دبیر جشنواره نقد کتاب مطرح کرد:

برخی استادان از داوری در جشنواره نقد کتاب اجتناب می‌کنند

برخی استادان از داوری در جشنواره نقد کتاب اجتناب می‌کنند

دبیر دهمین جشنواره نقد کتاب با استقبال از پیشنهاد تغییر و یا اضافه شدن افرادی به هیات داوران این جشنواره گفت: متاسفانه برخی اساتید از داوری در جشنواره نقد کتاب اجتناب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر مراسم پایانی دهمین جشنواره نقد کتاب عصر روز چهارشنبه 25 دی ماه  با حضور جمعی از اهالی قلم در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد و منتخبین این جایزه معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

در ابتدای این برنامه علی شجاعی صائین مدیرعامل خانه کتاب در سخنانی گفت: در سال 86، هفت دوره جشنواره نقد کتاب با پایمردی آقای اوجبی دبیر این جشنواره برگزار شد. نگاه کلی حاکم بر جشنواره نقد کتاب ارتقاء نقد در جامعه بوده است. دوستان خوب تشکیل دادند که  شرط اساسی بالندی فرهنگ مکتوب، نقد است ما هم سعی کردیم از این نگاه تخطی نکنیم.

به گفته مدیرعامل خانه کتاب، آثار رسیده به جشنواره نقد کتاب نشان می دهد که تحرکات خوبی در این حوزه صورت گرفته ودوره دهم نسبت به نخستین دوره آن، یک قدم به جلو بوده است.

وی همچنین از انتشار چندین کتاب توسط موسسه متبوعش در حوزه نقد در سالهای گذشته سخن گفت و یادآور شد: به گمانم  کتابهایی که در این زمینه به همت نویسندگان و از سوی خانه کتاب ارائه شده است، مجموعه آبرومندی بوده است و ما سعی خواهیم کرد در آینده هم به انتشار این کتاب ها ادامه دهیم.

همچنین علی اوجبی دبیر دهمین جشنواره نقد کتاب در سخنانی از فراوانی تعداد نقدهایی که بر کتابهای حوزه ادبیات علوم اجتماعی در نشریات منتشر شده است، ابراز رضایت و تعداد اندک نقدهایی که در کتابهای حوزه دین،  و به ویژه فلسفه غرب، علوم کاربردی، علوم، محض و هنر منتشر شده است، اظهار تاسف کرد.

وی افزود: جشنواره نقد کتاب از ابداعات آقای مسجد جامعی است و در سه دوره اول هم سه تن از بزرگان این عرصه شامل آقایان سید فرید قاسمی، یوسف ثانی و اسدی دبیری آن را برعهده داشته اند.

دبیر دهمین دوره این جشنواره اضافه کرد: برخی دوستان انتقادهایی به نحوه داوری ها دارند من همین جا از آنها می خواهم که اگر احساس می کنند باید از داوران دبیری در این جشنواره استفاده شود، به ما معرفی کنند. ما از نظرات آنها استقبال می کنیم اما این را هم بگویم که برخی از اساتید از داوری در این جشنواره اجتناب می کنند.

اوجبی بدون ارائه گزارشی از تعداد مقالات بررسی شده در این دوره جشنواره نقد کتاب  اعلام کرد: از 45 داور استفاده شده است و تعداد مقالاتی هم که به دبیرخانه رسیده است به نسبت دوره قبل افزایش داشته است.

دبیر جشنواره نقد کتاب گفت: احکام داوران این جشنواره باید به تایید مدیرعامل خانه کتاب برسد و این در حالی است که در 7 دوره اخیر حتی یک مورد هم پیش نیامده که من داوری را معرفی کنم و آقای شجاعی او را تغییر بدهد.

همچنین در این برنامه از برخی کتابهای منتشر شده توسط خانه کتاب در حوزه نقد به نام‌های آینه های دور و نزدیک، طبری؛ تاریخ نگار مسلمان و شاهکار او، ابن سینا پژوهی و سبزواری پژوهی رونمایی شد.

کد خبر 2215518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha