۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۳:۵۵

ضوابط تشکیل صندوق زمین و ساختمان ابلاغ شد/ حداقل ارزش سرمایه‌گذاری 10 میلیاردتومان

ضوابط تشکیل صندوق زمین و ساختمان ابلاغ شد/ حداقل ارزش سرمایه‌گذاری 10 میلیاردتومان

وزير راه و شهرسازي از ابلاغ مقررات جديد تشكيل صندوق‌‌هاي زمين‌ و ساختمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس آخوندي شامگاه روز سه شنبه در نشست هم انديشي با فعالان صنعت ساختمان، حمل ونقل و حرفه ورزان استان سيستان و بلوچستان با اشاره به اينكه در اين نشست‌ها به دنبال شنيدن راهكار و پيشنهادهايي براي توليد ثروت به منظور گسترش رفاه شهروندان هستيم، تصريح كرد: با توافق وزارت راه‌وشهرسازي و سازمان بورس، ضوابط جديد راه‌اندازي «صندوق‌هاي زمين و ساختمان» ابلاغ شد.

وزير راه و شهرسازي بيان كرد: هنوز بخش خصوصي علاقه مند است كه دولت پيشتاز سرمايه گذاري باشد در حالي كه بايد از اين مساله عبور كنيم. در اين زمينه از هرگونه سرمايه گذاري بخش خصوصي استقبال مي كنيم و همه مديران استاني نيز از بخش خصوصي استقبال خواهند كرد.

وی در پاسخ به گلايه در خصوص عدم پرداخت بدهي پيمانكاران اعلام كرد: در مورد پرداخت مطالبات پيمانكاران در پايان سال گذشته تلاشهايي صورت گرفت و در ارديبهشت ماه گشايشي در اين زمينه حاصل مي شود.

وي با اشاره به اينكه برگزاري نشست هم انديشي با فعالان صنعت ساختمان، حمل ونقل و حرفه ورزان در استان هاي مختلف نشان از توجه وزارت راه وشهرسازي به فعالان بخش خصوصي است، گفت: انتظار داريم كه بخش خصوصي بيش از اين همت كند با بررسي وضعيت حمل ونقل دراستان سيستان و بلوچستان اعم از ريلي، فرودگاه، دريايي وجاده اي ملاحظه شد كه از امكانات موجود نيز به خوبي استفاده نمي شود. سوال اين است آيا از امكانات زيرساخت ها كه ميلياردها تومان در شقوق مختلفحمل ونقل صرف ساخت آنها شده استنمي توان استفاده بيشتر و بهتري كرد؟

وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در استان سيستان و بلوچستان به دنبال اتصال بندر چابهار به شبكه ريلي و توسعه اين بندر هستيم و براي ساخت باند دوم فرودگاه بين المللي زاهدان برنامه ريزي شده است.

وي تاكيد كرد: استان سيستان و بلوچستان استان ثروتمندي است و سرمايه گذاري در آن به نگاه بخش خصوصي به اين استان برمي گردد به عنوان نمونه در زاهدان اشغال 100 درصدي صندلي هاي قطار درهر سفرنشانه هاي مطلوبي براي ورود بخش خصوصي به حوزه ناوگان اين خط ريلي است.

در اين نشست فعالان صنعت ساختمان، حمل و نقل و حرفه ورزان استان سيستان و بلوچستان بابيان ديدگاه‌هاي خود به بدهي دولت به پيمانكاران، لزوم توجه به محور ترانزيت شرق و تعريض محورهاي منطقه، كاهش تعرفه واردات خودرهاي سنگين، ارائه تسهيلات براي خروج ناوگان فرسوده باري، توسعه پايانه مرزي ميلك، واگذاري كاميوناز طريقمنطقه آزاد چابهار، لزوم حمايت ازبخش خصوصي، توجه به حل مشكلات مسكن مهر و مسكن جوانان، لزوم توجه به سيماي شهري زاهدان و لزوم توجه به حمل ونقل بار توسط راه آهن به عنوان راه آهن اقتصاد محور پرداختند.

جزئيات بيشتر مقررات جديد تشكيل صندوق‌‌هاي زمين‌ و ساختمان

در قالب ضوابط جديد تشكيل صندوق‌‌هاي زمين‌ و ساختمان ، نه‌ تنها امكان تامين‌مالي توسط مالک زمين و شركت‌ساختماني براي ساخت‌وساز، از طريق تاسيس صندوق و جذب سرمايه سرمايه‌گذاران صندوق وجود دارد كه در ازاي برپايي بازار اين صندوق‌ها، منافع و مشوق‌هايي هم به صاحبان صندوق و هم به سرمايه‌گذاران خواهد رسيد.

با تصويب و ابلاغ ضوابط جديد صندوق زمين‌ و ساختمان در سازمان بورس، از هم‌اكنون ابتدا با درخواست مالک زمين‌ آماده‌ به‌ ساخت، امكان تشكيل اولين صندوق وجود دارد. مالک زمين پس ‌از آن با تعيين شركت ساختماني و معرفي پروژه‌ خود، مقدمات فراخوان براي سرمايه‌گذاري افراد حقيقي و حقوقي در صندوق زمين‌وساختمان را فراهم مي‌كند.

تنها شرط راه‌اندازي اين صندوق‌ها، رعايت حداقل ارزش سرمايه‌گذاري –ارزش ساخت‌وساز- به مبلغ 10 ميليارد تومان است. در مقررات جديد، حداقل شش نوع ضوابط تشويقي وجود دارد كه تعدادي از آنها نصيب صاحبان صندوق (مالك زمين و سازنده) و تعدادي هم عايد سرمايه‌گذاران مي‌شود.

با ابلاغ مقررات جديد تشكيل صندوق‌‌هاي زمين‌ و ساختمان گام‌ مهمي براي رفع مشكلات قبلي راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان برداشته‌ شده است.

کد خبر 2272150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha