۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸

مهر گزارش می دهد:

افتتاح بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه در رشت/ تحولی عظیم در توسعه علوم دینی در منطقه

افتتاح بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه در رشت/ تحولی عظیم در توسعه علوم دینی در منطقه

رشت – خبرگزاری مهر: فاز نخست حوزه علمیه امیر المومنین علیه السلام رشت که از حیث وسعت بزرگترین حوزه در منطقه است با حضور حضرت آیت الله العظمی " جعفر سبحانی " از مراجع اعظام تقلید، مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با افتتاح این حوزه علمیه بزرگ، گیلان به کانون توجهات ملی و بین المللی در زمینه اشاعه فرهنگ دینی تبدیل شد.حوزه علمیه بین المللی امیر المومنین علیه السلام رشت در زمینی به مساحت 40 هکتار با 71 هزار متر مربع زیر بنا ساخته می شود که در فاز نخست 25 هزار متر مربع این پروژه  با  250 میلیارد ریال هزینه به بهره برداری رسید.

آیت الله العظمی " جعفر سبحانی " عصر پنجشنبه  در مراسم افتتاح حوزه بین المللی امیر المومنین علیه السلام رشت با اشاره به نقش حوزه های علمیه در نشر ارزش ها و اصول دین مبین اسلام گفت: در برهه ای که وهابیت، سلفی ها و تکفیری ها جهان اسلام را تهدید می کنند و سعی در انحراف دین اسلام را دارند راه اندازی حوزه علمیه و تربیت مبلغان، مفسران و طلاب می تواند نقش مهمی در نشر ارزش ها و اصول واقعی اسلام داشته باشند.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه باید با توجه به شرایط روز  به سامانه های آموزشی مدرن مجهز شوند، افزود: به روز کردن حوزه های علمیه به جدیدترین امکانات نقش مهمی در جذب طلاب جوان دارد.

حوزه های علمیه باید با توجه به شرایط روز  به سامانه های آموزشی مدرن مجهز شوند

 این مرجع تقلید به نقش گیلان در اعتلای اسلام اشاره کرد و اظهارداشت: این دیار در طول تاریخ پرچم دار شیعه علوی بوده و حکومت های دینی آل بویه و سادات کیا سند این ادعاست.

وی همچنین ساخت حوزه علمیه امام علی علیه السلام رشت برای جذب طلاب کشورهای حاشیه خزر و حوزه قفقاز را ضروری دانست و یادآورشد:  این حوزه بزرگ در زمانی ساخته شده است که مسلمانان رهایی یافته این منطقه برای تربیت مبلغان و مفسران دینی پایگاه مهمی ندارند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم گیلان را خطه دلیرمردان و مبارزان انقلابی همچون میرزا کوچک خان جنگلی توصیف کرد و گفت: این روحانی مبارز در برابر کسانی ایستاد که برای حذف اسلام کمر همت بسته بودند و تا پای جان برای رسیدن به اهدافش مقاومت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین  محمد محمدی گلپایگانی فعالیت آزادانه حوزه های علمیه در تربیت طلاب و علما را از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: علما و روحانیون با رفتار و منش خود باید قدر این نعمت الهی را بدانند و وظیفه آنان برای اعتلای انقلاب و اسلام ناب محمدی (ص) سنگین تر از دیگران است.

پشینه فاخر  گیلان در نشر اندیشه های الهی در طول تاریخ

نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت نیز در مراسم بهره برداری از حوزه علمیه بزرگ امیر المومنین علیه السلام رشت با تشریح پیشینه فاخر  گیلان در نشر اندیشه های الهی در طول تاریخ  این خطه را مهد علما، فرهیختگان، بزرگمردان دینی و اندیشمندان توصیف کرد و گفت: یوحنا، مهیار، کوشیار دیلمی، سلار دیلمی، میرزا هاشم اشکوری، میرزا حبیب املشی، حزین لاهیجی، شیخ عبدالله مازندرانی، شیخ شعبان دیوشلی، آیت الله محمد تقی بهجت فومنی رحمت الله علیه، پورفسور مجید سمیعی و دکتر محمد معین از بزرگان فقهی، فلسفی، علمی و ادبی بودند که هریک نقش بی بدیل و تاثیرگذار در اعتلای دینی جهان و گسترش علوم ایفا کردند.

آیت الله زین العابدین قربانی ساخت این حوزه را گامی مهم و موثر برای تداوم نقش گیلان در تربیت علما و فرهیختگان دانست و تصریح کرد: تربیت دو هزار طلبه در این حوزه آینده درخشان علمی و فرهنگی برای گیلان و منطقه به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه از مسئولان، خیران، علما و مراجع تقلید خواست برای تکمیل حوزه علمیه امیر المومنین علیه السلام رشت پیشگام باشند.

همچنین در این مراسم " محمد حسین قربانی " نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی پیام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را  قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: گیلان به عنوان پایگاه بزرگ و با عظمت تشیع  و کانون تربیت علما، فضلا شخصیت های برجسته و ممتاز در شمال کشور همواره نقش بی بدیل در نشر  و فرهنگ دین مبین اسلام داشته است.

افتتاح حوزه علمیه بزرگ امام علی علیه السلام رشت به عنوان بزرگترین حوزه علمیه در خاورمیانه سند درخشان و  گرانسنگی است که  ارادت و عشق مردم این خطه از ایران  به فرهنگ اهل بیت علیه السلام و معارف دینی را نشان می دهد.

گیلان پایگاه بزرگ و با عظمت تشیع  و کانون تربیت علما و فضلا در شمال کشور

مدیر اجرایی حوزه علمیه بین المللی رشت نیز در این مراسم گفت: این حوزه در زمینی به مساحت 40 هکتار با 71 هزار متر مربع زیربنا ساخته خواهد شد که در مرحله نخست  25 هزار متر مربع این پروژه با 250 میلیارد ریال هزینه امروز افتتاح شد.

مهدی مجرد  یادآورشد:  این حوزه مجهز به کلاس های درس، اتاق استادان،نمازخانه، کتابخانه، قرائت خانه، سالن پذیرایی، خوابگاه، سالن های کنفرانس، چهار سالن برای دروس خارج و امکانات ورزشی است.

کد خبر 2143590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha