۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۳

سهم 10 درصدی بنادر ایران در منطقه/ افزایش ظرفیت به 139 میلیون تن

سهم 10 درصدی بنادر ایران در منطقه/ افزایش ظرفیت به 139 میلیون تن

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ظرفیت بنادر ایران از سال 81 تا سال 91 از 77 میلیون تن به 139 میلیون تن رسید، گفت: سهم بنادر ایران در جابجایی کالا در منطقه 10 درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن صادقی فر در مراسم روز ملی آتش نشانی در سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه 90 درصد از کالاها از طریق بنادر جابجا می شوند، گفت: ارزش این کالاها 70 درصد از کل کالاهای حمل شده در دنیا است همچنین تجارت جهانی از طریق دریا سال گذشته با رشد 4.5 درصدی به رقم 9.1 میلیارد تن رسیده است.

وی با بیان اینکه در بخش عملیات کانتینری در بنادر دنیا با 7.5 درصد رشد به 960 میلیون تی یو رسیده است، گفت: منطقه ما سهم 5 درصدی از کل حمل و نقل دنیا را دارد در حالیکه سهم جابجایی کالای بنادر ایران در منطقه 10 درصد و بندر جبل علی دبی 47 درصد است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ترانشیپ بنادر منطقه، اظهار داشت: سهم بندر جبل علی در ترانشیپ منطقه 55.6 درصد است.

صادقی فر با اشاره به اینکه برآورد سرمایه گذاری در بنادر حوزه خلیج فارس تا سال 2020، 46 میلیارد دلار خواهد بود، گفت: از سال 81 تا سال 91 افزایش ظرفیت بنادر ایران با رشد مناسبی همراه بوده بطوریکه از 77 میلیون تن به 139 میلیون تن رسیده است.

وی در خصوص عملیات کانتینری در بنادر ایران، اظهار داشت: از سال 81 تا 91 عملیات کانتینری در ایران از 0.8 به 2.6 تی یو رسیده است همچنین میزان تردد کامیون ها در بنادر ایران 2.1 میلیون دستگاه است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی میزان تردد کشنده در بنادر ایران را 1.5 میلیون دستگاه و جابجایی کل تجهیزات را 3.5 میلیون دستگاه عنوان کرد و گفت: تنوع در ابزار و تجهیزات مورد استفاده در بنادر و فراوانی شاغلین و تنوع سیستم های باری از دیگر اقدامات سازمان بنادر بوده است.

صادقی فر با اشاره به گستردگی و تنوع کالاهای صادراتی و وارداتی به 1359 میلیون تن، اظهار داشت: 7 میلیون تردد ورودی و خروجی در بنادر ایران داریم که این حجم بالای کار ضرورت افزایش ایمنی در بنادر را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: عمده دلایل بروز حوادث در بنادر 391 مورد تصادفات تجهیزات بندری، 21 درصد تصادفات عمومی، 17 درصد برخورد انسان با کالا، سقوط اشخاص 11 درصد، سقوط کالا 9 درصد، سقوط تجهیزات 2 درصد و ریزش بار یک درصد بوده است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه با بیان اینکه در دنیا هم سهم حمل و نقل کالا 57 درصد و تخلیه و بارگیری 15 درصد در سوانح بندری بوده است، گفت: تدوین دستورالعمل های مربوط به ایمنی، تهیه دستورالعمل های اجرایی استاندارد عملیات آتش نشانی در بنادر، استقرار سیستم ثبت حوادث و سوانح، تهیه طرح های مقابله با شرایط اضطراری و برگزاری مانورهای عملیاتی از اقدامات سازمان در این زمینه بوده است.

صادقی فر خاطر نشان کرد: آمار آتش سوزی در سال 85، 150 مورد بود که در سال 91 این رقم به 79 مورد کاهش پیدا کرد ضمن آنکه  حوادث بندری از سال 81 تاکنون روند کاهشی را داشته است.

کد خبر 2152365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha