامه دکتر شمس اردکانی رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ثبت طب سنتی ایرانی در یونسکو به عنوان یکی از فعالیت‌های کمیسیون ایران در یونسکو خبر داد و گفت: یکی از فعالیتهای ارزشمند یونسکو در خصوص طب سنتی ایران، موضوع ثبت طب سنتی ایرانی است که به زودی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در خصوص اخلاق پزشکی با یونسکو همکاریهای دوره‌ای بیشتری خواهیم داشت چرا که اخلاق پزشکی در دفتر طب سنتی یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر سلامت است.

اردکانی با بیان اینکه اخلاق پزشکی می‌تواند سرآغاز خوبی برای تبادل علم باشد، گفت: فتوت‌نامه‌هایی با موضوع اخلاق حرفه‌ای در ایران وجود دارد که درواقع طب سنتی بخشهای ویژه و قابل توجهی دارد.

وی افزود: همکاری گروهی در فعالیتهای بین‌المللی برای شناسایی ظرفیت‌های طب سنتی ایرانی نقش زیادی دارد و این زمینه‌ای است که در سطح بین‌المللی بیشتر از سطح داخلی می‌تواند بدرخشد.

رئیس دانشکده طب سنتی ایران در ادامه گفت: یونسکو در زمینه طب سنتی در ایران فعالیتهایی را انجام داده است که باعث شناسایی طب سنتی شده است. در این زمینه کتاب‌هایی به زبان انگلیسی تهیه شده و تا پایان سال جاری نیز سه کتاب دیگر در حوزه طب سنتی به زبان انگلیسی آماده خواهد شد.

کد خبر 2138113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha