۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۰۴

ظریف: گفتگوی نیم ساعته‌ای با همتای آمریکایی داشتم/ سخنان جان کری هم در جلسه 1+5 مثبت بود

ظریف: گفتگوی نیم ساعته‌ای با همتای آمریکایی داشتم/ سخنان جان کری هم در جلسه 1+5 مثبت بود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات اخیر با 5+1 اظهار داشت:مذاکرات 1+5 شروع بسیار خوبی بود و اکنون باید با صبر و حوصله مسیر دشوار و پر فراز و نشیب بحث ها را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه فیسبوک خود با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 نوشت:

مذاکرات 1+5 شروع بسیار خوبی بود و اکنون باید با صبر و حوصله مسیر دشوار و پر فراز و نشیب بحث ها را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنیم. انشاءالله یک روز همه صحبت های خودم در این جلسه را به شما گزارش خواهم داد تا همه ببینند که برای داشتن یک مذاکره خوب هیچ نیازی به عدول از مواضع نیست. من صحبتم را با تأکید صریح و بی تعارف بر غیرقانونی بودن ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و تحریم های بین المللی ناشی از آن و نامشروع و بی فایده بودن تحریم های یک جانبه شروع کردم. سپس گفتم که برای نشان دادن نرمش، بیشتر در مورد آینده و راه حل صحبت خواهم کرد بدون آنکه از این مواضع دست بکشیم. بعدهم توضیح دادم که چرا از منظر استراتژیک، هدف ایران هم اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش است و چرا آنها هم باید برای تضمین این هدف برنامه صلح آمیز غنی سازی ایران را تحت نظارت آژانس بپذیرند. در پایان هم چارچوب راه حل را مطرح کردم. همه وزرا از صحبت های این خدمتگزار کوچک شما استقبال کردند و تعهد خود را برای رسیدن به همین هدف بیان کردند. قرار شد مذاکرات به صورت فشرده در پایان مهر ادامه یابد.

در روزهای قبل از جلسه، با همه وزرای 1+5 به جز آقای کری به صورت مفصل ملاقات های جداگانه داشتم. لذا در پایان جلسه با همه دست دادیم و خداحافظی کردیم و در حاشیه، گفتگوی نیم ساعته ای هم با آقای کری داشتم. ایشان هم به تعهد رییس جمهور آمریکا برای رسیدن به راه حل بر اساس مذاکره و احترام متقابل تاکید کرد. البته صحبت ایشان در جلسه 1+5 هم مثبت بود و مصاحبه بعد از جلسه ایشان و سایر وزرا نیز مثبت و با امید به آینده بود.

البته دوستان عزیزم کار تازه شروع شده است. راه درازی در پیش است که ما با پشتکار و تلاش شبانه روزی و تمرکز بر راه حل مبتنی بر حقوق و منافع و رفاه مردم و اجتناب از اقدامات بی فایده تبلیغاتی، آنرا در حدممکن کوتاه خواهیم کرد ولی به هر حال باید صبر و دوراندیشی را فراموش نکنیم.

 

کد خبر 2143848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha