۱۱ آذر ۱۳۹۲، ۹:۰۲

مهر گزارش می دهد/

دانشگاه گلستان در چنبره مناقشات و کمبود اعتبار/ دانشگاه منابع طبیعی مستقل می ماند

دانشگاه گلستان در چنبره مناقشات و کمبود اعتبار/ دانشگاه منابع طبیعی مستقل می ماند

گرگان - خبرگزاری مهر: نبود دانشگاه جامعی است که به طور کامل بتواند به عنوان محور آموزش عالی در استان و منطقه نقش ایفا کند باعث شده تا امکان رشد و بالندگی بسیاری از فرهیختگان و نخبگان علمی در داخل استان و استفاده از نیروی علمی آنان برای توسعه استان فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وجود نیروی انسانی نخبه و توانمند در استان گلستان، فرصت و سرمایه ارزشمندی است که تا به امروز اراده ای جدی برای بهره گیری موثر از آن وجود نداشته است. به دلیل نبود زیرساخت های مناسب، تاکنون امکان رشد و بالندگی بسیاری از فرهیختگان و نخبگان علمی در داخل استان و استفاده از نیروی علمی آنان برای توسعه استان فراهم نشده است. یکی از این زیرساخت ها، وجود دانشگاه جامعی است که طور کامل بتواند به عنوان محور آموزش عالی در استان و منطقه نقش ایفا کند.

باید اذعان کرد نبود یک دانشگاه جامع با امکانات لازم یکی از ضعف های بزرگ گلستان به شمار می رود و این همان نکته ای است که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان نیز چندی پیش به طور جدی بر آن تاکید کرد.

آیت اله نور مفیدی در مراسم معارفه استاندار جدید با تاکید بر اینکه نیروی انسانی در استان مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: در تربیت و رشد نیروهای انسانی در استان مشکل داریم، نیروهای استان رشد نکرده‌اند یا اگر هم پیشرفتی داشته اند خودشان تلاش کرده‌اند و استعدادشناسی در این امر اتفاق نیفتاده است.

نورمفیدی افزود: تقویت مراکز علمی و دانشگاهی یکی از خواسته‌ های اصلی مردم استان است چرا که در زمان حاضر جوانان استان ما برای تحصیل و کار از استان خارج می‌شوند و دیگر باز نمی‌گردند که دلیل آن ضعف کمی و کیفی مراکز علمی و فرهنگی است.

اهدای 75 هکتار زمین برای ساخت دانشگاه جامع استان

در سال85 هیات دولت به طور رسمی با تأسیس دانشگاه جامع گلستان موافقت کرد و این دانشگاه از پاییز 85 فعالیت خود را با 3 دانشکده آغاز کرد. آغاز فعالیت دانشگاه گلستان با اقدامی کم نظیر از سوی مردم سرخنکلاته گرگان همراه شد؛ تعدادی از مردم نیکوکار سرخنکلاته گرگان 75 هکتار از زمین هایشان را به دانشگاه گلستان اهداء کردند تا دانشکده ها و ساختمان های مختلف اداری دانشگاه گلستان در این زمین بزرگ 75 هکتاری ساخته شود و بستر لازم برای فعالیت دانشگاه گلستان فراهم شود. این زمین در نزدیکی کمربندی جدید گرگان و در کنار شهر سرخنکلاته قرار دارد.

رئیس سابق دانشگاه گلستان درباره چشم انداز این دانشگاه می گوید: چشم انداز دانشگاه گلستان یک چشم انداز کیفی است و هدف اصلی، اثبات نقش این دانشگاه به عنوان دانشگاه جامع استان است.

دکتر «ابوالفضل رنجبر نوعی» ادامه می دهد: یک سری اهداف نیز کمی است که بر این اساس در یک برنامه ده ساله، تعداد دانشجویان دانشگاه باید به 6 هزار دانشجو برسد و در این مدت باید 17 دانشکده تأسیس شود و بیش از 40 رشته-گرایش راه اندازی شود.

ابولفضل رنجبر می افزاید: براساس برنامه موجود، دانشگاه گلستان باید به سقف 30 درصد تحصیلات تکمیلی برسد و در قسمت پژوهشی نیز پارک علم و فناوری باید ساخته شود.  

دانشگاه های گلستان و منابع طبیعی گرگان ادغام نخواهند شد

پس از موافقت هیات دولت با تاسیس دانشگاه گلستان، ابتدا از تبدیل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به دانشگاه جامع صحبت به میان آمد، اما از آنجا که دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، اولین نهاد آموزش عالی در گلستان و نخستین دانشگاه تخصصی کشور در زمینه علوم کشاورزی و منابع طبیعی به شمار می رود، با تصمیم درست مسوولان وقت استان و موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار شد دانشگاه گلستان، مستقل از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تأسیس شود و از سوی دیگر مقرر شد که تا زمان شکل گیری امکانات و ساختمان های مورد نیاز برای دانشگاه گلستان، این دانشگاه از فضا و امکانات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان استفاده کند.

حفظ و تقویت دانشگاه علوم کشاورزی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی استان و شکل گیری دانشگاه گلستان به عنوان دانشگاه مادر در استان از اهداف این اقدام عنوان شد.

رییس دانشگاه گلستان درباره آخرین وضعیت دانشگاه گلستان می گوید: هیاتی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به استان آمده اند تا شرایط آموزشی استان را بررسی کنند و موضوعات داخلی دانشگاه ها و همچنین موضوعات کلی آموزش عالی از سوی این هیات بررسی می شود.

«عباس قربانی» می گوید: دولت مصمم است تعهدات موجود درباره دانشگاه عملی شود و قرار است که منابع مالی تامین شود.

وی با تکذیب برخی شایعات درباره احتمال ادغام 2 دانشگاه گلستان و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان می گوید: دانشگاه گلستان و منابع از هم جدا هستند و ادغام نخواهند شد.

قربانی ادامه می دهد: هر 2 دانشگاه رشته ها، دانشجوها و استادان مختلف دارند و باید از هم جدا شوند.

وی تاکید می کند: با تفکیک کامل این 2 دانشگاه، منافع صنعتی و کشاورزی استان از نظر علمی تامین خواهد شد.

امکانات حاضر در شان دانشگاه جامع گلستان نیست

رییس دانشگاه گلستان درباره روند ساخت و توسعه دانشگاه در زمین 75 هکتاری سرخنکلاته گرگان می گوید: این طرح در حال پیگیری است و پیمانکار مشغول به کار است، ولی سرعت کار بسیار پایین است.

قربانی ادامه می دهد: این مشکل همه طرح های عمرانی کشور است زیرا نقدینگی نیست و طرح ها مشکلات مالی دارند.

وی می افزاید: سرعت اجرای طرح ساخت و توسعه دانشگاه مورد تایید ما نیست و باید تمهیدات تازه ای در نظر گرفت.

قربانی تصریح می کند: زیرساخت های لازم از ابتدا باید پیش بینی می شد و سپس برای تاسیس و گسترش دانشگاه اقدام می شد و باید اذعان کرد امکانات حاضر در شان دانشگاه جامع گلستان نیست.

با ادغام دانشگاه منابع طبیعی و دانشگاه گلستان مخالفیم/ مسوولان دولت قبل، کوتاهی کردند

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز درباره بحث های به وجود آمده بر سر ادغام این 2 دانشگاه می گوید: ما با ادغام دانشگاه جامع گلستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان کاملا مخالفیم.

«عیسی امامی» تصریح می کند: دانشگاه جامع گلستان حقی برای استان ما است که باید به صورت تمام و کمال به آن می رسیدیم اما با توجه به کوتاهی مسئولان وقت نتوانستیم آن را به طور کامل کسب کنیم. ما باید این 2 دانشگاه را که برای استان ما سرمایه محسوب می شوند ارتقا بدهیم و بنده نیز به طور جدی، موضوع تامین منابع مالی مورد نیاز این 2 دانشگاه را پیگیری خواهم کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز دانشگاه گلستان را یک ظرفیت مهم علمی در استان گلستان می داند و تاکید می کند: انتظار ما تحقق وعده ساخت دانشگاه در زمین 75 هکتاری سرخکلاته گرگان است.

«رضا صابری» می گوید: مسوولان استانی در گذشته به وعده خود به خوبی عمل نکردند و هر چند اعتبارات ملی کم بوده ولی آنچه که تخصیص داده شده نیز به درستی استفاده نشده است.

وی می افزاید: بهترین کمک را رییس دانشگاه و استاندار می توانند بکنند و با توجه به تغییر مدیریت و دولت، مسوولان باید پیگیری های لازم را برای حل مشکلات انجام دهند.

صابری خاطرنشان می کند: دانشجوها به دلیل کمبودها و مشکلات دانشگاه گلستان اعتراض دارند که اعتراض آن ها بحق است چرا که وعده هایی داده شده که عملی نشده است و خدماتی هم که ارائه می شود در شان آنها نیست.

دولت جدید برای توسعه آموزش عالی استان اقدام کند

براساس واقعیت های موجود و برخلاف آنچه به عنوان چشم انداز دانشگاه پیش بینی شده، اکنون دانشگاه گلستان به دلیل مشکلات گوناگون، از نظر علمی و امکانات در مقایسه با دیگر دانشگاه های جامع هنوز نتوانسته به شرایط مطلوبی دست یابد. این دانشگاه با گذشت سال ها هنوز از در اختیار داشتن امکانات سخت افزاری مستقل بی بهره است و چون میهمانی ناخوانده همچنان از فضا و امکانات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان استفاده می کند و گاه و بی گاه میان این 2 دانشگاه مهم استان بر سر موضوعات مختلف، اختلافات گوناگونی به وجود می آید.

بی شک ادامه روند کنونی یعنی بهره گیری دانشگاه گلستان از امکانات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، علاوه بر اختلاط فعالیت های این 2 دانشگاه مهم و تاثیرگذار استان در حوزه های علمی، مدیریتی و اجرایی، توسعه هر دو دانشگاه را با چالش های جدی رو به رو خواهد کرد و با ادامه بروز شایعات مختلف و شکل گیری مناقشات مختلف در میان این دانشگاه ها، استان از رسیدن به توسعه علمی مطلوب بازخواهد ماند. بنابراین همه مسوولان استان و مجموعه نهادهای مسوول در دولت یازدهم باید با درک شرایط لازم علاوه بر تلاش برای حفظ استقلال دانشگاه های گلستان و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از یکدیگر، زمینه رشد و ارتقای این 2 دانشگاه را که مهم ترین نهادهای آموزش عالی گلستان هستند، فراهم کنند.
 

کد خبر 2186864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha