۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۱

در کارگاه آموزشی مطرح شد؛

شکل گیری پدیده بیابان زایی در چهارمحال و بختیاری/ گسترش خشکیدگی در جنگلها و مراتع استان

شکل گیری پدیده بیابان زایی در چهارمحال و بختیاری/ گسترش خشکیدگی در جنگلها و مراتع استان

شهرکرد - خبرگزاری مهر:کارگاه آموزشی آشنایی با "زوال اکوسیستم‌های جنگلی و مرتعی زاگرس" در چهارمحال و بختیاری برگزار شد و مطالب مهمی همچون شکل گیری پدیده بیابان زایی در چهارمحال و بختیاری، گسترش خشکیدگی جنگلها و مراتع استان چهارمحال و بختیاری و... در این کارگاه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی‌های پژوهشی و میدانی محققان و کارشناسان مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی حوزه منابع طبیعی و محیط زیست استان حکایت از گسترش پدیده زوال و خشکیدگی برخی گونه‌های جنگلی و مرتعی در سطوح وسیعی از بلوط‌ زارها و گون‌زارهای استان دارد.

در همین خصوص برای مقابله با گسترش پدیده زوال و خشکیدگی برخی گونه های جنگلی در استان چهارمحال و بختیاری کارگاه آموزشی آشنایی با "زوال اکوسیستم‌های جنگلی و مرتعی زاگرس" از سوی انجمن محیط زیستی تسنیم با حمایت و پشتیبانی مسئولان طرح بین‌المللی حفاظت ازتنوع زیستی زاگرس مرکزی برگزار شد.

در این کارگاه اموزشی که در جنگلهای چهار طاق سبزکوه برگزار شد بیش از 110 نفر از نیروهای منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و همیاران منابع طبیعی وکارشناسان واساتید حضور داشتند.

در این کارگاه محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان نتایج خود را در رویشگاههای جنگلی و مرتعی استان برای بیش از 110 نفر از محیط بانان و محافظان جنگل و همیاران منابع طبیعی استان ارائه کردند.

نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری برای اولین بار در یک کارگاه مشترک برای یک هدف مشخص و خاص گردهم جمع شدند و آموزشهای لازم را در این خصوص فرا گرفتند.

اين كارگاه در دو بخش صبح (آموزش‌هاي تئوري با استفاده از پاورپوينت و تجهيزات كمك آموزشي) و بعد از ظهر (بازديد ميداني و آموزش‌هاي عملي) برگزار شد.

رئیس انجمن محیط‌ زیستی تسنیم استان چهارمحال و بختیاری در این کارگاه اظهار داشت: بررسی‌های  و تحقیقات محققان و کارشناسان مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی حوزه منابع طبیعی و محیط زیست نشانگر گسترش پدیده زوال و خشکیدگی برخی گونه‌های جنگلی و مرتعی در سطوح وسیعی از بلوط‌ زارها و گون‌زارهای استان چهارمحال و بختیاری است.

لیلا اخلاصی ادامه داد: پدیده زوال و خشکیدگی که حدود پنج سال پیش با خشکیدگی درختان بلوط آغاز شده است هم اکنون با شتابی نگران‌کننده سایر گونه‌های درختی و درختچه‌ای مانند زبان‌گنجشک، بنه و بادام کوهی و همچنین بوته‌های گون‌ را نیز درگیر کرده و تنوع زیستی اکوسیستم‌های جنگلی و مرتعی زاگرس را با مخاطره‌های جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: پیرو هماهنگی های به عمل آمده با اداره کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان و به منظور افزایش دانش و مهارتهای فنی محافظان جنگل و محیط بانان برای مقابله با پدیده خشکیدگی و زووال درختان جنگلی و بوته زارهای مرتعی استان و با حمایت پروژه بین المللی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی نخستین کارگاه آموزشی مقابله با این پدیده ناگوار در محل جنگلهای چهار طاق سبزه کوه برگزار شد.

پدیده بیابان زایی در چهار محال و بختیاری در حال شکل گیری است

مدیر کل حفاظت محیط زیست چهار محال و بختیاری نیز در این کارگاه گفت: پدیده بیابان زایی در چهار محال بختیاری در حال شکل گیری است.

سعید یوسف پور اظهار داشت: کاهش منابع آب زیر زمینی، ایجاد کانون های گرد و غبار در استان، فرو نشست زمین، زوال اکوسیستم های جنگلی و مرتعی از نشانه های شروع پدیده بیابان زایی در استان است.

وی با اشاره به اینکه باید با روش های متفاوت و کارشناسی شده با این پدیده مقابله کرد، اذعان داشت: قبل از تاثیر جدی پدیده بیابان زایی و بروز مخاطرات غیر قابل بازگشت در محیط زیست باید با تدابیر مناسب با این پدیده مقابله کرد.

یوسف پور ادامه داد: پدیده بیابان زایی، اکوسیستم های جنگلی و مرتعی زاگرس را با مخاطره های جدی مواجه کرده است.

وی بیان داشت: تعامل و هماهنگی بین دستگاه ها و جوامع محلی بسیار موثر است و می تواند در پیشگیری از بروز بیابان زایی در استان تاثیر به سزایی داشته باشد.

گسترش خشکیدگی در 400 هزار هکتار از مراتع استان چهارمحال و بختیاری

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این کارگاه بیان داشت: این کارگاه به منظور آگاهی نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست از مناطق گسترش پدیده خشکیدگی و زوال و همین‌طور توجیه شدن برای اقدامات ضروری در روند پیشگیری از شیوع این پدیده به سایر عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان، مدیریت مناطق آلوده و گزارش دهی در خصوص روند وقوع خشکیدگی در مناطق جدید تشکیل شده است.

دکتر حسن جهانبازی ادامه داد: بحث پیرامون درگیری تعداد زیادی از گونه های جنگلی و مرتعی استان با معضل خشکیدگی، گسترش خشکیدگی در 400 هزار هکتار از مراتع و قریب به 30 هزار هکتار از جنگل‌های استان، ضرورت بررسی سریع علل خشکیدگی و همچنین ابلاغ دستورالعمل های فنی برای مدیریت مناطق آلوده در شمار مهمترین مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی است که به دو صورت تئوری و عملی برگزار شد.

وی ادامه داد: نگرانی از انتقال آفات و بیماریهای درختان خشکیده به باغات و فضای سبز شهری و ضروت توجه ویژه مسئولین به این موضوع به عنوان یک بحران زیست محیطی و اقتصادی نیز از مباحث مطرح شده در این کارگاه یک روزه بود.

وی ادامه داد: به‌نظر می رسد که مسئولین سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست کشور بایستی با توجه به سطح وسیع وقوع پدیده خشکیدگی گونه های جنگلی و مرتعی که ممکن است به تدریج موجب زوال اکوسیستم های جنگلی و مرتعی منطقه رویشی زاگرس شود و به نوعی امرار معاش در سیستم دامداری سنتی و همچنین تعلیف تنوع زیستی و حیات وحش را به مخاطره بیاندازد، هر چه سریعتر این پدیده که با سرعت زیاد و نگران‌کننده‌ای در حال گسترش است را در اولویت کاری خود قرار دهند و با آشنایی سایر مسئولن اجرایی و قانون‌گزاری با ابعاد این بحران زیست محیطی، از نابودی اکوسیستم های جنگلی و مرتعی زاگرس جلوگیری کنند.

این کارگاه یک‌روزه درمحدوده پایلوت ناغان – بلداجی از طرح بین‌المللی حفاظت ازتنوع زیستی زاگرس مرکزی محل ذخیره‌گاه جنگلی چهارطاق سبزکوه برگزار شد و اضافه بر آشناسازی و آگاهی‌بخشی، وظایف و مأموریت‌های محیط‌بانان و محافظین جنگل و مرتع در مواجه با این پدیده آموزش داده شد.

کد خبر 2159172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha