۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۴۱

عدم توسعه یافتگی کشور در ICT

آخرین رده بندی ها از دسترسی به فناوری اطلاعات/ رتبه 90 ایران در میان 157 کشور

آخرین رده بندی ها از دسترسی به فناوری اطلاعات/ رتبه 90 ایران در میان 157 کشور

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آخرین آمارهای ارائه شده از وضعیت کشورها در حوزه خدمات دسترسی به فناوریهای اطلاعاتی که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات ارائه شد، گفت: در این آمار ایران با امتیاز 3.8 در جایگاه 90 از میان 157 کشور جهان قرار گرفته است، که این جایگاه نشان از عدم توسعه یافتگی در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر عمیدیان امروز دوشنبه در گردهمایی چالش ها و فرصت های توسعه باند پهن در کشور با بیان اینکه بر اساس آمارهای ارائه شده 42 درصد خانوارهای ایرانی به رایانه دسترسی دارند و 27 درصد خانوارها نیز به اینترنت متصل هستند، افزود: در بخش شاخص های ارتباطی و فناوری اطلاعات 26 درصد افراد متصل به اینترنت هستند که نشان می دهد استفاده از خدمات باند پهن در حوزه اینترنت و موبایل در ایران نسبت به سایر کشورها وضعیت مطلوبی ندارد.

عمیدیان با بیان اینکه در سه ماهه پایان سال 2013 ، 1.7 میلیارد اتصال باند پهن در دنیا وجود داشت، افزود: هم اکنون باند پهن موبایل 26 درصد اتصالات را به خود اختصاص داده است و پیش بینی می شود تا سال 2018 این رقم به 68 درصد برسد در همین حال با وجودی که در سال 2001 کمتر از 11 درصد مردم دنیا به اینترنت دسترسی داشتند تا پایان سال 2011 نیم میلیارد نفر در دنیا از باند پهن ثابت استفاده کرده اند و یک و نیم میلیارد نفر نیز مشترک باند پهن موبایل بوده اند.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: هم اکنون ضریب نفوذ اینترنت باند پهن ثابت 17 درصد و باند پهن موبایل 96 درصد است که پیش بینی می شود تا سال 2015 بالغ بر 60 درصد جمعیت جهان از اینترنت باند پهن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه افزایش 10 درصدی باند پهن بالغ بر 1.38 درصد در تولید ناخالص ملی کشورهای در حال توسعه نقش دارد، ادامه داد: گردش اقتصادی در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان یک هزار و 700 میلیارد دلار برآورد می شود که سهم ایران در این بازار 5 میلیارد دلار است و چنانچه سهم خود را یک درصد بازار ICT در کل جهان بدانیم باید سهم بازارمان به 17 میلیارد دلار برسد که در این راستا توسعه باند پهن و فناوری های نوین از جمله وظایف ما تلقی می شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تدوین سند راهبردی رگولاتوری نسل آینده خبر داد که در این سند استراتژی مشخص برای باند پهن و پیگیری اهداف مشخص دیده شده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه باند پهن در رشد اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: در این راستا پروژه شبکه ملی باند پهن با زیرساخت هایی چون شبکه ملی اطلاعات، شبکه باند پهن موبایل، شبکه باند پهن ثابت، ارتقای پهنای باند بین الملل و شبکه تبادل اطلاعات در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا و به موازات شبکه های باند وسیع باید مقررات هوشمندانه در راستای فعالیت اپراتورها نیز تدوین شود.

معاون وزیر ارتباطات بر لزوم تحقیق در زمینه طیف فرکانس و استفاده مجدد از ظرفیت های این بخش تاکید کرد و گفت: هم اکنون بهره وری طیف فرکانس کشور در نسل سوم موبایل نیم درصد است و این در حالی است که در کشورهای دنیا این بهره وری 16 درصد ارزیابی می شود بر این اساس نیازمند مدیریت طیف فرکانس و نیز آزادسازی این فضا هستیم که هم اکنون در انحصار برخی از سازمانها است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از دستگاههای حاکمیتی و بالادستی از جمله شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی خواست که در زمینه آزادسازی طیف فرکانس، وزارت ارتباطات را حمایت کنند.

عمیدیان در همین حال از اجرای پروژه های رومینگ ملی، یکسان سازی نامبرینگ و شارژینگ و نیز پروژه تغییر اپراتور بدون تعویض شماره به عنوان الزامات مدنظر در این حوزه خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه ها می توانیم اپراتورهای مجازی را نیز وارد فضای ارتباطی کشور کنیم. در همین حال توسعه باند پهن سیار در مناطق محروم در دستور کار قرار دارد.

همچنین در حال مطالعه برای ارائه سرویس نسل چهارم موبایل در کشور هستیم که باید ببینیم این سرویس را به اپراتورهای فعال فعلی و یا به اپراتورهای جدید ارائه کنیم.

معاون وزیر ارتباطات از بازنگری در پروانه توسعه وای فای، بازنگری در پروانه باند پهن ثابت و ارتقای اپراتورهای وایمکس نیز خبر داد.

کد خبر 2248090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha