۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۱۹

در قالب کتابی منتشر شد؛

خاطرات تکان دهنده یکی از نویسندگان روس دوره استالین

خاطرات تکان دهنده یکی از نویسندگان روس دوره استالین

کتاب «خاطرات مسکو» خاطرات اِما گرشتین پژوهشگر روس و از دوستان نزدیک آنا آخماتوا و اوسیپ ماندلشتام دو تن از ادبای مطرح این سرزمین، درباره جنایات دوره استالین به فارسی ترجمه و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در مقدمه کتاب «خاطرات مسکو» آمده است: «شرایط بسیار سخت زندگی، وقوع جنگ جهانی دوم، افشای شخصیت‌های واقعی اهل قلم و زندگی خصوصی آنها، آگاهی از نحوه اداره کشور (روسیه) توسط استالین و برخورد مستبدانه با جامعه هنرمندان و شاعران و سرکوب مخالفین به وضوح در این اثر منعکس شده است».

این کتاب چهره متفاوتی از آنا آخماتوا و اوسیپ ماندلشتام و سایر شاعران و هنرمندان مطرح روسیه در زمان خفقان استالینی نشان می‌دهد و بسیاری از خواندن این کتاب و خاطرات تکان دهنده اِما گرشتین و مصائبی که بر چهره‌های ادبی مطرح آن روز روسیه رفته، دچار حیرت و شوکه شده‌اند.

اِما گرشتین، پژوهشگر ادبیات روسیه و عضو اتحادیه ادبای این کشور 25 نوامبر 1903 در شهر دینابورگ روسیه به دنیا آمد و 12 سال پیش در شرایطی که حتی بسیاری از نویسندگان سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را هم به چشم دید، در سال 2002 و در سن 99 سالگی درگذشت. گرشتین که دومین فرزند خانواده‌اش بود، بعد از انقلاب اکتبر وارد دانشگاه مسکو شد و به تحصیل در رشته زبان و ادبیات روسی پرداخت و در سال 1025 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

او سال‌ها با آخماتوا و ماندلشتام رابطه بسیار نزدیکی داشته و رویدادها و شرایط زندگی شاعران، نویسندگان و هنرمندان را در دوره استالین به خصوص دهه 30 و 40 میلادی در کتابش بازگو می‌کند. هنگامی که این کتاب منتشر شد، عده‌ای اِما گرشتین را تحسین کردند و بسیاری دیگر دشنامش دادند و او را آدمی بدجنس و پلید خواندند.

تصویر روی جلد نسخه‌های انگلیسی و فارسی کتاب «خاطرات مسکو»

گرشتین تقریباً هر آنچه را که امروز هولناک و باورنکردنی به نظر می‌آید، بر اساس خاطرات و دیده‌های خود نوشته است. او خود از دوران نوجوانی با احکام سنگین قضائی در یک نظام توتالیتری آشنا شد؛ یکی از پسرعموهایش در سال 1922 از سوی بلشویک‌ها به اعدام محکوم شده بود. او شاهد تبعیدها، مهاجرت‌ها، بگیر و ببندها و انواع ارعاب و تهدیدهای روسیه دوران استالین بوده و در این کتاب از همنشینی‌ها و همراهی‌هایش با شاعران و روشنفکران روس، گفته است.

وی در سال 1928 با اوسیپ و نادژدا ماندلشتام آشنا شد و سرآغاز کتاب نیز همین‌جا است. اوسیپ ماندلشتام همان شاعری است که با سرودن یک شعر، تحت تعقیب قرار گرفت، دستگیر و سپس تبعید شد و شهید ادبی لقب گرفت. اما گرشتین خاطرات خود را سال‌ها بعد در دهه 1990 میلادی نوشت تا مشاهدات خود را از فجایع رفته بر روشنفکران روسیه در دوران تاریک استالینی بازگو کرده باشد. این کتاب همچنین روابط میان ادبای روسیه را به خوبی تشریح می‌کند و نحوه فعالیت و زیست آنها را در این دوران دشوار بازتاب می‌دهد.

کتاب 260 صفحه‌ای «خاطرات مسکو» که عنوان فرعی آن «عشق ناخواسته» است، با ترجمه احسان لامع، در شمارگان 1100 نسخه از سوی موسسه انتشارات کتاب پارسه منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

کد خبر 2244623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha