۲۵ آبان ۱۳۹۲، ۹:۴۸

پیگیری مهر/

مسکن مهری که خواب سیلاب می بیند/ "زیرآب"مطالعات مشاور را زدند

مسکن مهری که خواب سیلاب می بیند/ "زیرآب"مطالعات مشاور را زدند

پلدختر - خبرگزاری مهر: در حالی مسکن مهر شهرستان پلدختر در مسیر سیلاب ساخته شده است که رفع این مشکل معطل پرداخت حق الزحمه مشاور برای اجرایی شدن طرح پیشنهادی باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسکن مهر پلدختر که در مراحل نهایی تحویل به متقاضیان قرار دارد در مسیر سیلابهای فصلی ساخته شده است، موضوعی که در فرآیند احداث پروژه ها باعث شده بود که فونداسیون پروژه را یکی دو بار آب با خود ببرد و حال در آستانه بهره برداری از پروژه ها بیم آن می رود که در آینده وقوع سیلابهای فصلی در شهرستان سیل خیز پلدختر موجب خساراتی به واحدهای مسکن مهر شود.

اکبر مهری رئیس اداره منابع آب شهرستان پلدختر در واکنش به گزارش "مسکن مهر را آب می برد و مسئولان را خواب" به خبرنگار مهر گفت: کار انجام مطالعات برای رفع مشکل قرارگیری مسکن مهر پلدختر در مسیر سیلاب به مشاور سپرده و دو سال پیش نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه کار مطالعات و طراحی های مربوط به کانالهای مورد نیاز برای هدایت آبهای سطحی منطقه قرارگیری مسکن مهر انجام شده، بیان داشت: در این راستا توسط مشاور نقشه های مورد نیاز نیز طراحی شده است.

مهری با اشاره به اینکه این مطالعات توسط مشاوری در تهران صورت گرفته است، عنوان کرد: ولی به دلیل اینکه مطالبات مشاور طرح و هزینه طراحی و مطالعه توسط شهرداری پرداخت نشده است مشاور از دادن اطلاعات و جزئیات اجرایی طراحی مقاطع خودداری می کند.

وی با بیان اینکه کل هزینه طراحی و مطالعه مشاور مبلغی کمتر از 20 میلیون تومان است، عنوان کرد: تا زمانیکه شهرداری نسبت به پرداخت این مبلغ اقدام نکند جزئیات کار برای اجرای طرح از سوی مشاور در اختیار ما قرار نخواهد گرفت.

این در حالیست که دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه های استان لرستان پیش از این در اظهار نظری اجرای هر گونه طرح برای حل مشکل سیلاب مسکن مهر پلدختر بدون مطالعات هیدرولوژی حوضه بالادست را به بیراهه رفتن دانسته بود.

رضا میرزایی به خبرنگار مهر گفته بود: با اینکه طرح جمع آوری و هدایت آبهای سطحی شهر پلدختر توسط مهندسان مشاور مطالعه و طراحی شده ولی بعضی اصرار دارند که بدون استفاده از مطالعات مشاور کانالی به صورت دلخواه اجرا کنند در حالیکه هر دستگاه اجرایی که بدون توجه به مطالعات مهندسان مشاور، اقدام به احداث کانال یا هر سازه دیگری در محدوده مسکن مهر کند، بایستی در آینده پاسخگوی مشکلات این طرح باشد.

بنابر این گزارش مسکن مهر پلدختر در حاشیه جنوب شرقی شهر پلدختر در منطقه ای موسوم به تنگ علی در قطعه زمینی در مسیر جریان مستقیم آبراهه ای فصلی احداث شده است به طوریکه این منطقه به علت مورفولوژی تپه ماهوری با شیب تند و شرایط زمین شناسی و نفوذ پذیری پایین، رواناب زیادی تولید می کنند و به همین خاطر در فصول بارندگی باعث بروز سیلاب و آبگرفتگی سایت مسکن مهر می شود.

نقشه های توپوگرافی و عکس های هوایی قدیمی و بررسی های زمین شناسی کاملا نشان می دهد که محل مسکن مهر پلدختر در گذشته مسیل جریانهای سطحی فصلی بوده و خاک این ناحیه نیز حاصل عملکرد فرآیندهای فرسایشی بر روی واحدهای لیتولوژی سازند گچساران در بالادست و حمل رسوب در این منطقه است.

کد خبر 2175518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha