۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۲۸

پرنده‌ای همچنان در لیست قرمز/

برف و سرما سبب تشکیل کلونی میش مرغ‌های بوکان شد

برف و سرما سبب تشکیل کلونی میش مرغ‌های بوکان شد

ارومیه – خبرگزاری مهر: در پی بارش برف و برودت هوا میش مرغ‌های بوکان که در معرض تهدید و انقراض هستند اقدام به تشکیل کلونی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام محیط زیست آذربایجان غربی حدود 21 قطعه پرنده میش‌مرغ با شروع فصل سرما و به ویژه  با توجه به بارش های اخیر در زیستگاه‌های شهرستان بوکان بصورت بومی زیست می کنند.

اکیپ بازرسی اداره کل حفاظت محیط زیست استان جهت گشت و کنترل به این شهرستان سفر کرده بودند که از نزدیک مشاهده کردند، این پرنده جهت حفاظت خود و سایر استراتژیهای حیات در فصل سرما تشکیل کلونی دادند.

 میش مرغ جزو پرندگان نادر و آسیب‌ پذیر بوده که از نظر جهانی، جمعیت آن رو به کاهش است و در حال حاضر در لیست سرخ اتحادیه بین‌الملی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قرار گرفته، شهرستان بوکان آخرین پناهگاه این گونه با ارزش در کشور است.

در ایران از سال 1346 این پرنده تحت حمایت اعلام شد و شکار آن ممنوع شد. شهرستان بوکان آخرین پناهگاه این گونه با ارزش در کشور است و میش مرغ هم‌چون نگینی زیبا بر تارک دشت‌های استیپی بوکان می ‌درخشد.

در دهه های گذشته غرب و شمالغرب ایران از جمله استانهای آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه و همدان زیستگاه این پرنده با ارزش بوده است اما شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه، تبدیل زمین‌های دیمی به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) باعث کاهش بی‌رویه نسل این گونه در دهه‌های اخیر شده است.

در حال حاضر میش مرغ بیشتر قسمت‌های غرب و شمالغرب کشور به خصوص در منطقه مکریان واقع در جنوب استان آذربایجان‌غربی پراکنده است.

از عمده‌ترین زیستگاه‌های میش مرغ در ایران می‌توان به دشت‌های اطراف بوکان (دشت سوتاو حمامیان، دشت اینگیجه و آلبلاغ، دشت قازلیان و دشت سه‌کانیان) اشاره کرد که بیشترین جمعیت تولید مثل‌ کننده و زمستان گذران میش‌مرغ در ایران را در خود جای داده‌اند.

کد خبر 2196164

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha