۲۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۴۵

حبیبی:

تسریع در اجرای طرح پساب استان قزوین ضروری است

تسریع در اجرای طرح پساب استان قزوین ضروری است

قزوین - خبرگزاری مهر: معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در استان و افزایش تقاضا با حمایت وزارت نیرو باید اجرای طرح پساب و استفاده از ظرفیت این منبع آبی در اولویت قرار گیرد و تسریع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر حبیبی ظهر پنجشنبه در جلسه با معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا که با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد اظهارداشت: مشکلات کم آبی در بخش شرب و کشاورزی در استان ما جدی است و اگر در سالهای اخیر مدیریت منطقی در توزیع آن نداشتیم با بحران مواجه می شدیم وبا وجود قرار گرفتن در کنار سد طالقان و سپیدرود از منابع آبی آن محرومیم و با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کنیم.

حبیبی بیان کرد: شهر قزوین و آبیک در تامین آب شرب با مشکل مواجه است که امیدواریم معاون وزیر نیرو ضمن بررسی این موضوع برای حل آن اقدام جدی کند تا با آسیب های دیگری مواجه نشویم.

این مسئول یادآورشد: تصفیه خانه تاکستان جوابگوی نیازها نیست که در صورت تامین اعتبار برای این پروژه و فاضلاب محمدیه، تصفیه خانه آبگرم و شال باید امسال اقدام عاجلی کنیم.

اجرای فاضلاب شهرک مهرگان ضروری است

حبیبی گفت: شهرک مهرگان در سال های آینده محل استقرار بیش از 100 هزار نفر از مردم خواهد بود که احداث شبکه فاضلاب آن ضروری است و تصفیه خانه های فاضلاب هم لازم است به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد تا از آلودگی های زیست محطی جلوگیری شود.

معاون عمرانی استاندار قزوین بیان کرد: در طول تاریخ قزوین، سد نهب به عنوان تنها سد استان در دست ساخت است که به دلیل مشکلات پیمانکاری متوقف شده که با تولید پنج درصد محصولات کشاورزی کشور در این منطقه باید برای تکمیل این سد اقدام اساسی انجام شود.

وی افزود: محور توسعه در همه بخشها تامین آب مورد نیاز است و موقعیت صنعتی، کشاورزی و گردشگری استان ایجاب می کند با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت برای تامین نیازها از همین امروز اقدام کنیم.

حبیبی گفت: برای تکمیل ساخت هفت مجتمع آبرسانی روستایی که در سفر سوم هیئت دولت مصوب شده 505 میلبیارد ریال اعتبار نیاز است و برای حل مشکل کم آبی در آبیک و کاهش جدی آبدهی چاهها و افت سطح ایستایی، نیازمند حفر و تجهیز سه حلقه چاه و هفت کیلومتر خط انتقال هستیم.

این مسئول یادآورشد: طرح جمع آوری و انتقال آب از 16 حلقه چاههای بیدستان با حجم 18 میلیون مترمکعب در سال با اعتباری بالغ بر 350 میلیارد ریال توسط شرکت آب منطقه ای و 72 میلیارد ریال توسط شرکت آب و فاضلاب شهری باید اجرا شود که نیازمند مساعدت وزارتخانه هستیم.

حبیبی اظهارداشت: تامین آب آبیک تا اقبالیه با طرح تامین آب شرب 9 شهر و 95 روستا به میزان 30 میلیون مترمکعب با دو هزار و  100 میلیارد ریال اعتبار از طرح های میان مدت و طرح بلند مدت انتقال آب از سرشاخه های ارتفاعات دو هزار و سه هزار مازندران هم برای تامین نیاز اینده در افق 1415 با حجم 340 میلیون مترمکعب از کارهایی است که در صورت مساعدت وزارت نیرو می تواند عملیاتی شود.

در این نشست حجت الاسلام حسینی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: برای مطالعه انتقال آب الموت رود به قزوین تاکنون بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه شده و امروز وزارتخانه آن را از دستور کار خارج کرده که منطقی نیست.

وی افزود: در شرایطی که از آب سد طالقان به قزوین سهمیه نمی دهند و با مشکلات جدی مواجهیم چرا این سد از اولویت خارج شده در حالی که قادریم با این آب مشکلات امروز و فردای استان را حل کنیم لذا درخواست داریم این مطالعه مجددا مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی قرار گیرد.

حسینی یادآورشد: اینکه بخواهند برای چند استان یک سد احداث کنند نمی تواند نیاز ما را تامین کند بلکه باید طرح های مطالعه شده و کارشناسی ارائه شده در استان قزوین که در بخش کشاورزی و صنعتی در کشور تاثیرگذار است در اولویت مسئولان وزارت نیرو قرار گیرد.

کد خبر 2235482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha