۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۲۲

مهر گزارش می دهد؛

هر دم از این باغ بری می رسد/ "مسکن مهر" را آب می برد و مسئولان را خواب

هر دم از این باغ بری می رسد/ "مسکن مهر" را آب می برد و مسئولان را خواب

پلدختر - خبرگزاری مهر: در حالی مشکلات مسکن مهر کم کم خود را نشان می دهد که در اتفاقی قابل تامل با جانمایی اشتباه، مسکن مهر شهرستان پلدختر در مسیر سیلاب احداث شده و امروز که واحدها در آستانه تحویل به مردم است مسئولان به فکر رفع مشکل قرارگیری خانه های مردم در مسیر سیلاب افتاده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین بار خبرگزاری مهر بود که در سال 89 یعنی حدود چهار سال قبل در حالیکه پروژه در مرحله فونداسیون بود نسبت به قرارگیری محل ساخت مسکن مهر پلدختر در مسیر سیلاب هشدار داد، هشداری که چندان مورد توجه متولیان امر که خود را به خواب زده بودند قرار نگرفت.

همزیستی غیرمسالمت آمیز مسکن مهر با سیلاب

این روند به گونه ای بود که در زمان احداث پروژه های مسکن مهر پلدختر یکی دو بار فونداسیون پروژه را سیلاب با خود برده بود ولی مسئولان امر گویا تصمیمی برای جابجایی این پروژه نداشتند تا بازهم در همان محل کار خود را ادامه دهند.

این وضعیت بارها به جلسه شورای مسکن لرستان نیز کشیده شد تا اینکه در یکی از این جلسات که با حضور علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی تشکیل شد تصمیم گرفته شد که برای حفاظت پروژه از سیلابهای فصلی اقدام به احداث سیل بند و کانال هدایت آبهای سطحی کنند!

این موضوع در حالی به تصویب شورای مسکن استان رسید که به نظر می رسید اصل مشکل قرارگیری خانه ها در مسیر سیلاب همچنان باقی بود و تنها این امر می توانست به عنوان یک مسکن عمل کند؛ مسکنی که هنوز به فریاد پروژه های مسکن پلدختر نرسیده است.

در گزارشهای متعددی طی سالهای 90 و 91 پیگیریهای خبرگزاری مهر برای تهیه طرح مطالعات آبهای سطحی منطقه و ایجاد کانالهای هدایت آب ادامه پیدا کرد ولی امروز در حالی این مشکل چهارساله می شود که برخی واحدهای مسکونی در شرف آماده شدن برای تحویل به مردم هستند ولی هنوز مشکل قرارگیری خانه ها در مسیر سیلاب حل نشده است.

واحدهای مسکن مهر پلدختر در آستانه تکمیل

مدیر کل راه و شهرسازی استان لرستان در این رابطه به مهر می گوید: در شهرستان پلدختر کار احداث حدود 641 واحد مسکن مهر آغاز شده که 513 واحد توسط یک پیمانکار و 128 واحد توسط یک پیمانکار دیگر در حال احداث است.

شهرام ملکی با بیان اینکه در حال حاضر 594 واحد از پروژه های مسکن مهر پلدختر بین 50 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان داشت: در حال حاضر در زمینه تسهیلات مسکن مهر ما بیشتر از کارکرد پروژه پرداخت کرده ایم ولی همچنان متقاضیان در زمینه پرداخت سهم آورده خود همکاری لازم را ندارند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر متوسط آورده متقاضیان مسکن مهر در پلدختر سه میلیون تومان است در حالیکه سهم متقاضیان باید حدود 10 میلیون تومان باشد.

احداث مسکن مهر در خط القعر منطقه تنگ علی پلدختر

ملکی در مورد وضعیت قرارگیری پروژه در مسیر سیلاب نیز به مهر می گوید: محل احداث پروژه های مسکن مهر در منطقه تنگ علی به نوعی خط القعر این منطقه محسوب می شود. 

وی با بیان اینکه پروژه های مسکن مهر در 5.6 هکتار از این منطقه احداث شده است، یادآور شد: وضعیت قرارگیری منطقه به گونه ای است که همه آبهای سطحی بالادست به سمت پروژه ها هدایت می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان لرستان عنوان کرد: در یکی از جلسات شورای مسکن استان مصوب شد که امور آب و شهرداری با مطالعه روند سیل خیزی منطقه طی 50 سال گذشته طرحی را برای رفع مشکل سیلابهای فصلی تدوین کنند.

ملکی عنوان کرد: هنوز این طرح عملیاتی نشده و متاسفانه در روزهایی که با بارندگی شدید مواجه هستیم آب وارد معابر پروژه های مسکن مهر در این منطقه می شود و مشکلاتی ایجاد می کند.

لطیف محمدی مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر پلدختر نیز با تایید مشکلات یاد شده از جانمایی مسکن مهر پلدختر انتقاد دارد و معتقد است جانمایی سایت مسکن مهر این شهرستان مناسب نیست و باید مسئولان مربوطه سیلابی که این پروژه را تهدید می کند را در نظر می گرفتند تا ساکنان آن در آینده با مشکلاتی مواجه نشوند.

پروژه ای که در مسیر یک مسیل قدیمی پا گرفت

بنابر این گزارش مسکن مهر پلدختر در حاشیه جنوب شرقی شهر پلدختر در منطقه ای موسوم به تنگ علی در قطعه زمینی در مسیر جریان مستقیم آبراهه ای فصلی، در دست احداث است.

محدوده اطراف و حوضه بالادست مسکن مهر پلدختر را واحدهای سنگی سازند گچساران تشکیل می دهد که به علت مورفولوژی تپه ماهوری با شیب تند و شرایط زمین شناسی و نفوذ پذیری پایین، رواناب زیادی تولید می کنند و به همین خاطر در فصول بارندگی باعث بروز سیلاب و آبگرفتگی سایت مسکن مهر می شود.

نقشه های توپوگرافی و عکس های هوایی قدیمی و بررسی های زمین شناسی کاملا نشان می دهد که محل مسکن مهر پلدختر در گذشته مسیل جریانهای سطحی فصلی بوده و خاک این ناحیه نیز حاصل عملکرد فرآیندهای فرسایشی بر روی واحدهای لیتولوژی سازند گچساران در بالادست و حمل رسوب در این منطقه است.

اجرای هر طرحی بدون انجام مطالعات هیدرولوژی حوضه بالادست بیراهه رفتن است

پیش از این دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه های استان لرستان با اشاره به وضعیت سیل خیزی منطقه تنگ علی که مسکن مهر در آن احداث شده است به خبرنگار مهر گفته بود که اجرای هر گونه طرحی برای حل مشکل سیلاب مسکن مهر پلدختر، بدون انجام مطالعات هیدرولوژی حوضه بالادست، به بیراهه رفتن است.

رضا میرزایی عنوان کرد: هر دستگاه اجرایی که بدون توجه به مطالعات مهندسان مشاور، اقدام به احداث کانال یا هر سازه دیگری در محدوده مسکن مهر کند، بایستی در آینده پاسخگوی مشکلات این طرح باشد.

وی معتقد است بهترین گزینه برای رفع مشکل اجرای کانال جمع آوری آبهای سطحی بر اساس مطالعات و طرح مشاور است، یادآور می شود: در این راستا بر اساس مصوبه های ردیف 4 و 11 صورتجلسه مورخ 23 آذرماه سال 89 به منظور رفع این مشکل پروژه مطالعاتی کنترل و هدایت آبهای سطحی و روانابهای تمام محدوده شهر پلدختر به کارفرمایی شرکت آب منطقه ای لرستان و توسط مهندسان مشاور به اتمام رسیده و همه مقاطع و نقشه های اجرایی کانالها و آبراهه های سطح شهر از جمله کوی مسکن مهر نیز تهیه شده است که باید این مطالعات مبنای کار قرار گیرد.

فراموش نکنیم پلدختر سیل خیزترین شهرستان لرستان است

به هر روی نباید فراموش کنیم که بزرگترین سیل رخ داده در استان لرستان مربوط به شهرستان پلدختر بوده است و با آغاز فصل بارندگیها احتمال وقوع هر حادثه ای وجود دارد، موضوعی که در صورت تحویل پروژه ها به مردم می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

به نظر می رسد تا زمان باقیست هر چه سریع تر باید روند احداث کانالهای هدایت آبهای سطحی در منطقه تسریع شود چرا که در شرایط موجود و با احداث و تکمیل واحدهای مسکن مهر تنها راه حل موجود همین گزینه است، موضوعی که در صورت تعلل در عملیاتی کردن آن در صورت وقوع حادثه ای پاسخگویی به افکار عمومی دشوار خواهد بود.

کد خبر 2170453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha