۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸

گزارش خبری/

لزوم تشکیل کارگروه نجات جازموریان/ 4 سد راه حیات مهمترین حوزه آبریز کرمان را بسته‌اند

لزوم تشکیل کارگروه نجات جازموریان/ 4 سد راه حیات مهمترین حوزه آبریز کرمان را بسته‌اند

کرمان – خبرگزاری مهر: با تلاق بین‌المللی جازموریان این روزها دیگر نشانی از عظمت گذشته ندارد این بزرگترین حوزه آبریز کرمان این روزها نفس‌های آخر را می‌کشد و دریاچه‌ای بزرگ به بیابانی در حال خشک شدن تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، باتلاق بین المللی جازموریان در جنوب شرق استان کرمان و در جنوبی‌ترین نقطه اتصال استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

جازموریان رمز حیات مردمان این منطقه و مکانی بکر برای حیوانات وحشی محسوب می‌شود مکانی که برخی مناطق آن همچنان بکر مانده ‌اند اما دخالت‌های انسانی در کیلومتر ها آنسوتر گلوی این زیبای محیط زیست استان کرمان را فشرده است.

جازموریان از راه بزرگترین رودخانه دائمی جنوب شرق کشور یعنی هلیلی رود و رودخانه بم پور تغذیه می‌شود.

اما احداث سدهای کوچک و بزرگ در مسیر این رودخانه ها عملا انتقال آب از سرشاخه های رودخانه را به جازموریان متوقف کرده است.

تنها بر روی این رودخانه ها چهار سد بزرگ و دهها سد خاکی احداث شده است اما خشکسالی و کمبود آب در کرمان به حدی رسیده است که رودخانه هلیل رود توان آبگیری کامل سد جیرفت را نیز ندارد چه برسد به اینکه قطره ای از این آب راهی جازموریان شود.

حوزه آبریز این دریاچه ۶۹ هزار و۶۰۰ کیلومتر مربع است که شامل باتلاق و دریاچه می‌شده است و دقیقا در جنوب کوه‌های شاهسواران در استان کرمان واقع شده است.

باتلاق و دریاچه جازموریان به بیابان تبدیل شده است

محمد اسلامی از فعالان محیط زیست جنوب استان کرمان در این خصوص به مهر گفت: در واقع هلیل رود، بمپور مهمترین حوزه‌های آبریز جازموریان هستند اما عملا از این دو رودخانه آبی به جازموریان نمی ریزد زیرا در مسیر این رودها چندین سد بنا شده است.

وی گفت: هلیل از کوه‌های مرکزی کرمان سرچشمه می‌گیرد و به سمت جنوب می رود و بمپور از کوه‌های شرق سیستان و بلوچستان، اما عملا عوامل انسانی راه این مسیر را بسته‌اند.

اسلامی افزود: رودخانه چشمه عروس سومین رودخانه تغذیه‌کننده جازموریان است که از شهرستان رابر سرچشمه می‌گیرد اما بسیار کم آب است و چندین سد خاکی نیز بر روی این رودخانه احداث شده است.

وی گفت: در نزدیکی حوزه آبریز جازموریان نیز 91 رودخانه کوچک و اکثرا فصلی وجود دارد که هم اکنون حیات جازموریان به این رودخانه‌های بسیار کوچک وابسته است اما بسیاری از آنها به دلیل عدم بارندگی خشک شده اند و یا در مسیر  آنها نیز سد خاکی بنا شده است.

چرا مسئولان مقابل خشک شدن بزرگترین حوزه آبریز کرمان سکوت کرده اند

این فعال محیط زیست گفت: این سدها حیات منطقه را به نابودی سوق داده اند اما مسئولان محیط زیست سکوت کرده‌اند و سدسازی‌ها همچنان در حال انجام است.

وی ادامه داد: به دلیل بسته شدن رودخانه‌های اصلی عملا بسیاری از قسمت‌های باتلاق امروز تبدیل به بیابان بی آب و علف شده است و حیوانات از منطقه رفته اند و مسیر کوچ پرندگان مهاجر نیز تغییر کرده است.

معاون رئیس جمهور از جازموریان بازدید کند

اسلامی افزود: برخی برای محیط زیست در مقابل توسعه اقتصادی ارزشی قائل نیستند اگر چنین است حداقل به کشاورزی منطقه توجه کنید زیرا مراتع و زمینهای اطراف جازموریان که مهمترین قطب پرورش دام و تولید علوفه می باشد در حال نابودی است و یا از بین رفته است.

وی افزود: حوزه دریاچه بسیار کوچک شده است و دیگر نمی توان به آن دریاچه گفت و باتلاق نیز باقیمانده دریاچه است و باتلاق سابق به کلی خشک و به بیابان تبدیل شده است.

اسلامی گفت: توقع ما از مسئولان و نمایندگان مجلس در استان کرمان رسیدگی به وضعیت اسفبار این دریاچه است و از معاون محیط زیست رئیس جمهور می خواهیم برای بررسی موضوع به منطقه سفر کند.

جازموریان را نجات دهید

همچنین فرج الله عارفی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته در نشستی با استاندار کرمان خواستار توجه بیشتر مسئولان برای نجات جازموریان شد.

وی تصریح کرد: همان طور که نجات دریاچه ارومیه مهم است نجان جازموریان نیز برای حیات محیط زیست و حتی زندگی مردم محلی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

عارفی افزود: جازموریان خشک شده است و وضعیت موجود در منطقه بسیار نا مناسب است و باید هر چه سریعتر چاره اندیشی شود.

وی گفت: چهار سد بر روی سرشاخه های رودخانه ها احداث شده است و عملا راه رسیدن آب به دریاچه مسدود است.

وی ادامه داد: اقتصاد بومی منطقه که به قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور شهرت دارد بسته شده است و اگر این روند ادامه یابد در آینده شاهد مهاجرت منطقه خواهیم بود.

کد خبر 2156170

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha